Az Irma Vep pilot epizódja azzal kezdődik, hogy a karaktere, Mira Hargberg világsztár egy hollywoodi blockbustert reklámoz. Repülő, hotel, újságírók.
Amit a sorozatban lát, reális. Elvégre most is itt ülök, nem? Mindent az adott produkció költségvetése határoz meg. Amikor hollywoodi filmet promotálok, a legdrágább hotelekbe raknak, amikor európai produkciót képviselek, akkor meg nem. De az újságírók mindig adottak. Mondja, önnek nem volt ismerős a helyzet, amikor többen ülnek egy színésszel szemben és faggatják őt? Úgy vélem, ezt a helyzetet Olivier Assayas tökéletes dialógusai tesznek hitelessé.
Annyiban mindenképp, amikor az egyik újságíró arról beszél karakterével, hogy azt nyilatkozta, hogy aggasztja Európa jövője és a demokrácia lebontása Magyarországon.
És ugyanazt válaszolom, mint ő: forgattam Magyarországon, imádom Budapestet. De az európai politika és a magyar demokrácia? Oliviernek volt fontos,hogy ezt beleírja a forgatókönyvbe, lévén, hogy magyar származású, de elég sok más országot is említhetett volna. Ez egy geg, semmi több.
Akkor ön nem olyan, mint Mira?
Mira, a karakterem annyiban különbözik tőlem, hogy én elsősorban európai színész vagyok és a magánéletemet nem teregetem ki, mint Mira teszi. Illetve, nekem sosem volt olyan asszisztensem, aki velem utazik és intézi az életemet, ennél sokkal hétköznapibb életet élek. Ami egyébként közel áll hozzám, az Mira és rendezője, René kapcsolata. Olivier Assayast hét éve ismertem és olyan szoros szakmai kapcsolat alakult ki köztünk, mint amit most a képernyőn lát. A mozi és a történetmesélés szenvedélye kapcsol össze minket. Ami még közös lehet, az az, hogy nem veszem véresen komolyan önmagamat, sokan elcsodálkoznak azon, hogy laza és közvetlen vagyok. Különösen az Oscar-díjam óta. De engem az sem változtatott meg.
Olivier Assayas első Irma Vepjét 1996-ban mutatták be. Elképzelte magát ebben a filmben?
Nehezen, mert akkor csak hatéves voltam! Illetve annak a műnek a főszereplője, Maggie Cheung, aki akkoriban Olivier párja volt, Ázsiában szupersztár volt – sajnos Európában nem –, de épp ezért önmagát alakította. Én inkább fiktív színésznő vagyok az Irma Vep univerzumban.
Nem volt arról esetleg szó, hogy ön is Alicia Vikandert alakítsa?
Nem. Higgye el, sokkal unalmasabb lenne az egész.
Az Irma Vepben a rendező folyamatosan a mozi felsőbbrendűségéről beszél. Ez is vicces egy tévésorozat keretein belül.
Igen, én is kérdeztem többszőr Olivier-től, hogy ez nem ellentmondásos-e. Azt válaszolta, hogy nem. Élvezte, hogy sorozatot forgat, az HBO szabad kezet adott neki, de azért néha bedobta, hogy ez olyan lesz, mint egy nyolc részből álló mozifilm. Egy nagyon hosszú mozifilm. Forgattam Svédországban szappanoperát, kilencen részen és több évadon keresztül, az teljesen más volt. Úgy fogalmaznék, hogy megvan annak az előnye, ha egy mozgóképnek van eleje, közepe és vége, de az sem rossz, ha a karaktereddel sokáig tudsz maradni. Az Irma Vep mindkét formátum előnyét kihasználja.
Olivier Assayas azt mondta, hogy az Irma Vep arról szól, hogy a filmkészítők hogyan próbálják elérni azt, hogy legyen értelme az önkifejezésnek. Ön mit gondol erről?
