A magyar gokartsport legnagyobb sikerét érte el Hideg Ádám: a sarnói FIA gokart vb junior kategóriájában, 109 fős mezőnyben lett második.
Rendjén van, volt kitől tehetséget örökölnie: konkrétan autóversenyző családba született, nagyapja, Hideg János a ’80-as években kétszer is abszolút magyar bajnoki címet nyert raliban; édesapja, Hideg Krisztián pedig háromszor nyert horvát bajnokságot, kétszer Mitropa Kupát, de volt többek között magyar N csoportos bajnok, nem mellesleg abszolút második helyezett az osztrák bajnokságban.
„Kiskoromban jártam apa raliversenyeire, négyévesen a buszpályaudvaron gumik között szlalomoztam. Egyszer Kaposváron lementünk egy gokart pályára, ahol olyan jól mentem a bérelt géppel, hogy apa egyik ismerőse javasolta, Kecskeméten próbáljak ki egy rendes gokartot” – idézte fel a kezdet kezdetét Népszava érdeklődésére Hideg Ádám, aki néhány hónapja már a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség támogatását is élvezi.
„Hobbijelleggel kezdtünk, aztán hamar kiderült, hogy komolyabban kell vegyük, mint gondoltuk – vette át a szót az édesapa. – Ádám teljesen beleszeretett a száguldásba, onnan már nem volt visszaút. Kilenc és fél évesen ült először versenygokartban, jobb lett volna másfél évvel korábban kezdeni, de hamar ledolgozta a lemaradását. Egy évet versenyzett a magyar bajnokságban, de láttuk, hogy a fejlődése érdekében muszáj külföldre menni. Kiválasztottuk a legnehezebb sorozatot, az Olaszországban zajló WSK-t, majd jöttek a junior FIA-versenyek. Egyre komolyabban vettük, most pedig itt tartunk” – mosolyodott el Krisztián. Magyarországon gokarton edzeni elég bajos, nincsenek meg azok a feltételek, mint külföldön. Amikor Ádám itthon van, főleg fizikális felkészülést végez, speciálisan gokartozásra fókuszálva, illetve rengeteg időt tölt szimulátorozással.
„Ferencz Krisztián barátomtól mentorként rengeteg segítséget kaptunk – folytatja idősebb Hideg –, de sokat köszönhetünk Révész Bálintnak is, tavaly nála, a Révész Racing tagjaként versenyzett, nélküle nem tartanánk itt. Az idén Fernando Alonso csapatával, a spanyol DTK Teammel kezdtünk, aztán egy esős edzés után megkeresett minket a Sodikart gyári csapatának a vezetője, velük sikerült egy nagyon jó megállapodást kötnünk.”
A Sodikart a világ egyik legjelentősebb gokartgyártója, de vb-n dobogós helye még sosem volt még az OKJ junior vb-n. Amíg meg nem érkezett Ádám, aki nem szimplán eredményeivel, hanem személyiségével, munkamoráljával és a viselkedésével tudta kivívni a Sodi vezetőinek figyelmét. A srácok között egyébként sebesség terén egyáltalán nincs nagy különbség: „100 gyerek van egy másodpercen belül” – magyarázta Krisztián.
A gokartsportban több sorozat létezik és több világdöntőt szerveznek, azonban hivatalos világbajnokság csak egy van, az FIA gokart világbajnokság, amelyet 1964 óta írnak ki a direkthajtású gokartok számára. Ádám korosztályában 125 köbcentis, 30-32 lóerős gokartokkal versenyeznek, a végsebesség pedig 130-140 km/h között mozog.
Ádám az ötödik helyről várhatta a 17 körös vb-döntőt, négy körön át vezetett, végül másodikként intették le.
„Szerettük volna, ha megnyeri a címet, vagy legalább álljon dobogóra. Utóbbi sikerült. Nyerhetett volna” – említette a büszke apuka.
Na, de jöjjön a nagy kérdés: mivel kecsegtet egy efféle siker? Hidegnek innen egyenes út vezet a Forma-1-ig?
Ha egyenes nem is, de jelzésértékű: a sorozatot a mini F1-nek nevezik, a száguldó cirkusz komplett mezőnye itt pallérozódott, Lando Norris és Alexander Albon e kategóriában vb-t nyert, Pierre Gasly – akárcsak most Hideg – második lett, Max Verstappen pedig harmadik volt.
„Sikerült jól elkapnom a rajtot, az egyes kanyar után már második voltam – emlékezett vissza Ádám. – Lecsúsztam harmadiknak, de egy körrel később már első voltam. Három-négy körön át az élen haladtam, majd négyen megelőztek. De nyugodt maradtam. Sokáig volt esélyem győzni is, de mire visszakapaszkodtam a második helyre, az első már nagyon elhúzott” – összegzett Ádám, aki négy éve járja a világot, évi 20 versenyt teljesít, emellett különböző tesztjei vannak, mindez pedig kihívás elé állítja az egész családot.
„Nem szeretnénk, ha az autóversenyzés a tanulmányai rovására menne – említette az apa. – Januárban kezdődnek a tesztek, a versenyek szeptemberig tartanak. Ádám az első félévben iskolába jár, és ugyanúgy tanul, mint a többiek, emellett jár a versenyekre. A második félévben van 15-16 verseny, olyankor magántanuló státuszt kérünk neki.”
Ádám a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnáziumban két tannyelvű osztályába jár, az osztályfőnökével viszont csak kedden találkozott először, eddig nem jutott el az iskolába. A 14 éves pilóta szeptember elején egy Forma-4-es teszten is részt vett, mindezt pedig saját magának szervezte meg.
„Megkeresett egy olasz csapat, meg akarták nézni, mit tudok egy ilyen autóval. Én intéztem mindent, csak akkor vontam be aput, hogy segítsen, amikor odáig jutott a dolog, hogy a pénzről volt szó” – büszkélkedett Ádám.
„Szóval saját magát menedzseli – mondta csillogó szemekkel az apa. – 14 évesen szerintem ez nem rossz, főleg hogy mindezt angolul teszi. Várjuk az újabb tesztet, az olaszok meg szeretnék nézni egy újabb fejlesztésű autóval is. Tettek neki ajánlatot, hogy versenyezzen az olasz F4-es bajnokságban. Van függőben egy spanyol vonal, meglátjuk, mit hoz a jövő. Úgy hiszem, eljött az idő, hogy a gokartozás után elinduljunk az F4 felé. Ott már sokkal tisztábban kell versenyezni, nem ütközhetsz a másikkal, de a szakértők azt mondják készen áll Ádám. Sokaknak az a véleménye, hogy Magyarországról nem lehet bejutni a Forma-1-be, de én ezzel nem értek egyet. Én hiszek benne, hogy bármi lehetséges.”