Csehország;Magyarország;kőolaj;szállítás;Technológiai és Ipari Minisztérium;

- Újra jön az orosz kőolaj Magyarországra, Csehország felé viszont nem indították el a szállítást

A néhány napos szünet ellenére nem volt veszélyben az ellátás.

Csütörtök hajnal óta újra folyamatosan érkezik kőolaj Oroszországból Magyarországra a Barátság olajvezetéken, miután a Mol átvállalta azt a tranzitdíjat, amelyet az orosz fél fizet Ukrajnának az energiahordozó átengedéséért – jelezte csütörtök délelőtti közleményében a Technológiai és Ipari Minisztérium.

Kedden az orosz üzemeltető cég, a Transznyeft bejelentéséből derült ki, hogy augusztus 4. óta a Barátság kőolajvezetéken leállt a szállítás három kelet-európai ország, Magyarország, Szlovákia és Csehország felé. A TIM közleménye szerint augusztus 4-re ütemezték a rendes hónapváltási leállást, Magyarországon pedig .

„Magyar közbenjárásra, a tranzitdíj átvállalásával rövid időn belül sikerült elhárítani az újraindulás technikai, elszámolási jellegű akadályát. Így a szállítás tegnap megkezdődött, és az éjjeli óráktól ismét folyamatosan érkezik Oroszország felől, Ukrajnán át kőolaj a Barátság vezetéken Magyarországra is”

– hangzik a közlemény. A szükséges összeget a Mol tulajdonában lévő pozsonyi Slovnaft fizette ki.

Megy orosz kőolaj Szlovákiába is, Csehország felé azonban nem indították el újra az oroszok. Ennek okát nem közölték – jelentette  a cseh közszolgálati hírtelevízió (CT24) a Barátság és az IKL kőolajvezetékeket üzemeltető Mero társaságra hivatkozva.

Az orosz kőolajat feldolgozó cég, az Unipetrol szerint Csehországnak még napokra elegendő tartaléka van, Orlen Unipetrol csoport kőolajfinomítói Litvínovban és Kralupy nad Vltavouban elegendő nyersolajjal rendelkeznek működésükhöz. Jozef Síkela cseh ipari és kereskedelmi miniszter eközben bejelentette, az orosz kőolajszállítások megszakítása jelenleg nem korlátozza a csehországi olajfinomítók működését. – A lengyel féllel együtt keressük a helyzet megoldását, hogy megfelelő jogi és műszaki alapokon felújuljon a kőolajszállítás Csehországba – nyilatkozta a politikus, aki szerint elhúzódó problémák esetén az állam 90 napra elegendő stratégiai tartalékait is igénybe lehetne venni, de erre egyelőre nincs szükség.

Szakképzési centrumok kapják.