;

Zeneakadémia;komolyzene;Magyar Állami Operaház;

- Csöbörből vödörbe

A zenélés, a zenés eseményeken való megjelenés közösségi tevékenység, amire éppen ezért a járvány különösen súlyosan hatott. De alighogy újraindult a zenei élet, újabb csapás érte. 

Ennek az évnek az elején a járvány miatti megszorítások már nem éreztették hatásukat, gyakorlatilag félelem nélkül lehetett akár teltházas hangversenyekre is járni, visszaállt a normális kerékvágásba a zenei élet is. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Zeneakadémia Nagytermében sorra adták műsoraikat a magyar nagyzenekarok, jöttek a világnagyságok szólistaként vagy kamarazenészként, rögtön januárban a Zeneakadémián a Martha Argerich-Mischa Maisky páros lépett fel, a Müpában pedig a Daniel és Michael Barenboim apa-fiú duót üdvözölhettük, az ő megjelenésükről be is számoltunk.

Dráma az Operában

Február végén kitört az orosz-ukrán háború, ami akkor a zenei életben még nem éreztette hatását, a következő hetek kétségtelenül legjelentősebb eseménye az volt, hogy a 2017-ben felújítás miatt bezárt Andrássy úti Operaház március 12-én végre megnyílt. A munkálatok sokkal kiterjedtebbek lettek az eredetileg tervezettnél, a hosszú bezárást ez is indokolta. Megújult maga az épület és a színpadtechnikai berendezés is. Akkor már tervbe volt véve az építkezés ideje alatt fokozott terhelésnek kitett Erkel Színház szintén felújítás és korszerűsítés miatti bezárása, ez azonban csak most novemberben történt meg, és csak a magas energiaárakra való hivatkozással. A nyár végén ugyanis a háború miatti pénzügyi válság és az energiaárak emelkedése már elérte a zenei világot is, az Operaháztól és intézményeitől ez évben nagyjából egymilliárd forintot vont el a kormány, jövőre egyelőre 500 millióval számolnak. Így hát megszűntek a felnőtt előadások az Eiffel Műhelyházban is. Ha mindez nem lenne elég, decemberben újabb izgalmakra került sor az opera háza táján: miután Ókovács Szilveszter főigazgatói megbízatása jövő februárban lejár, augusztusban kiírták a pályázatot Magyar Állami Operaház főigazgatói munkakörének betöltésére. Mivel az eredménytelenül zárult, elsején kiderült új pályázatot kell kiírni. Az esélyesebb jelölt a két jelentkező közül - a másik Győriványi Ráth György - Ókovács volt, azonban miután kiderült, hogy csak két évre kapott volna új megbízást, arra hivatkozva, hogy öt évnél rövidebb időszakban nem érdemes gondolkodni, már előre jelezte, ennyi időre nem vállalja újra a feladatot. Mindenesetre megbízott főigazgatóként július 31-ig még maradhat tisztségében, ha addig nem akad kinevezhető jelölt.

Magyar művészek - nemzetközi színvonal

A hangversenyélet mindezektől függetlenül tavasszal még zavartalanul folyt, és lezajlottak a nyári klasszikus zenével (is) kiemelten jelentkező fesztiválok - ideértve a Budapesti Wagner Napokat is a Müpában -, de leginkább a kaposvári vagy a budapesti és zempléni eseménysorozatokat. Azt, hogy ezek nem veszítettek fényükből, néhány, a lapban megjelent beszámolónk is bizonyította. Hogy a sok rossz hír közt jó dolgokról is szóljunk, írjuk ide, a Fischer Ádám vezényelte Ring-ciklus továbbra is a legmagasabb színvonalat képviseli, az évad egyik fő eseménye, és a főleg kamarazenével jelentkező fesztiválokon is újra és újra rájöhetünk, milyen nemzetközi szinten is számottevő kulturális értéket képviselnek a magyar zenészek.

Zeneakadémiai nehézségek

Nyár végén, kora ősszel kiderült, a megszorítások fekete felhője nem csak az Operaház felett jelent meg, a Zeneakadémia bejelentette, hogy a rezsiköltségek és növekedése miatt az oktatás terén legalább is részlegesen újra online üzemmódba kényszerülhetnek, és - főként - a külföldi együttesek és szólisták fellépésein  spórolniuk kell, több koncertet lemondtak. Nem sokkal ezután az is kiderült, arra kérte az intézmény a tanárait és a hozzá közel álló művészeket, ha lehet ingyen, vagy minimális gázsi fejében lépjenek fel hangversenyeiken.

Maradtak már el, és maradnak még el koncertek a jövőben, de még így is kifejezetten gazdagnak mondható - legalább is a jelenlegi állás szerint  - a kínálat, erről azokon az eseményeken, amelyeken jelen voltunk, meggyőződhettünk. Reméljük a jövőben legalább a színvonal marad.  

Művészek bizalma 

Az ősz másik fontos - és pozitív - eseménye volt, hogy miután Kocsis Zoltán 2016-ban elhunyt, újra van főzeneigazgatója a Nemzeti Filharmonikus Zenekarnak Vashegyi György személyében, aki, mint az a szavazásokon megmutatkozott, mind a zenekar, mind az énekkar közel százszázalékos bizalmát bírja. Ezt szeptember nyolcadikán tudtuk meg, Vashegyi új tisztségében először Bach kantáták karmesterként lépett fel az együttessel december 23-án a Müpában. 

El sem kezdődött a játék vége

Még egy hiányról említést kell tennünk. Miután a járvány miatt 2020-ban és 2021-ben is füstbe ment Kurtág György Fin de partie című operájának hazai bemutatója a Müpában, idén viszont már szóba sem került. Pedig májusban Párizsban is színre vitték.

Van, aki Hajnóczy Péterre emlékezik, más egy Petőfi-félsorral reflektál az aszályra, akad olyan, akit gyerekkönyvre emlékeztet, más egy komplett verssel foglalta össze a 2022-es évet.