Továbbra is az alapbér a legfontosabb szempont a munkahely megválasztásakor, a növekvő gazdasági bizonytalanság miatt azonban fontosabbá vált a karrier lehetősége és a túlórakifizetés, míg a rugalmas munkaidő és a kiszámítható időbeosztás, a munkaidőn belül elvégezhető feladatmennyiség háttérbe szorult – derült ki a PwC Magyarország mintegy 25 ezer fős felméréséből. A munka-magánélet egyensúlyánál, illetve a szociális szükségletek kielégítésénél tehát fontosabb lett az egzisztenciális biztonság, amelyet leginkább a munkáltatótól várnak a dolgozók.
A Profession.hu állásportál harmadik negyedéves jelentése szerint eközben a munkakeresés is beindult. Tavalyhoz képest negyedével nőtt az álláshirdetésekre leadott jelentkezések száma, miközben 1 százalékkal több betöltésre váró állás került ki a Profession.hu felületére. Az elmúlt másfél évben erre nem volt példa: nemhogy növekedést nem lehetett tapasztalni, de negyedévről negyedévre folyamatosan csökkent a jelentkezések száma. Az év során tapasztalt jelentős munkaerő iránti keresletnövekedés viszont a harmadik negyedévre enyhülni látszik.
A leginkább, 63 százalékkal a vendéglátás, hotel, idegenforgalom szakterületeken nőtt a jelentkezések száma, ezt a mezőgazdaság követi 48 százalékkal. De nincs olyan kategória, ahol ne emelkedett volna a pályázók száma tavaly óta; a legkisebb növekedést még az IT üzemeltetés, egészségügy és a szállítás területén látni. Ez is markáns változás, hiszen az előző negyedévben a szakterületek kétharmadánál csökkent a jelentkezési szám. A munkaerőtoborzás eközben a cégvezetés-menedzsment és a vendéglátás kategóriákban nőtt meg a leginkább, 64 illetve 43 százalékkal. Ezeket követi a mérnök és az adminisztráció területeken meghirdetett állások száma 19 és 8 százalékos emelkedéssel. Az ügyfél- és vevőszolgálat, a HR és munkaügy, valamint a szakmunka esetében volt még gyarapodás az előző év harmadik negyedévéhez képest. A fizikai, segéd és betanított munka, a szállítás, beszerzés és a logisztika területén viszont nem kerestek több új munkaerőt, a többi területen, főként az IT és az üzleti támogató központok esetében pedig vissza is esett a toborzás.