ARC plakátkiállítás;

- Tízmillió buborék országa - Megnyílt a 22. ARC Kiállítás

Magyarország legszeretettebb polgárpukkasztó tárlata idén is kihagyhatatlan élményt nyújt, érdemes elmenni a Bikás parkba buborékmentesíteni.

Az ARC Kiállítás idei hívószava a buborék volt. „Nem lehetne a buborékjainkat egymásnak megmutatni? Mint egy lakást vagy a helyet, ahol dolgozunk, a várost, amiben élünk, a hitünket, amiért cselekszünk, vagy a tudásunkat és képességeinket, ami értelmet ad a létezésünk élményének? Te milyen buborékot fújsz? Milyen buboréktól szívsz? Melyik buborékot szereted? Melyik készít ki? A te buborékod határai hová esnek?” – ezek a sorok szerepeltek a 22. ARC közérzeti pályázat felhívásában. Harmadik éve az újbudai Bikás park ad otthont a kiállításnak, Dr. László Imre kerületi polgármester kifejtette – Az emberi létezés egyik motorja a humor, és ebbe beletartozik a magunkon való nevetés. Az ARC a kritikai gondolkodásnak ad teret, és ezt nem öncélúan teszi, teszi ezt annak szándékával, hogy hazánk és a világ egy jobb hely legyen.

A kiállításon szerepelnek pozitív üzenetet hordozó plakátok is, de többségében inkább gúnyosan nevetgélni vagy elkeseredni fogunk az idei alkotásokon, ahogy ez lenni szokott. Visszatérő témák az ispánság, a globális felmelegedés, a katasiratás, a tanárhiány, a szivárványszín és az orosz-ukrán háború. A világok különbözősége, a buborékban létezés csak ezek kísérőtémája. Feltűnően kevesen alkalmazták magát buborékot mint tényleges áttetsző gömb formát, inkább ennek absztrakt megjelenésével, például a szövegbuborékkal találkozhatunk idén. Az elmúlt évekhez képest alapvetően több a szöveges plakát, és kevesebb az olyan minimalista jellegű munka, mint egy minden szövegmagyarázatot mellőző Molotov koktéllá váló Unicum-üveg. Ugyanakkor a szövegben gazdag alkotások is nagyon humorosak, például a Google Naptár formátumára hajazó Min feszüljek ma? – tevékenységnapló a kiállítás egyik legfrappánsabb darabja, és a színpompás Politikus Pride mellett sem lehet csak úgy elsétálni.

– Nem vagyok büszke a mémismeretemre, hiszen ennek folyományaként az agyam 90 százalékát haszontalan dolgok teszik ki, viszont így én voltam az a zsűriből, aki leghamarabb kiszúrta, ha valami már szerepelt a közösségi médiában mém formájában. – nyilatkozott a válogatásról Nyáry Luca szerző, a zsűri egyik legfiatalabb tagja – Az elmúlt három év tanulsága az, hogy az emberek könnyebben használják föl egymás ötleteit. Nem probléma, ha valami klisé, de muszáj, hogy legyen benne valami csavar, amitől az ismét eredeti lesz.

A Bikás parkba szervezett megnyitó érdekes példája volt egy „buborékpukkantásnak”, ugyanis az esemény nem várt résztvevőjévé lett egy idős hölgy a kutyájával, aki nem ismerve a plakátkiállítást, nem értve az egymás követő beszédek miértjét, inkább türelmesen helyet foglalt a mikrofonok mellett, majd észrevéve a jelen lévő Karácsony Gergely főpolgármestert, odament őt üdvözölni percekig elvonva a figyelmet az egész díjátadásról.

A díjakból kitűnik, hogy sem a városi, sem a szakmai zsűri nem a direkt politikai utalásokkal tűzdelt plakátokat értékelte. Az önkormányzat Különdíját Pétery Dorottya nyerte „Az év színe 2040” című pályamunkájával, mely szerint tizennyolc év múlva kiszáradt, repedezett talaj lesz a világot meghatározó szín. Pétery Dorottya alkotása a Budapest különdíjat is elvitte. Révész Pál pedig a kulturális alpolgármesteri különdíját kapta „Metszet” című alkotásáért, amely inkább két buborék közös tartalmát határozza meg, mindkét alkotó gyakori résztvevője a közérzeti plakátkiállításnak. Mivel a pályázat jeligés, a többszöri díjazás gyakran megesik. A Hammer Agency különdíját is olyan versenyző nyerte el, aki már két éve részesült a díjban, Szücs János idén „Át a hídon” plakátjáért részesült az elismerésben.

Bakos Gábor, az ARC alapítója adta át a zsűri díjait, a Borz-díjat, tehát a legkedélyborzolóbb alkotás díját a „...már a spájzban vannak” címet viselő mű kapta, melyen Vlagyimir Putyin retinánkba égett tekintete mered ránk befőttesüvegek mögül. A plakáton többen dolgoztak, Kékesi Dóra képviselte a reklámszakemberekből álló csapatot. A harmadik helyezett Szegfű Liliána lett, plakátjának címe: „Boldog pedagógusok napját!”, második lett Csóti Rebeka, az „Élünk, mint hal a vízben” munkája a kiszáradásra reflektál. Az első díjat idén a zsűri Hamvas Bellának adta a „Sötét van” plakátért. Hamvas Bella nem jelent meg az átadón, helyette barátnője vette át az elismerést és biztosított mindenkit afelől, hogy az alkotó emailben bárkinek szívesen válaszol.

Csóti Rebeka II. helyezett alkotásával, "Élünk mint hal a vízben"

Lapunk a II. helyezett Csóti Rebekát kérdezte nyertes alkotásáról – A képemet a környezetrombolás inspirálta. Gyakran elhangzott, hogy a vízhiány majd az unokáink problémája lesz, mely elmélet az elmúlt hónapokban abszolút megdőlt. Nem csak egy munkával jelentkeztem, kiállították az „Agymosás” című plakátomat is – Csóti Rebeka ezen műve a közmédiát kritizálja, az alkotó egyébként a 24.hu képszerkesztője. Arra felvetésre, hogy inkább kevésbé politizáló alkotásokat díjazták úgy reagált – A halas képem ugyanúgy felfogható politikai üzenetként, ha belegondolunk, mi történt a Velencei-tó környékén, már nem lehet eltekinteni a politika felelősségétől.

Infó:

A köztéri ARC Kiállítás a Bikás parkban október 9-ig látogatható.

Október 7-ig a közönség is szavazhat kedvenc plakátjaira, mely alapján átadják majd az ARC Közönségdíját.

A hogy érzed magad kérdés egyre égetőbb Velencében: a fesztivál végéhez közeledve megérkeztek a könnyfacsaró művek.