A magyar vállalkozások többségére negatív hatással volt az ukrajnai háború – ez derült ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézetének (GVI) felméréséből. A kutatásban 2227 hazai cég vezetője vett részt és a válaszadók háromnegyede számolt be valamilyen háború okozta közvetlen vagy közvetett hatásról.
Ezek közül magasan kiemelkedik az ellátási láncok megszakadása (egyúttal az alapanyag- és termékhiány), válaszadók 51 százalékkal számolt be ilyen problémáról. A második leggyakoribb negatív hatásként pedig a csökkenő kereslet (21 százalék) jelent meg. Egyes cégeknél a háború hatásaként jelentkezik a menekült munkavállalók alkalmazása vagy alkalmazásának szándéka (23 százalék), valamint a kereslet növekedése is (11 százalék).
Általánosságban elmondható, hogy a vállalatméret növekedésével párhuzamosan a legtöbb hatás egyre gyakrabban jelenik meg, azaz a háború nagyobb arányban érinti a nagyobb foglalkoztatotti létszámmal rendelkező hazai cégeket.
A 2022 áprilisában megkérdezett cégek 96 százaléka számít valamilyen nehézségre a következő félévben. A GVI előző (2021. októberi) féléves konjunktúrafelmérésének eredményeihez képest jelentősen nőtt a nyersanyagok és az energia áraitól (54 százalék), az anyaghiánytól (31 százalék), az árfolyamok alakulásától (23 százalék) és az ellátási láncok megszakadásától (21 százalék) tartó cégvezetők aránya, miközben némi csökkenés tapasztalható a munkaerőhiány (43 százalék) és a kereslethiány (17 százalék) kapcsán. Mindebből látható, hogy a 2022 áprilisában megkérdezett vállalatok az előző félévi tapasztalataikhoz képest jelentősen magasabb arányban gondolják azt, hogy a következő hat hónapban a nyersanyag- és energiaárak (11 százalékpontos különbség), valamint az anyaghiány (9 százalékpontos különbség) az üzleti tevékenységüket akadályozó tényezővé fognak válni.