üzemanyag;árstop;

- Árstop már nincs, de üzemanyag se

Sorok már nincsenek, hiány még van. A lényeg, hogy Brüsszel.

Kedd éjjel 23 órai hatállyal a kormány megszüntette a július óta már csak a belföldi magánautósokra, a mezőgazdasági járművekre és a taxikra érvényes, 480 forintos hatósági üzemanyagárat – jelentette be körülbelül 25 perccel a rendelet hatályba lépését megelőző, rendkívüli sajtótájékoztatóján Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Hernádi Zsolt, az ország zömének ellátását végző Mol elnök-vezérigazgatója. Tegnap óta tehát mindenkire a piaci ár érvényes. Ez az - új címen elérhető - Holtankoljak.net közlése szerint a benzin esetében átlag 640, a gázolajnál pedig körülbelül 700 forint. E szintbe már beleértendő a termékek jövedékiadó-tartalmának - sajtótájékoztatón nem említett - nettó 25 forintos visszaemelése is az árstop-intézkedéseket megelőző, benzin esetében nettó 120, gázolajnál pedig nettó 110,35 forintos szintre. Bár az elmúlt napok során egyre gyakrabban tapasztalt, hosszú sorok eltűntek a töltőállomások elől, az egységeket egyelőre változatlanul látványos áruhiány jellemzi – számolt be lapunknak Bujdos Eszter, az árösszehasonlító portál ügyvezetője. Becslése szerint a kétezer hazai kút legalább negyedén jelenleg sincs benzin és gázolaj. A keresletzuhanással ugyanakkor megkezdhető a készletek felhalmozása. Egyetértett Hernádi Zsolt sajtótájékoztatón elhangzó értékelésével, miszerint az árstopot megelőző időszakra jellemző egyensúly másfél-két hónap alatt állhat helyre.

Mint emlékezetes, az elmúlt hetek során a hazai ellátás 85 százalékát lefedő Mol, alapvetően finomítási nehézségekre hivatkozva, saját hálózatát sem kímélve, egyre kevesebb üzemanyagot biztosított a hazai kutaknak. Így egyre hosszabb sorok alakultak ki az árut még kiadó töltőállomásoknál. Péntek este egy, az árstop aznapi megszüntetésével riogató, gyorsan tovaterjedő sms fokozta a pánikot, amelynek eredeti forrása azért mégis csak megsejthetett valamit a – törvény szerinti, december 31-i felülvizsgálati időpont helyett – december 6-ával meghozott döntésről.

Gulyás Gergely keddi felvezetőjében a mindenki által tapasztalható fennakadásokért az orosz nyersolajbehozatalra hétfő óta érvényes uniós tilalmat tette felelőssé. Bár Hernádi Zsolt is panaszkodott a szankciókra, a hazai ellátási zavarok és a brüsszeli intézkedés közötti, ekképp szoros kapcsolatot viszonylag hosszú sajtótájékoztatójukon sem sikerült érdemben bizonyítaniuk.

A kancellária vezetőjének beszámolója szerint a Mol az uniós nyersolajbehozatali szankciók életbe lépése napján, hétfőn egyértelmű levelet küldött a korábbi technológiai és ipari tárcából december 1-jén átalakult Energiaügyi Minisztériumot újonnan irányító Lantos Csabának, hogy külső üzemanyag-behozatal nélkül nem képesek biztosítani a 480 forintos üzemanyagot. Gulyás Gergely fejtegetései szerint az Európában egyedüli árstopot addig állt módjukban fenntartani, amíg a nyár óta kétségkívül tapasztalható, de elszórt ellátási nehézségek általános hiányba nem csaptak át. (Az az érve, hogy a magyar hatósági árak Európában a legalacsonyabbak lettek volna, még az EU-n belül vizsgálva sem állja meg a helyét. Az szintén némi túlzás, hogy piaci áraink az európai mezőny alsó harmadába tartoznának: a Cargopedia.hu hétfői felmérése szerint 42 európai országból mindkét magyar tarifa a 15. legalacsonyabb.) Az árstopot megtévesztő módon mindketten az uniós szankciók következményének nevezték. Arra a figyelmeztetésre, hogy az árkorlátot az Ukrajna elleni orosz támadás előtt több mint negyed évvel, tehát értelemszerűen jóval a szankciók előtt, tavaly november 15-én vezették be, Gulyás Gergely annyiban pontosított, hogy a korábbi, kétségtelen áremelkedésekre a háború és az azt követő, a magyar kormány által erőteljesen ellenzett uniós szankciók még inkább ráerősítettek.

Arról, hogy az orosz nyersolajvásárlási tilalom alól – épp a magyar kormány támogató szavazata fejében – a molos finomítóknak otthont adó Magyarország és Szlovákia (valamint Csehország) kivétel, tehát a Mol, uniós versenytársaitól eltérően, változatlanul vásárolhat orosz nyersolajat, csak mellékesen tettek említést.

Hernádi Zsolt érvelése szerint az utóbbi napokban ismételten többszörösére ugrott a hazai üzemanyag-kereslet. Ezt, bár megfeszítetten dolgoznak, már nem képesek sem a – meghibásodások miatt csökkentett üzemmódú – százhalombattai finomítójukból, sem a – döntően saját, szlovák egységükből származó – behozatalból pótolni. Hernádi Zsolt szerint az árkorlát eltörlése nyomán visszatérhetnek a piac 30 százalékát korábban ellátó importőrök és másfél-két hónap alatt helyreállhat az egyensúly. Az elnök-vezérigazgató szerint ugyanakkor a Mol helyzetét inkább az orosz olajtermékekre – így például benzinre és gázolajra - február 5-étől érvényes összuniós – tehát Magyarországra is vonatkozó – behozatali tilalom rontja. Emiatt ugyanis a pozsonyi finomítóból már nem hozhatnak be orosz nyersolajból készült dízelt, miközben november során a Magyarországon értékesített gázolaj negyede Szlovákiából érkezett. A láthatóan elégedett Hernádi Zsolt ugyanakkor az árstop megszüntetését elegendő intézkedésnek ítélte ahhoz, hogy az újabb, februári „szankciós sokkra” megfelelő tartalékolással felkészüljenek. Az Adria-vezetéken keresztüli, nemzetközi olajvásárlásaik fokozása tárgyában ugyanakkor csak májusi közlésüket ismételte meg, miszerint ehhez 500-700 millió dollár és 2-4 év szükséges.

Hackertámadás a Holtankoljak.hu ellen

Terheléses támadás érte a hazai közlekedők informálásában eddig is oroszlánrészt vállaló Holtankoljak.hu-t – tudtuk meg Bujdos Eszter ügyvezetőtől. Bár az autósok az utóbbi napokban előszeretettel vették igénybe például az üzemanyagot még kiszolgáló kutakról vezetett adatbázisukat, szakértőik megerősítették, hogy oldalukat elérhetetlenné tévő, szándékos támadás áldozataivá váltak. Így most átköltöztek a Holtankoljak.net cím alá. A hatósági árak eltörlésével immár mindenki számára ismét hasznossá vált eredeti, a legolcsóbb kutak kiszűrését lehetővé tévő szolgáltatásuk is - tette hozzá.

Az üzemanyag-árstop kivezetéséből eredő „extraprofitot” az állam a rezsivédelmi alapba irányítja.