Engem semmilyen agenda nem vezérel. Akkor vállalok el egy-egy felkérést, ha olyan emberekkel dolgozhatok, akik valamilyen módon stimulálnak. Az Irma Vep úgy alakult, hogy évekkel ezelőtt Párizsban ebédeltünk Olivier-vel és egyszer csak felvetődött a beszélgetésben, hogy milyen jó lenne, ha újraforgathatná az Irma Vep című filmjét. Persze, csak akkor, ha én benne lennék. Mondtam, hogy rajtam aztán ne múljon. Erre elkezdte írni a forgatókönyvet. Folyamatosan küldte a draftokat. Nagyon jól szórakoztam rajtuk, mert én tényleg nem élek ennyire bennfentes és kaotikus művészéletet. A férjemen (Michael Fassbender színész – Cs. G.) kívül az összes barátunk nem szakmabeli, afféle unalmas polgári környezet vesz minket körül.
A kivétel akkor Olivier. Ő miben más, mint a többi rendező?
Tud írni. Sőt, nem csak hogy tud, elképesztően jó benne. Ilyen kvalitásokat manapság csak már színházban szokás találni. Amikor olvastam a draftokat, sokszor nem értettem. Majd felolvastam a sorokat hangosan és akkor működött. Olyan dialógusokat ír, melyek az élő beszédhez hasonlítanak. Amikor egy átlagos forgatókönyv jelenet körülbelül egy oldal, Olivier ezt nyolcban intézi és nem információkat adnak át a karakterek, hanem igazi diskurzus jön létre. Ez a korábbi filmjeire is jellemző: a jelenetek tényleg nyolc-tíz perc hosszúak, de nem unalmasak. Sőt. Manapság, a hollywoodi filmek esetében nem számít semmi más, csak a cselekmény. Erre itt van Olivier, aki kijelenti: a cselekmény hülyeség, a karakterek a fontosak, azok tesznek egy-egy történetet hihetővé.
Akkor, gondolom, egy olyan filmhez, mint a Tomb Raider, máshogy állt hozzá.
Nem feltétlenül. Minden szerepnek alázattal állok neki és igyekszem a lehető legjobb lenni. De persze, a Tomb Raider valóban egészen más volt, hiszen volt olyan három hét a forgatás során, amikor csak futnom kellett A-ból B pontba. Milyen hálás voltam, amikor újra dialógusok vártak rám. De a maga módján mindkettő élvezetes. Várom, hogy forgassuk a második részt. De ne gondolja azt, hogy az Irma Vep csak szöveg volt: egy táncjelenet miatt vissza kellett mennem a balettiskolába.
Az Irma Vep első részében szóba kerül, hogy immár vannak intimitás koordinátorok a filmekben a szexjelenetek felvételei során.
Múlt héten találkoztam én is ilyen szakemberrel Karim Aïnouz rendezte Firebrand forgatásán.
És segített?
Hogyne. De igazából akkor lettem volna hálás, ha húszéves koromban segített volna ilyen valaki a forgatásaimon. Nem ért semmilyen atrocitás, ne értsen félre, de egyfajta biztonságérzetet ad, hogy valaki mostanság már erre is figyel.
Infó
Irma Vep minisorozat
Bemutatja az HBOMax
Névjegy
Alicia Vikander Göteborgban született 1988-ban. Svéd színésznő és táncművész. A Svéd Királyi Balettiskola elvégzése után színészi karrierjét építette. 2011-ben a Berlinálén a Shooting Stars díjat, amellyel Európa tíz legtehetségesebb fiatal színésze közé választották. 2012-ben került a nemzetközi figyelem előterébe, amikor eljátszotta Kitty szerepét az Anna Karenina című, Joe Wright által rendezett filmben. A nagy áttörés 2016-ban történt meg: A dán lány című, Tom Hooper rendezte adaptációban nyújtott alakításáért megkapta a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat.