;

korlátozás;benzinkút;Shell;

- Tovább korlátoz a Shell, 17 magyarországi kutat érint a döntés

A döntően hatósági áron tankoló magánautósok a multi 193 hazai kútjából immár 19-re hiába térnek be üzemanyagért. A kis hazai töltőállomások zöme még a III. negyed évi állami támogatást sem kapta meg.

Az augusztusi, két kútra kiterjedő „kísérlet” után november 2-tól további 17 magyarországi egységét „alakítja át” a Shell – ismerteti a Magyarországon 193 töltőállomást működtető, brit hátterű olajcsoport nyelvészeti bravúrnak is beillő pénteki közleménye. Az irat közepéről annyi derül ki, hogy az „átállítás” az „euroShell üzemanyagkártyával nem rendelkező lakossági vásárlóknak nem okoz jelentős változást”, mivel az összes érintett kút közelében áll rendelkezésükre másik. Tekintve ugyanakkor, hogy az olajcég az euroShell üzemanyagkártyát céges ügyfeleknek ajánlja, a bejelentés leginkább úgy összegezhető, hogy a szóban forgó Shell-kutakon szerdától lényegében a lakosság nem tankolhat. (A shopok ugyanakkor változatlanul mindenki előtt nyitva állnak.) Az olajcég a lépéstől mindazonáltal a „vásárlói elégedettség növekedését” és a hatékonyság javulását várja.

A lépésre ugyanakkor még ennél is kézenfekvőbb magyarázat lehet, hogy a hatósági áras üzemanyagokat – amelyekre ma már leginkább csak a magánautósok jogosultak – a kereskedők lassan egy éve literenként legfeljebb 480 forintért vehetik és adhatják, ami szakértők szerint egyre fokozza az iparág veszteségeit. (A Holtankoljak.hu nyilvántartása szerint a hatósági árra nem jogosutakra vonatkozó piaci ár tegnaptól a benzin esetében 672, a gázolajnál pedig 816 forint átlagosan literenként.) Hasonló hozzáférési korlátozással eddig más hálózatok nem éltek.

A nagy láncokhoz nem tartozó, közel ezer „kis” hazai kút zöme még a III. negyed évre ígért kormányzati támogatást sem kapta meg – idézte tegnap minapi közgyűlésük megállapításait a kör érdekképviseletét végző Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ). A IV. negyed évi támogatásról pedig még se döntés, se kapcsolódó tájékoztatás nem született - állapították meg. Mivel a hatósági áras üzemanyagokat, nyitvatartási kötelezettség mellett, változatlanul csak 480 forintért vásárolhatják és értékesíthetik, kénytelenek a kínálatot szűkíteni, ami egységeiken a már eddig is meglévő vásárlási korlátozások további szigorítását teheti szükségessé – fogalmaz a szervezet. Az FBSZ szerint a helyzetet csak a hatósági áras rendszer megszüntetése oldaná meg.

Bár a kis kutaktól eltérően a nagy hazai láncoknak nem jár állami támogatás, szakértők szerint a hatósági árak fenntartása sokkal inkább az anyagi tartalékokkal nem rendelkező, „márkátlan” töltőállomásokat sodorta a csőd szélére.

A kiugróan magas élelmiszerdrágulást részben éppen az Orbán-kormány ársapkái okozzák, mégis újabbakat vezetnének be, aminek újabb áruhiány lehet a vége.