Tizenkilenc repülős útjából mindössze egyszer utazott menetrendszerinti járaton Novák Katalin – derült ki lapunk közérdekű adatigényléséből. Az egyetlen menetrendszerinti járat, amit igénybe vett köztársasági elnökként, Londonba vitte, II. Erzsébet brit királynő temetésére, tavaly szeptember 18-án. Azt viszont nem közölte a hivatal, melyik légitársasággal utazott. Mivel azonban a - hivatal által hivatkozott - törvényi előírásoknak megfelelően a köztársasági elnök első osztályú - vagy ennek megfelelő komfortszintű - utazásra jogosult, csak hagyományos légitársaságok jöhetnek szóba, amelyek járataira fejenként 4-500 ezer forintba kerül egy retúr jegy. Azt a kérdést, hogy a többi tizennyolc alkalommal Novák milyen repülővel utazott, a hivatal elegánsan kikerülte. Azonban, amennyiben nem valamelyik NER-oligarha gépét vette igénybe, csak a Honvédség „nem kormányzati“ repülői jöhetnek szóba.
A Sándor palotával egyidőben kerestük a Honvédelmi Minisztériumot is a köztársasági elnök repülőhasználatával kapcsolatban, de válaszokat nem kaptunk. A Sándor palotától ugyanakkor megtudtuk: a vonatkozó költségvetési törvény alapján Novák utazásaira 449,3 millió forint áll rendelkezésre, melyből december közepéig „27.128.257 forint került kifizetésre”. Ez azért érdekes, mert ebben az összegben szinte biztos, hogy nem lehetnek benne azon az alkalmak, amikor honvédségi repülőt használt.
A Sándor palota közlése szerint Novák tavaly december közepéig Lengyelországban, Romániában, Németországban, Csehországban, Lettországban, Brazíliában, Portugáliában, a Vatikánban, az Egyesült Államokban, Kanadában, Horvátországban, Koszovóban, az Egyesült Királyságban, Máltán, Franciaországban, Izraelben, Ukrajnában és Irakban járt hivatalos útjain. Az már a távirati iroda beszámolóiból derült ki, hogy ezek közül Romániában háromszor járt, illetve az Egyesült Államokbeli és kanadai útja során több várost is érintett, országon belüli repülős utazással. A felsorolásból valamiért kimaradt Szlovénia, ahol az elnök július 16-án járt, és a szeptemberi szerbiai - belgrádi és vajdasági - látogatás sem szerepel a hivatal listáján.
Az a sajtónak köszönhetően korábban kiderült, hogy Novák, az azóta megbukott Orbán-szövetséges brazil Jair Bolsanarot a Magyar Honvédség 607-es lajstromjelű, Dassault Falcon 7X típusú, tizenkét személyes buisness jetjével látogatta meg. Szintén honvédségi géppel utazott a Vatikánba, visszafelé azonban - a törvényi előírásoknak nem éppen megfelelően - a fapados WizzAir menetrendszerinti járatát használta.
Szintén nem sikerült eltitkolni, hogy első hivatalos látogatására, Varsóba is honvédségi géppel ment, méghozzá a 140 személyes Airbus A319-es típusú gépével. Ez tízszer akkora méret, mint amerre a törvény előírásoknak megfelelően szüksége lehet:
a jogszabály szerint egy köztársasági elnöki delegáció legfeljebb tizenöt fős lehet.
Ennek tagjai egyebek közt a házastárs, orvos, tolmács, protokoll felelős, biztonsági személyzet, kabinetvezetők, illetve az elnök személyes meghívottai. (A minisztériumok munkatársai, üzletemberek és a média képviselői nem a köztársasági elnöki hivatal terhére utaznak a küldöttségekkel.)
A Sándor palota válaszából kiderült, hogy Novák Katalin hivatalos útjaira három és - a törvényi előírásokat némileg meghaladóan - tizenhét fő közötti stábbal utazott. Hogy melyik helyre mekkora delegációval érkezett, azt nem részletezték.
Novák Katalin külpolitikai hiperaktivitásának hátteréről lapunk korábban is beszámolt. Cikkünkből kiderült, Orbán Viktor egyfajta „kiegészítő-külügyérként" használja a köztársasági elnököt: míg ő és Szíjjártó Péter leginkább keletre utaznak, Novák útjai jellemzően nyugati szövetségeseinkhez vezetnek. Ez a fajta „feladatmegosztás“ Novák kijevi látogatása során mutatkozott meg a leglátványosabban - ahová egyébként vonattal utazott.
Felpörgött a Sándor-palota tours: 21 hivatalos úton, összesen bő egy hónapot töltött külföldön Novák Katalin a beiktatása óta eltelt fél évben