;

Debrecen;kiemelt beruházás;akkumulátorgyár;

- Nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás lesz a Debrecenben épülő kínai akkumulátorgyár, Mészáros-cég is kap miatta csaknem 17 milliárd forint közpénzt

Magyarország leggazdagabb emberének a cége is részt vesz az üzem áramellátásának kialakításában. 

Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította Orbán Viktor a Debrecenben megvalósuló ipari telephely kialakítását – derül ki egy kormányrendeletből, amely csütörtök este jelent meg a Magyar Közlönyben.

Bár a szövegből nem derül ki, minden bizonnyal a kínai CATL akkumulátorgyárról van szó. Ennek helyszíne a hajdúsági megyeszékhelyen, a Déli Gazdasági Övezetben lesz. Emellett a kormány jelentős összegeket invesztál az infrastuktúra-fejlesztésbe. Ez öt éven keresztül 88 milliárdot jelent, de már idén 6,8 milliárd forintot fordítanak erre a célra. 

Természetesen Magyarország leggazdagabb embere, a felcsúti milliárdos Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Opus Titász sem maradhatott ki a buliból, mely az elosztó hálózati fejlesztések megépítéséhez 16,68 milliárd forint közpénzt kap. 

Az Opus Titász hétfői közleményében tudatta, hogy 26,6 milliárd Ft értékben (ennek felét, 13,3 milliárd forintot vissza nem térítendő támogatás formájában kapja meg a Széchenyi Terv Plusz keretében) valósít meg komplex villamoshálózati beruházásokat Debrecen és Nyíregyháza környékén.

  • A MAVIR Zrt., amely átviteli hálózati fejlesztések megépítéséhez 45 milliárd 55 millió forintot,

  • Az állami tulajdonban lévő MVM Démász Áramhálózati Kft., amely elosztó hálózati fejlesztések megépítéséhez 1 milliárd 738 millió forintot,

  • És a debreceni önkormányzat is, amely a csatlakozási díj kifizetéséhez, területszerzés és előkészítés, valamint projektkoordináció költségeinek megfizetéséhez 24 milliárd 241 millió 627 ezer forintot kap.

Mint lapunk beszámolójából kiderül, egy ilyen akkumulátorgyár szakértők szerint legalább annyi vizet fogyaszt, mint amennyit egy népesebb lakótelep, a város ivóvízbázisa pedig a jelenlegi állapotában nem bír el egy ekkora terhelést. Ugyanakkor Papp László polgármester azt állítja, csak hosszú évek alatt lesz kész a közel 9 ezer munkahelyet hozó létesítmény. 

Néhány nappal az új beruházás bejelentése után egyébként kiderült, 2025-től a szintén kínai Eve Energy akkumulátorcella-gyártó lehet a BMW Debrecenben készülő elektromos autóinak fő beszállítója. A CATL szintén 2025-től kezdi meg a hengeres akkumulátorok szállítását a BMW-nek.

Az Orbán-kormány szerint az Opus Tigázé a leghosszabb hálózat, ezért magasabb a rendszerhasználati díj is.