Ha átlátható és diszkrimináció nélküli módon történik, a hatályos rendelet nem akadályozza meg a légitársaságokat abban, hogy az adókat átvigyék a jegyárba – derül ki abból a válaszból, amelyet Adina Vălean közlekedésért felelős uniós biztos küldött Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő írásbeli kérdésére. Ezen túl – fűzte hozzá az uniós biztos – az érintett EU-tagállamok nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságainak feladata annak értékelése, hogy a légitársaságok megfelelően tájékoztatták-e az utasokat az alkalmazandó szerződési feltételekben a jegyvásárlást követően kivetett adók felszámításáról.
Ujhelyi István az EP közlekedési és turizmus szakbizottságának első alelnökeként fordult az Európai Bizottsághoz, azt firtatva, hogy ütközik-e bármilyen hatályos rendelkezésbe néhány légitársaság gyakorlata,vagyis hogy visszamenőlegesen is az utasokra hárítják át egy-egy tagországban a gazdasági válság kezelésének részeként kivetett rendkívüli adók összegét.
Magyarországon az Orbán-kormány vezetett be több fajta extraprofit-különadót, a légitársaságokat sújtó sarc arról szól, hogy július 1-től minden EU-ba történő repülőút után 3900, az EU-n kívülre irányuló út esetén 9750 forintot kell fizetni utasonként. Ezt a Ryanair azonnal az utasaira hárította, amiért 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírságot kapott, de át akarja hárítani az utasaira az extraprofit-különadót a Wizz Ar is.
Wizz Air-vezér: Emelnünk kell a jegyárakat, hogy ezt az adót kigazdálkodjuk300 millió forintra büntették a Ryanairt az extraprofitadó áthárítása miattItt a bejelentés, a Ryanair csökkenti a budapesti járatai számát és a járatsűrűséget is