energiafelhasználás;e-autók;

- A szürke energia ára

Megjelenésük óta folyik a vita, hogy megéri-e az elektromos autók használata. A villanyautó-szkeptiusok egyik gyakori érvét döntötte meg egy új kutatás.

A fosszilis üzemanyagokkal működő autók életük során több áramot használnak fel, mint azt a mellettük érvelők állítják, vagyis egy benzines vagy dízel autó az elégetett üzemanyag mellett pluszban még feleannyi áramot is felhasznál, mint amennyire egy elektromos autónak szüksége lenne ugyanazon a távon - olvasható a német Edison magazin cikkében. Ezt gyakran nevezik “szürke energiának”, ami a benzin, a gázolaj előállításához, az elosztási helyekre való szállításához, az autókba való közvetlen betöltéséhez kell.

Gyakran hallani, hogy nincs annyi villamos energia, amennyi az e-autókhoz szükséges lesz, ha igazán elterjednek. Ez 41 millió autóra számolva nagyjából 100 milliárd kilowattóra lehet. Ugyanakkor, ha kivesszük a képletből azt a villamosáram-mennyiséget, amit a benzines és dízelautók kiváltásával meg lehet spórolni, jóval kedvezőbb a számítás eredménye.

De mi mindenhez használnak áramot a hagyományos autóink? Például a dízelautók károsanyag-kibocsátáásnak csökkentéséhez használt AdBlue adalékanyag előállításhoz tonnánként 85-160 kilowattóra szükséges, amit ráadásul el kell szállítani a töltőállomásokra dízelmeghajtású teherautókkal. A hagyományos autók jóval bonyolultabbak, a motorjuk például elég sok kenőolajat fogyaszt. Ezek alapanyaga szén és nyersolaj, előállításuk energiaigényes, bonyolult folyamat, csakúgy, mint a keletkező káros anyagok semlegesítése.

A benzin és a gázolaj nem esik az égből, és nem nő a benzinkúton. Mindkettő erősen ipari termék, amelyet létre kell hozni/előállítani, fel kell dolgozni, tárolni, szállítani és értékesíteni kell. De nem hagyható figyelmenkívül a benzinkút sem, mert itt kezd kirajzolódni a „szürke energia”. Minden benzinkutat ki kell világítani, légkondicionálóval ellátni, a pénztárgépek, hűtők és az egyéb berendezések - például a kávéfőzők - is árammal működnek. És persze a benzintöltő pumpa is elektromos motorral hajtott, így egy benzinkút évente nagyjából 200 ezer kilowattóra áramot használ. A nyersolajat a finomításhoz 400 fokra kell hevíteni, ehhez szintén szükséges az energia. Hét liter benzin előállításához - egy átlagos autó fogyasztásához 100 kilométerre - annyi áram kell, amennyivel egy e-autó 50-80 kilométert meg tud tenni. 

Nagyon sok áramot fogyasztanak a nyersolajat szállító vezetékek, a Marseilles-ből a Rajna-Neckar régióba tartó 769 kilométer hosszú vezeték, amely több finomítót is ellát, 100 gigawattórát fogyaszt évente: ez több, mint 45 ezer e-autó fogyasztásának felel meg, és ez csak egy, nem is túl hosszú vezeték.

A benzines autók melletti egyik gyakori érv, hogy egy liter benzin energiasűrűsége jóval nagyobb, mint azonos egységnyi elektromos áramé. Azonban az elektromos autók energiaszükésglete szignifikánsan alacsonyabb, mivel a belső égésű motorok esetében sokkal nagyobb az energiaveszteség, amíg a benzin vagy gázolaj elégetéséből mozgási energia nem lesz.

Karácsony táján mindenkiben megnő az adakozási kedv, de a rászorulóknak nem csak abban a néhány napban van szükségük segítségre. Adományozni azonban nemcsak pénzt, tárgyakat tudunk, hanem a törődésünket, szaktudásunkat is.