díjak;autópálya-matrica;2023;Technológiai és Ipari Minisztérium;

- Nagyot drágul a 10 napos vagy havi autópálya-matrica

A motorosok számára az országos heti autópálya-matrica csaknem 72 százalékkal, a személyautók számára az országos havi matrica csaknem 71 százalékkal lesz drágább januártól, míg az éves díjak öt százalék körül emelkednek. A teherautósoknál már októbertől emelik a díjakat.

A rendszeres sztrádahasználóknak kedvezően, a rövidebb időszakra autópálya-matricát vásárlóknak és a teherautósoknak igencsak kedvezőtlenül változnak az útdíjak 2023-ban – írja a Telex a Technológiai és Ipari Minisztérium közleménye alapján.

Bár egy 2020-as rendelet alapján az augusztusi infláció mértékének megfelelően emelhették volna a díjakat (ez 15 százalékos emelést, például 4420 forintos tíznapos és 54 ezer forintos éves matricát jelentett volna), a tárca azonban átírta a szabályokat. A portál emlékeztet arra, hogy

Palkovics László tárcavezető 11 napja még azt mondta: „hoztunk egy szabályt egyszer, ami ezt a szabályt írta le. Ezen nem nagyon hiszem, hogy kívánnánk változtatni”.

„A magyar vásárlók körében kelendőbb éves országos és megyei e-matricák ára mindössze öt százalékkal emelkedik 2023 elején” – olvasható a mostani közleményben. Ez azt jelenti, hogy az idei csaknem 47 ezer forintról mindössze 49 190 forintra nő a személyautósok és motorosok éves, 2024. január 31-ig érvényes országos autópálya-díja. Az éves megyei matricák szintén 5 százalékkal drágulnak, 5450-ről 5720 forintra.

A buszosok sztrádahasználata minden időtartamra (tehát tíz napra, egy hónapra és egész évre) az augusztusi infláció harmadával drágul, az éves országos útdíjuk így 228 850 forint lesz.

A tárca szerint

„a díjrendezés az európai irányelvekben rögzített szinthez arányosítja a havi és heti termékek ellenértékét”. Ez valójában 44-72 százalékos áremelést jelent.

„A havi autós jogosultság díja 8900, a 10 napig használható hetié pedig 5500 forint lesz 2023 elejétől” – áll a közleményben. A portál felidézi, hogy a személyautósok jelenleg havi 5210 forintot fizetnek egy hónapra, míg a tíznapos matrica nekik 3820 forintba kerül. A motorosok tíznapos útdíja nő a legnagyobb arányban, 1600 forintról 2750-re, ami csaknem 72 százalékos áremelést jelent (a minisztérium tájékoztatása szerint az ilyen rövidebb időre szóló matricákat főleg a tranzitforgalomban részt vevők és a turisták vásárolják).

A közleményből az is kiderül, hogy a teherautósokat sem kíméli a minisztérium:

már októbertől emelik az útdíjaikat, miközben azt csak januárban kellett volna megtenni („a teherautók megtett úttal arányos rendszerében az inflációkövető emelés időpontját január elsejéről az idei évtől október közepére hozzák előre” – szól a közlemény).

A teherautósok most a főutakon 22,58-101,6 forintot fizetnek kilométerenként, míg az autópályákon 53,11-161,83 forint a kilométerenkénti útdíjuk. A portál felhívja a figyelmet arra, a közleményből nem derül ki, hogy az „inflációkövető emelést” melyik hónap inflációs adatából kell kiszámolni, de a hétfő éjjel megjelent kormányrendeletből úgy értelmezték, hogy a júliusi inflációval kell számolni – ebben az esetben a teherautósok útdíja 13,7 százalékkal nő október 1-jén, azaz 11 nap múlva.

A személyautók esetében

  • a heti országos matrica 5500 forint (43,98 százalékos drágulás)

  • a havi országos matrica 8900 forint (70,82 százalék)

  • az éves országos matrica 49 190 forint (5 százalék)

  • az éves megyei matrica pedig 5720 forint (4,95 százalék) lesz.

A motorok esetében

  • a heti országos matrica 2750 forint (71,88 százalék)

  • a havi országos matrica 4450 forint (63 százalék)

  • az éves országos matrica 49 190 forint (5 százalék)

  • az éves megyei matrica pedig 5720 forint (4,95 százalék) lesz.

A buszok esetében

  • a heti országos matrica 17 730 forint (4,97 százalék)

  • a havi országos matrica 25 150 forint (5 százalék)

  • az éves országos matrica 228 850 forint (5 százalék)

  • az éves megyei matrica pedig 22 890 forint (5 százalék) lesz.

Azon a gépen, amely a Budapestről Rómába és Rómából Budapestre tartó útja során egyaránt megállt Horvátországban. A Fővárosi Törvényszék első fokon arra kötelezte a külügyminisztériumot, ossza meg, mennyit fizetett a kormányfő az útért. A tárca hallgat.