Forrás Társadalomkutató Intézet néven új közvéleménykutató formációt hoz létre Galgóczi Eszter politikai elemző, Vető Balázs közvélemény-kutató, onlinemarketing-szakértő és Zaránd Péter kampányszakértő (Sétáló Budapest) – írja a 444.
Mindannyian tagjai voltak az ellenzék kampánystábjának. „A választás utáni napok központi kérdése az volt, hogy mit nem vettünk észre, hogy hogy nem láttuk a kutatási adatokban a jeleit annak, ami bekövetkezett. Mert nem láttuk” – magyarázták a döntésüket. Szerintük valami nagyon nem stimmel a kutatók módszereivel, és a választás után a jórészt fals eredményekért egyik intézet sem vállalta a felelősséget, de egyelőre a magyarázattal is adós a szakma.
A stábtagok elmondása szerint a közvélemény-kutatások 22-es csődjét az az extrém példa is jól mutatja, hogy az exit poll, amit az ellenzéki összefogás kampányközpontja megrendelt a választás napján, azt mutatta, hogy még a győzelemre is van sanszuk. Éppen ezért arra jutottak, hogy a hatpárti összefogás támogatottságának mérése olyan bonyolult, hogy az a hagyományos módszerekkel nem számszerűsíthető. Ennek jegyében egy olyan új módszeren dolgoznak, mely hosszabb távon képes elemezni a választói hangulatot. A bevont polgárokat kuponos, utalványos, jutalmazásos rendszerrel motiválnák és tartanák hosszú távon a rendszerükben.
„A Forrás Társadalomkutató Intézet pártoktól függetlenül jött létre, és pártoktól függetlenül működik. Természetesen nem titkoljuk, hogy az alapítók korábban részt vettek különböző pártok politikai tevékenységének segítésében, és a 2022-es országgyűlési kampányban az ellenzék központi kampánystábjának tagjai voltak. De az intézet működésére, tevékenységére egy politikai szereplőnek sincs befolyása. Célunk a magyar társadalomról, a magyar közéletről való gondolkodás, a társadalomtudományi kutatások újragondolása az alapoktól. Eredményeinket, tapasztalatainkat megosztjuk bárkivel, akinek értékrendje összeegyeztethető az intézetével.”
Azzal számolnak, lesz partnerük az önkormányzati választásokon és egy-egy kiválasztott jelölt kampányát segítenék. Tóka Gábor kutatóprofesszor, a Vox Populi választási blog szerzője ezzel kapcsolatban azt mondta, minősíthetetlenül mellémentek a 22'-es kutatások, és ekkorát nem szabadna tévedni, s igaz, hogy a közvéleménykutatók nem számoltak el a választásokat követően. A szakértő úgy látja, selejtes termékek vannak a politikai közvélemény-kutatás piacán, mert ezt hajlandók megfizetni a megrendelők, ehhez vannak szokva. Ezen az árszínvonalon csak harmadosztályú terméket lehet előállítani. „És elfogadják a szemetet. Az ellenzék is és a Fidesz is (...) az igénytelen, kritikátlan megrendelők miatt egy itt a piros, hol a piros piac jött létre.”