;

öngyilkosság;gyermekkor;

- A gyermekkori öngyilkosság az utolsó segélykérés

Öt naponbelül két sokkoló esemény is történt, egy 11 éves kislány a vonat elé lépett, egy 16 éves fiú felakasztotta magát. Mi vezethet el egy fiatal esetében a végzetes lépéshez?

Sokkoló esemény történt vasárnap: Gyürén egy 11 éves kislány a vonat elé lépett. Tettét az indokolta, hogy már nem volt képes elviselni az iskolai zaklatást. A kislányt huzamosabb ideje fizikailag és lelkileg is bántalmazták az iskolatársai. Az őt nevelő nagyszülők hiába beszéltek a tanárokkal, a helyzet nem változott. Hanna vasárnap, ebéd után kiment sétálni, elbújva megvárta a vonatot, majd a szerelvény elé lépett. A vezető hiába fékezett azonnal, a gázolást nem tudta elkerülni. A gyermeket életveszélyes állapotban szállították kórházba, az állapota már javul – legalábbis fizikailag.

Felakasztotta magát egy budapesti gimnazista

Szerdán felakasztotta magát az újpesti Bródy Imre Általános Iskola és Gimnázium egyik diákja. A 11-dikes, média szakos Gergő végső elkeseredésében dobta el magától az életet. Úgy tudjuk, nagyon összetartó osztályközösségben tanult, és sem a diáktársai, sem a tanárai nem vették észre rajta, hogy bármiféle problémája lenne. A lesújtó hírt a diákok csütörtök reggel tudták meg. 

Dúró Zsuzsa gyermekpszichológust arról kérdeztük, mi vezethet el egy gyermek esetében egy ilyen végzetes lépéshez? ,,Az eset természetesen megdöbbentő, de sajnos nem gyedi. Az iskolákban rendkívül sok a zaklatás, és ez alatt nem kizárólag a fizikai agresszió értendő, hanem a verbális bántalmazás is rettenetes károkat tud okozni a zaklatottaknak". A konkrét eset mozgatórugóit nem ismerhetjük, azonban a gyerekpszichológus szerint az akceleráció, fejlődés folyamatának felgyorsulása miatt ma már 10-12 évesen kamaszodnak a fiatalok, ez pedig többek között azzal is jár, hogy felborul a hormonháztartásuk. Ez a fiúknál gyakran vezet agresszióhoz, a lányok esetében pedig szorongáshoz, testképzavarhoz. Semmire nem vagyok jó, engem senki nem szeret – ilyen és ehhez hasonló gondolatok forognak a fejükben, a bántalmazók pedig észlelik, hogy ki a gyengébb, a kisebb, és kíméletlenül lecsapnak rájuk. A szerényebb, visszahúzódóbb, introvertált típusokra pedig duplán hatnak a félelmet gerjesztő szavak. A gyerekpszichológus azt is hozzátette, hogy valójában a zaklatók is sérültek mentálisan, csak ők ezzel az agresszív viselkedéssel kompenzálnak.

,,Az biztos, hogy ez a kislány nem akart meghalni" – jelentette ki Dúró Zsuzsa. ,,Az öngyilkosságot mindig egy beszűkült tudatállapotban követik el, de ez tulajdonképpen segélykiáltás a környezet felé. Bajban vagyok, figyeljetek rám! – ezt üzeni a kamasz a tettével. Mindig vannak előjelek. Olyan nincs, hogy váratlanul maga ellen fordul valaki. A viselkedés megváltozása árulkodó lehet: az addig csendes gyerek hangoskodóvá válik, vagy éppen fordítva, alvási problémák jelentkezhetnek, megváltoznak az étkezési szokások – túl sokat vagy túl keveset eszik –, a tanulmányi eredmény hirtelen leromlik. A családnak, az iskolának észre kell venni ezeket a jeleket, és megbeszélni a gyerekkel, hogy mi bántja, mi a problémája. Az átlagos magyar szülő naponta hét (!) percet beszélget a gyerekével, az vajon mire elég?" – tette hozzá a gyerekpszichológus.

Természetesen az iskola felelőssége is felmerül. Ma már sok iskolában van iskolapszichológus, és a pedagógusoknak jelezni kellene neki, ha valamelyik gyereknél arra utaló jeleket tapasztalnak, hogy mentális problémák, esetleg depresszió alakulhatott ki nála. Ehhez persze szükség van egy bensőséges kapcsolatra a pedagógusok és a diákok között, hogy a gyerek merje jelezni, ha valami gondja van. Nem ismerhetjük a gyürei diáklány gondolatait, de feltételezhető, hogy krízishelyzetbe kerül, amit nem volt képes kezelni. Nem voltak előtte minták, hogy mit tehet konfliktus esetén. Ebben a korosztályban a kortárs csoport befolyása lényegesen erősebb, mint a felnőtteké, a kislánynak valószínűleg nem voltak olyan barátai sem, akikkel megoszthatta volna a problémáit.

Nagyon figyeljünk oda a gyerekekre! – kérte dr. Dúró Zsuzsa. Mind a családban, mind az iskolában vegyük észre az árulkodó jeleket, alakítsunk ki őszinte, bizalmi viszonyt, hogy a gyerek tudja: nincs egyedül, számíthat a felnőttekre, ha krízishelyzetbe kerül. Emellett már óvodáskortól szükséges lenne a konfliktuskezelést oktatni, hogy legyenek megfelelő mintáik erre. Meg kellene tanulniuk, hogyan lehet oldani a feszültséget, megbeszélni a súrlódásokat, bocsánatot kérni és kulturáltan vitatkozni.

Az oktatási intézményt működtető Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség közleményt adott ki az eset kapcsán, melyben megdöbbenésüknek adtak hangot, és belső vizsgálatot rendeltek el.

A napokban ugyan már visszatértek iraki állomáshelyükre. Rövidesen kitüntetést is kaphatnak.