Vádat emelt az ügyészség azzal a tiszttel szemben, aki a 2020-as vértesszőlősi siklóernyős-balesetben a mentésre küldött katonai helikoptert vezette. A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség légi közlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetésének vétségével vádolja a pilótát. Az ügyészség indítványozta, hogy a Fővárosi Törvényszék Katonai Tanácsa ítélje próbaidőre, felfüggesztett szabadságvesztésre és határozott időre tiltsa el a légi járművek vezetésétől.
A Magyar Honvédség kutató-mentő egysége 2021. július 5-én riasztást kapott arról, hogy Vértesszőlős közelében egy siklóernyős a fák közé zuhant. Miután a katasztrófavédelem a mentést a földről nem tudta végrehajtani, a vádlott a Mi-8 Rescue 34 típusú helikopterrel a helyszínt megközelítette, majd megkezdte a paplanernyőjével együtt egy fa lombkoronáján rekedt sértetlen siklóernyős mentését.
Mint arról lapunk is beszámolt, aznap Vértesszőlős felett egy siklóernyős 20-25 méter magasan fennakadt egy fán, ahol sikerült biztonságban elhelyezkednie egy ágon, és értesítette a vele repülő siklóernyős társát. A fiatalember „civilben” képzett ipari alpinista is volt, így megfelelő felszereléssel könnyen le tudott volna jönni a fáról. Azonban az időközben a 112-es riasztás alapján reagáló OKF mégis úgy döntött, hogy a Magyar Honvédség Légi Kutató-Mentő Központjától kérnek segítséget. A megérkező katonai gép egy hét tonnás MI-8-as felderítő-mentő-szállító helikopter volt.
Ennek során a parancsnok – miután a csörlőzést veszélyesnek ítélte meg – többszöri rárepülést követően a helikopterrel elkezdte megközelíteni a siklóernyőst abból a célból, hogy a fedélzeten tartózkodó ejtőernyősök egy 60 méter hosszú alpinkötélhez rögzítve egy másik, összetekert alpinkötelet engedjenek le, amelynek segítségével saját erejéből leereszkedhet – szól az ügyészség közleménye. A parancsnoknak fel kellett volna mérnie, hogy
„a rotorlapátvégek által keltett légörvények a fák ágainak letöréséhez és a fán rekedt paplanernyő belobbanásához vezethetnek, ezért az a sértettre nézve veszélyes. Ennek ellenére a parancsnok az elvárható körültekintés, valamint a művelet következményeinek felmérése nélkül kezdte meg a feladatot”.
A helikopter által keltett turbulens légáramlat a siklóernyő belobbanásával járt, ami letörte azt a faágat, ahol a sértett tartózkodott, aki emiatt a földre zuhant. Az esés következtében a sértett életveszélyesen megsérült, majd egy hónappal később életét vesztette.
Korábban lapunk írta meg elsőként, hogy a tragédiát követően rövid időn belül megváltoztatták a mentési protokollt és nem küldenek helikoptert a fán rekedt siklóernyősökért. Pintér Sándor belügyminiszter egyébként már tavaly szeptember végén az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának ülésén elismerte, hogy hiba történt a mentés során.