;

Pécs;pedagógusok;kedvezmények;

- Kedvezménykártyával honorálná a tanári munkát a Közösség a Pedagógusokért civil kezdeményezés

Pécsről indult, mára országossá nőtte ki magát a pedagógusok munkáját honoráló Közösség a Pedagógusokért (KAP) civil kezdeményezés. Egy virtuális kedvezménykártya segítségével a köznevelési intézményekben dolgozók már több mint ezer elfogadóhelyen juthatnak hozzá kedvezményes áron a szolgáltatásokhoz, termékekhez. A projekthez csatlakozó vállalkozások is jól járnak, hiszen a közösségek vásárlóerejét kiaknázva forgalomnövekedésre számíthatnak. A különleges kezdeményezés alapítója reméli, hogy ennek mintájára születnek majd hasonló, csak más nehéz helyzetű csoportok támogatására irányuló szolidáris szerveződések.

A pedagógusok melletti szolidáris összefogás gondolata Putz Ádám fejéből pattant ki, aki a PTE Pszichológiai Intézetének egyetemi oktatójaként fokozott empátiát érez a rokonszakmák művelői és nehéz helyzetük iránt. Emellett a nagyobbik fiam idén szeptemberben kezdi az iskolát, így némi személyes érintettségem is van a témában – meséli az alapító.

Béremelésre várva

Még a nyár elején lehetett arról olvasni, hogy a nehéz gazdasági körülményekre, valamint a szomszédunkban dúló háborúra hivatkozva kétségessé vált a pedagógusoknak korábban beígért háromszor tízszázalékos béremelés is – kezdi Ádám. Ekkor döntött úgy, hogy megpróbálja helyi szinten összegyűjteni a Pécsett dolgozó pedagógusoknak járó összeget, mintegy megfinanszírozva az állam helyett az emelést, ám ez a vállalkozása hamar kudarcba fulladt. Kapott viszont egy ötletet, hogy mit szólna hozzá, ha inkább helyi vállalkozásokat felkeresve próbálna meg kedvezményeket szerezni a pedagógusok számára.

– Szerencsémre a legtöbb általam felkeresett vállalkozó abszolút nyitott volt az ötletre és szívesen támogatta az ügyet – mondja Ádám, akinek tapasztalatai szerint a pedagógusok helyzete iránt nagy fokú érzékenység mutatkozik a pécsi cégvezetők, szolgáltatók körében, legyen szó éttermekről, kisboltokról, vagy egyéni vállalkozókról. Még az is szívesen támogatta volna a pedagógusokat, aki végül anyagi vagy más, racionális okra hivatkozva nem tudott csatlakozni a kezdeményezéshez.

Áttörés az állatkerttel

Ádám nyáron bejárta egész Pécset, hogy minél több városrészben, egyre több helyen juthassanak minél változatosabb kedvezményekhez a pedagógusok. – A partnerek megkeresése során alapvetően két fontos szempontot tartok szem előtt: a hasznosságot és az elhelyezkedést. Lehetőség szerint olyan cégeket, üzleteket igyekszem felkeresni, akik szolgáltatását a pedagógusok a város több pontján is elérhetik és hasznosnak találják.”

A partnerek között így elsőként jelentek meg éttermek, papírbolt, informatikai cég, könyvesbolt és antikvárium, de a sort azóta zöldséges, fodrász és a pedagógusok kikapcsolódását támogató szolgáltatások, például masszázs, koncertlátogatási lehetőség is kiegészíti.

Az áttörést az első „nagyvad”, a Pécsi Állatkert csatlakozása hozta el a KAP számára; a pedagógusok most már 25 százalékos kedvezményt kapnak az állatkerti belépőjegy árából. Ekkortájt keltette fel a kezdeményezés a Telex pécsi tudósítójának érdeklődését, részletes cikkben be is számolt a projekt akkori állásáról. A pedagógusok melletti pécsi közösségi kiállás híre hamar bejárta az országos médiát, ami alapjaiban változtatta meg Ádám munkáját. – Attól fogva nem nekem kellett a partnereket keresnem, ők jelentkeztek nálam. Ez persze egyfelől rendkívül kényelmes volt, hiszen nem kellett hosszú köröket rónom a városban, másfelől viszont megnövekedett munkaterhet is jelentett. A KAP hirtelen kezdett túl nagy falat lenni a számomra – emlékszik vissza Ádám.

