Ezek között van Szentgyörgyi Bálint nemrég debütált szériája, A besúgó, de nyoma veszett az Aranyélet harmadik évadának is – szúrta ki a Kreatív. A jelenség nem magyar specifikus, hanem globális: Romániában is négy sorozat tűnt el egy pillanat alatt, miképpen a skandináv gyártásokat is hiába keressük immár.
Az HBO Max azon kevés streaming szolgáltatók közé tartozik, mely rendelkezik magyar irodával, a sajtóostromot egy rövid közleménnyel hárították: „Az HBO Max és a Discovery+ összeolvadásának előkészítéseként zajlik a két platform elemzése és a végső szolgáltatás kialakítása. Ennek a folyamatnak a része, hogy egyes tartalmak lekerülnek a felületekről.” Bár kissé általánosnak tűnik a megfogalmazás, kegyetlenül pontosan leírja a helyzetet.
A HBO Maxot tulajdonló WarnerMedia ugyanis sokmilliárd dollárnyi adósságot görget, a Discovery-val való egyesülés is a konszolidálást érdekében történt. Vera Ion, a Luxx című román sorozat kreátora Facebook posztjában David Zaslav-t, az egyesült, immár Warner Bros. Discovery nevű cég áprilisban kinevezett igazgatójának címezte követelését, hogy tegyék vissza a törölt tartalmakat. Zaslav hírhedt figura Hollywoodban, a Wall Street Journal írta róla meg, hogy megfenyegette a Warner mozis producereit, hogy minek adtak pénzt Clint Eastwoodnak a Cry Macho című filmjére, mivel az megbukott. A választ, mely szerint Eastwood a teljes életművét a Warnernál készítette és számos kasszasikert hozott a cégnek, nem fogadta el, sőt, hangsúlyozta: senkinek sem tartoznak semmilyen szívességgel.
Az HBO Max jelenleg mintegy 77 millió előfizetővel rendelkezik és körülbelül 13 millió ember az elmúlt egy évben csatlakozott. Ezzel a harmadik HBO Max a világpiacon a Netflix és a Disney+ után, de Zaslav szerint ez kudarc. A költségcsökkentések jegyében egy hónappal az indulás után leállította a CNN+ streaming szolgáltarást, pedig 300 millió dollárt költöttek annak elindítására. Az új vezető elkaszálta az HBO összes filmtervét, mondván, hogy a Warner részlege majd készít mozis tartalmakat, melyek majd mehetnek később a Maxon. Efféle döntések után csak idő kérdése volt, hogy mikor „lövik le” a helyi gyártásokat, különösen a kisebb piacokon, ezzel együtt ezek eltüntetése sokakat váratlanul ért.
Egy néző – pláne, ha előfizető – nehezen érti meg, hogy egy sok pénzért gyártott sorozat kínálatban tartása miért baj. De ez is nyilván technikai és jogdíjköltségekkel jár, így ne legyenek illúzióink a akartak szabadulni, ne legyenek illúzióink a jövővel kapcsolatosan. A HBO azzal, hogy helyi szolgáltatóból globális mammutcégbe integrálódott, épp a lokális jellegét veszíti el kontent eltűntetésével. Illetve jelezték nekünk, hogy mennyire vagyunk fontosak. Hát, ennyire.