Karácsony Gergely;felújítás;teszt;Lánchíd;kitiltás;gyalogosok;Magyar Autókllub;autóforgalom;

Télen elenyésző számú a kerékpáros

- Modellezték, hogyan fér el 60 ember a Lánchídon autóval, busszal, illetve biciklivel

A leghatékonyabban busszal tudunk közlekedni, egységnyi ember utazása így foglalja el a legkevesebb teret a városi utakon. 

Elindult a forgalom a Lánchídon, Budapest és Magyarország büszkeségén – adta hírül Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester szombaton a pénteki eseményt, hozzátéve, hogy a buszok, a biciklisek, a motorosok és a taxik indulhattak el, miután átadták legrégibb dunai átkelőnk megújult útpályáját.

Karácsony szerint az elmúlt években rengetegen megígérték már a Lánchíd felújítását, és ők meg is csinálják, azonban még nincs vége. Hozzátette:

A gyalogosok 2023 őszén vehetik birtokukba a hidat, miután teljesen elkészül. Ez egy igazán különleges dátum, hisz jövőre ünnepli Budapest a 150. születésnapját. El se tudok képzelni jobb ajándékot, mint hogy átadjuk a fővárosiaknak a gyönyörűen felújított Lánchidat.

Budapest vezetője posztja előtt előzőleg még egy hármas fotót is közzétett, rövid szöveggel: „így néz ki 60 ember helykihasználása a Lánchídon autóval, busszal és biciklin. Beszéljen a kép a szavak helyett”.

Egy csatolt linkről aztán kiderült, a főpolgármester kabinetfőnöke ugyancsak a közösségi oldalán részletezte, hogy mit is akartak alátámasztani a képekkel, azaz az autók kitiltását, amiről lapunk is beszámolt korábban, amely szerint nyárig tesztidőszak lesz autók nélkül, s majd a nyáron valamilyen formában kikérik az itt élők véleményét a jövőről.  – A kísérletben a BKK, a Városháza és más fővárosi cégek önkéntesei vettek részt, modellezve, hogy hogyan fér el 60 ember a Lánchídon autóval, busszal illetve biciklivel. A 60 ember utazásához szükségünk volt 1 szóló buszra, 60 biciklire és 46 autóra – magyarázta – Balogh Samu.

A leghatékonyabban busszal tudunk közlekedni, egységnyi ember utazása így foglalja el a legkevesebb teret a városi utakon. Biciklivel is viszonylag helytakarékosak lehetünk, ráadásul biciklizni egészséges nekünk és a városnak is a zéró károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően. Autóval viszont végeláthatatlan sor alakul ki a Lánchídon, még úgy is, hogy a kép kedvéért egymás mellett, két sávon állnak az autók a hídon. Ráadásul mozgásban sokkal több teret foglalnak a járművek, mint szigorúan egymás mögé parkolva

– szűrte le a kabinetfőnök a képekről.

Csakhogy a Magyar Autóklub (MAK) a honlapján még a lánchídi forgalom átadásának napján közzétette állásfoglalását, amely szerint „a Lánchíd funkcióváltásának ügyében a lehetőségek alaposabb átgondolását szorgalmazzuk”. Eleve kétségesnek tartják, hogy az autós közlekedés teljes kitiltása a télen amúgy is elenyésző számú kerékpáros rovására célravezető lenne.

Ellenezzük tehát a város működőképességének adott pofon megtöbbszörözését

– írták.

A MAK kompromisszumok keresését ajánlja, ugyanis attól tat, hogy a közúti kapacitások megnyirbálása torlódásokhoz vezet, nem a hídon, hanem annak környékén, a pesti és a budai oldalon egyaránt, és ez nem szolgálja a klímavédelmet sem. Emlékeztettek arra is, hogy a Lánchíd forgalma jóval nagyobb, mint például a Szabadság hídé. – A kerékpárosok belvárostérségi dunai átkelése azért más helyszínen is javítható, így például az Erzsébet híd déli járdájának hálózatba kapcsolásával – javasolták egy az egész Budapestet érintő forgalomtechnikai vizsgálat elvégzése mellett.

Ötből négy magyar felnőtt nem ért egyet a döntéssel.