Józsefváros véget vetne az ingyenes parkolásnak 2023 januárjától – szúrta ki a kerületi önkormányzat rendelettervezetét a 444, megjegyezve, hogy ezzel a lépéssel régi tabut döntenének le a VIII. kerületben. Az önkormányzat honlapja szerint a képviselő-testület már a jövő csütörtöki ülésén tárgyalhatja a javaslatot, amelynek alapján lényegében mindenki számára kötelezővé tennék a fizetős parkolást.
Az utcai, közterületi parkolást egy lakó eddig két autóra vehette igénybe ingyen, ezentúl ezt lakásonként engedélyeznék, nem kevés pénzért. A városrészt három zónára osztották, és ennek megfelelően lesz ki évente 18 ezer, ki 24 ezer vagy 30 ezer forintot fizethet az első autóra, a másodikért pedig ezeknek a tételeknek több mint a dupláját, vagyis 48, 60, illetve 72 ezer forintot.
Az ingyenes kerületi parkolás fenntarthatatlan és igazságtalan. (...) Akik az utcán tartják az autóikat, magáncélra használják a közterületet. Ez a közlegelők tragédiája: ha mindenki korlátlanul kihajthatja a jószágot, elfogy a legelő
– indokolta a lapnak Rádai Dániel alpolgármester a rendelet szükségességét.
Az ellenzéki vezetésű kerületvezetés a parkolási rendszert már korábban meg akarta változtatni, ahogy a szomszédos IX. kerületben is, de a koronavírus-járvány és a lezárások idején a kormány által bevezetett ingyenes parkolás, illetve a belső viták „keresztülhúzták a számításaikat”. Az önkormányzati oldalon olvasható összefoglaló szerint ugyanakkor már 2020 őszén folytattak „társadalmi véleményezést” és ez alapján akkor meg is született a kerület parkolási koncepciója.
Amint azt a Népszava is megírta, szeptember 5-től jelentősen drágult a közterületi parkolás Budapesten. A Józsefvárosban benyújtott tervezet az autóval rendelkező lakosságnak az éves díjakon felül további szigort ír elő. Így januártól az újonnan épített, használatbavételi engedélyt ezt követően megszerző lakóépületekben lakók már nem igényelhetnek kedvezményes lakossági várakozási hozzájárulást, ahogyan ez nem tehető meg a céges autókra sem. Ugyanakkor vannak kivételek, például a tartós betegségben szenvedők száz százalékos, a nagycsaládosok és a nyugdíjasok 90 százalékos kedvezményt kaphatnak majd.
Végül kiemelték, hogy az önkormányzat fő célja a gépjármű forgalom felszámolása a gyaloglás következetes támogatása, a levegőminőség 30 százalékos javulása és a lakók egészségügyi jóléte, a a kerületi ingatlanok értékének a növelése.
Marad a parkolás a kerületeknél, Karácsony Gergely szerint ezeket a bevételeket már nem lehet elvonniMegszavazták, Budapesten jön a teljesen új parkolási rendszer