;

lemez;komolyzene;

Győri Noémi

- Ritkaságok és töredékek

Az elmúlt hetekben három fizikai kiadványt, azaz cédét kaptunk, még mindig van létjogosultságuk letöltés, streamelés mellett, örömmel, sőt lelkesedéssel hallgattuk őket.

Mivel nincsenek fellelhető adatok, nem érdemes tanakodni azon, vajon mennyire él még a klasszikus zenei hanglemez-kiadás a maga fizikai valójában. Mindenesetre a nagy, az összes bevásárlóközpontban jelenlévő elektronikai áruházlánc cédéspolcai között már nem találunk a komolyzenének dedikált tárlót, nagyon esetleges, milyen kiadványba botolhatunk a polcokon. Az újraéledő feketelemez-kiadás - legalábbis nálunk - nem tűnik úgy, mintha forradalmat idézett volna elő, bár az említett áruházban azért ráakadhatunk egy-két klasszikuszenei vinyl korongra is. Persze ahogy cipőt a cipőboltból, lemezt a lemezboltból legjobb beszerezenünk, vagy ma már ott az internet, a fizikai hanghordozók megrendeléséhez is. Tehát léteznek lemezek, vannak művészek, akik fontosnak tartják, hogy kézben tartható formában megjelenjen rögzített művészi produktumuk, ne csak letölthető, streamelhető módon lehessen meghallgatni őket. Az utóbbi hetekben három kiadványt kaptunk, bennük cédékkel, mindegyik azt bizonyítja, nem lenne jó, ha a formátum kihalna.

Romantikus és virtuóz zene fuvolákra és zongorára - szól nagyon egyszerűen és a lényegre mutatóan Győri Noémi, Madaras Gergely és Alexander Ullman lemezének címe. A Pest-Budán is működött Doppler testvérpár és Kuhlau műveiből kapunk válogatást, amelyek kettő kivételével mind két fuvolára íródtak zongorakísérettel valamikor a 19. század közepe táján. A nagy komponisták akkoriban már szinte csak a hegedűt és a zongorát, illetve a különféle kamarazenei társulásokat, amelyeknek ezek adták az alapját - tartották megfelelőnek arra, hogy gondolataikat rájuk bízzák, azonban a másod, harmadvonalbeli zeneszerzők amatőrök, vagy saját maguk számára még mindig szinte minden elképzelhető hangszerre írtak zenét. Sokszor ők is koncertező virtuózok voltak, így az amit saját részre - hogy tehetségüket csillogtassák -, kifejezetten igényes és érdekes tud lenni. Ilyeneket hallunk a fuvolista házaspár és angol zongorista kísérőjük lemezén. A Doppler fivérek, akik fuvolavirtuóz párosként is járták Európát, anyanyelvként beszélik a verbunkost, de hallhatunk tőlük Rigoletto parafrázist vagy amerikai dallamokat felhasználó műveket a lemezre került válogatásban. Kuhlau ugyan zongorista volt, de szívesen komponált fuvolára: két fuvolára és zongorára írt Triója a lemez legigényesebb darabja, itt komoly szerephez jut a londoni Alexander Ullman, aki 2011-ben a Liszt Ferenc zongoraversenyt nyert első díjat Pesten, az akkor hallottak alapján teljesen megérdemelten, jó ismét hallani a lemezen. A házaspár régóta zenél együtt, mint olvashatjuk a kísérőfüzetben, a lezárások alatt sikerült újra feléleszteniük zenei együttműködésüket, amely már több, mint tíz éve megszakadt - vagy 150 hangversenyen szerepeltek együtt addig. Madaras Gergely ma már karmesterként működik, Győri Noémi pedig zenél és tanít Angliában. Összeszokott és magasrendű muzikalitással bíró, a hangszert virtuóz biztonsággal kezelő páros produkcióját hallhatjuk egy kivételesen jó zongorista közreműködésével. Kellemes nyáresti muzsika.

Szűkebb korszakra koncentrál Fülei Balázs is: szólólemezén a 19-20. Század fordulójának megkerülhetetlen francia zongoramuzsikájából válogatott, Ravel, Franck, Debussy művei képviselik azt a világot. A cím - Elmosódnak a határok - itt már elgondolkodásra késztet: “bár a hangokat a fülünkkel halljuk, némi túlzással azt mondhatjuk, a zene átélésében mind az öt érzékszervünk részt vesz” - írja a művész a kísérőfüzetben. A zongora - és nyilván játékosa - ne csak intellektuális módon hasson, hanem “finomságaival színek, illatok, ízek illúzióját teremtse meg” - olvassuk. Fülei Balázsnak a billentyűk mesteri kezelésével a két oldal egy egésszé formálása sikerül; amellett, hogy gondosan összeválogatott műsorú lemeze egyrészt bepillantást enged, a zenetörténet egy fontos korszakába, értékelni lehet azt is, hogy az egyébként belgának született, de lényegében francia, párizsi zeneszerzővé vált Cesar Francknak a Ravel, Debussy daraboknál ritkábban játszott művét is hallhatjuk.

Fülei Balázs

Két cédét is találunk az Auer Trió kiadványának borítójában, amely Schubert összes zongorás trióját tartalmazza. Ez két nagyszabású, négytételes művet jelent és két töredék tételt, amelynek előadása során Fülei Balázs mellett Kováts Péter hegedűst és Varga István csellistát hallhatjuk. Mint Fülei írja, Schubert zenéje áll talán legközelebb mindhármuk szívéhez, és ez nagyon hallatszik az interpretációjukban. Tökéletesen működik együtt a három zenész, és lehet hogy a második lemezen szereplő Esz-dúr trió kidolgozottabb alkotás, az, amit a hármas a kivételes szépségű és erejű - a nagy zeneszerző életművében szinte egyedülállóan izgalmas dallami megoldásokat felvonultató B-dúr trióval és a - valószínűleg abból végül kimaradt “Notturno” - tétellel - tesz, újabb és újabb meghallgatásokra készteti az embert. Megszólal az a teljesen egyedi és mások által alig megközelített szintű Schubert hang, ami csak legkiválóbb műveinek legkiválóbb előadásakor tapasztalható.

Infó:

Romantic & Virtuoso Music

Győri Noémi, Madaras Gergely fuvola

Alexander Ullman zongora

Rubicon RCD1078

Blurred Boundaries

Fülei Balázs zongora

Hungaroton HCD 32861

Auer Trio Plays Schubert

The Complete Piano Trios

Auer Trió

Binder Music Manufactory 2022CL1-2

A stockholmi Royal Dramatic Theater Solitaire című előadását Avignon-ban átitatja a lét fájdalma és az itt és most kimondásának igénye.