Országos hálózat

A hirtelen jött ismertségnek köszönhetően már nem csak pécsi vállalkozások jelentkeztek nála, de más városokból is érdeklődtek, hogy miként tudnának csatlakozni a pedagógusok segítéséhez. Pécs mellett így hamarosan már Budapesten, Dunaújvárosban, Hódmezővásárhelyen, Miskolcon és Székesfehérváron is megalakult egy-egy KAP koordinátori csapat, akik helyi vállalkozások bevonásával igyekeznek bővíteni a pedagógusok számára elérhető kedvezmények körét. – Célunk, hogy minden nagyobb magyar városban, Budapesten pedig minden kerületben legyen legalább egy koordinátorunk, aki vállalja az új partnerek toborzásával járó feladatokat – mondja az alapító.

A projekt mégis akkor vált igazán országos méretűvé, amikor a KAP csatlakozott egy magyar fejlesztésű kedvezménykártya-kibocsátó platformhoz, a Benefit Barcode-hoz. – Ezzel a lépéssel két legyet ütöttünk egy csapásra: egyfelől sikerült megoldanunk azt a már kezdetek óta visszatérő problémát, hogy miként tudják magukat igazolni a kedvezményre jogosultak. A hagyományos, papír alapú pedagógus igazolványokhoz képest a Bercode-dal mindenki kényelmesen, egy mobilalkalmazásban tárolt, virtuális kedvezménykártya felmutatásával kérheti az elfogadóhelyeken a kedvezményeket. Ráadásul a pedagógusoknak nem kell azon aggódniuk, hogy félévente megújítsák kártyáikat, hiszen azok 2025. szeptember 1-ig érvényesek maradnak. Másfelől így a pedagógusok nem csupán a KAP koordinátorok által felrögzített partnereknél, hanem a Bercode rendszerében már szereplő, országosan több, mint 1000 elfogadóhelyen is élhetnek a kedvezmények adta előnyökkel.”

Töbszörös támogatás

A pedagógusok, valamint az ő munkájukat közvetlenül segítő dolgozók (pl. dadusok, portások, gondnokok) számára ingyenes kedvezménykártyákat a köznevelési intézmények vezetősége hivatalos e-mail címről küldött levélben tudja megigényelni a [email protected] címen. Fontos, hogy a GDPR szabályai miatt a levél semmilyen személyes adatot nem tartalmazhat, kizárólag az igényelni kívánt virtuális kártyák darabszámát. Patrónus KAP kártyák megvásárlásával pedig bárkinek lehetősége van támogatni a Közösség a Pedagógusokért kezdeményezést. A KAP számlájára befolyt pénzekből Ádám iskolai alapítványokat szeretne támogatni, hogy az oktatás színvonalát javító eszközökre, vagy akár táboroztatásra, kirándulásra költhessenek.

Jövőnk múlik rajtuk

Ádám hangsúlyozza, hogy a KAP egy politikai oldalaktól és ideológiáktól független, civil kezdeményezés. – A színvonalas oktatás, a tanári szakma megbecsülése, vonzóvá tétele közös ügyünk, hiszen az országunk jövője múlik rajta – vallja az alapító. – A KAP szlogenje (Összefogás, amiből mindenki KAP) részben erre is utal: a pedagógusok támogatásával, a munkájuk társadalmi értékének helyreállításával mindenki nyer. A gyerek, a szülő, és a nemzet is.

Ádám bízik benne, hogy példája többeket inspirál majd, és a KAP mintájára születnek majd kezdeményezések a pedagógusokhoz hasonlóan nehéz helyzetben lévő társadalmi csoportok, például a mentősök vagy a szociális ágazatban dolgozók támogatására is. A pszichológia doktora úgy fogalmaz: „a szolidaritás közös ügyünk, ez a társadalom szövete. Nem szigetek vagyunk, egy csónakban evezünk.”

Ingyencirkusz ajándékba

Pedagógusok egy csoportja nemrég névtelenül kérte a szülőket a Facebookon, hogy amikor hálálkodnak, ne egy huszonhatodik bögrét vagy cserepes virágot adjanak, cukorbetegnek csokoládét, antialkoholistának meg szeszes italt, hanem inkább hasznos ajándékot, például utalványt, amit bármire elkölthetnek. Noha a pedagógusi paraszolvenciának hazánkban több évszázados hagyománya van (régen is vittek a tanítónak tyúkot, libát), sokan úgy tekintenek rá, mint az intézményesített korrupcióra, mellyel a szülők nem megköszönik, hanem előre megvásárolják a tanárok jóindulatát. Míg az egyik szülő szeret kompetitíven a többiekre licitálni – különösen ha az adott tanár számon tartja, kitől mit kap –, a másik felháborítónak tartja azt is, hogy a szülői munkaközösségeknek kell évi 30-40 ezer forintokkal kipótolni a tanárok gyászos fizetését. Egyben azt is kompenzálni, hogy pedagógusnapra kapnak jó esetben fejenként ezer forintot a munkáltatójuktól.

A tankerületek sportot űznek a pedagógusok megalázásából – mesélte lapunknak név nélkül egy gimnáziumi igazgatóhelyettes. – Például kiadják a feladatot, hogy válasszon ki az igazgató egy negyven fős tantestületből öt embert, akiket dicséretre terjeszt fel a teljesítményük alapján, ám ehhez semmilyen objektív szempontot nem adnak. Aztán küldenek öt kipontozott oklevelet, holott ennyi erővel küldhetnének egyet is, amit csak le kell fénymásolni. Az igazgató kínjában röhögve adja át, és a pedagógusok egy része érzi is, hogy ez gáz, a másik része meg sértett, miért nem ő kapta. Hasonlóan abszurd, mikor „jutalomként” öt darab ingyencirkuszjegyet küldtek az egész pedagóguskarnak. Nálunk amúgy nem divat, hogy a szülők elhalmozzák a tanárokat ajándékokkal, ez az adott iskola kultúrájában vagy benne van, vagy nincs.

Egy másik, általános iskolai tanár szerint vannak a szülők közt notórius ajándékozók, de olyan pedagógus kollégája is van, aki előre megmondja, milyen táskát vagy kabátot vegyenek neki, ha a kedvében akarnak járni. Bármennyire szürreálisan hangzik, ezzel legalább kikerüli, hogy annyi bonbont kapjon minden piros betűs ünnepre, hogy a nyugdíjba vonulására száz kilós és cukorbeteg legyen. Ő is rendszeresen kapott laposüvegben pálinkát, likőrt, konyakot, pedig nem fogyaszt ilyesmit. A másik oldalról, szülőként nézve is abszurdumnak tartja, mikor egy szülőin valaki bedobja, vegyenek az osztályfőnöknek jegyet a Száztagú Cigányzenekar koncertjére, holott fogalmuk sincs, milyen zenét hallgat szívesen, lehet, hogy a jazzt szereti. Nem is minden tanár szeretné a magánéletét megosztani a szülőkkel, így maradnak a sablonos ajándékok, mint a már említett bögre, virág és bonbon.

Alighanem a világtörténelem „legszellemesebb” szökési tervét eszelte ki két hadifogoly az első világháború alatt. Nem ástak titkos alagutat, hanem elhitették táboruk parancsnokával, hogy kapcsolatban állnak a túlvilággal. Groteszk kalandregénybe illő történetük motívumai, a manipuláció, a kapzsiság, a vakhit egy évszázad múltán is visszaköszönnek.