A szennyezett levegő minden hat halálesetből egyért felelős, így az utóbbi évtizedekben szigorú törvényi előírások születtek az autókból származó káros gázok, részecskék mennyiségének visszaszorítására. Ezek sikeresek, a fejlett országokban elérték céljukat, Európában a kibocsátások még az előírások alatt is tudnak maradni. Ugyanakkor egyre növekszik az autók mérete, tömege, ami nagyobb megterhelést jelent az abroncsok számára. Ennek mértékének vizsgálatakor kiderült, egy gumi kilométerenként 1 billió ultrafinom, azaz 23 nanométernél kisebb darabkát veszít el. (A nanométer a milliméter egy milliomod része.) Ezeket a piciny részecskéket nehéz mérni, ez is oka annak, hogy sem Európában sem Amerikában nincs még szabályozás rájuk.
,,A gumiabroncsok gyorsan lekörözik a kipufógókat a szennyezőanyagok kibocsátásával. A kipufogógázok ma már olyan tiszták, hogyha most kezdenénk a szabályozást, nem találnánk okot rá” - nyilatkozta a Guardiannak Nick Molden az Emissions Analytics alapító-igazgatója, amely a vezető független nemzetközi kibocsátásmérő brit cég. A teszteket ők végezték. Arra a következtetésre jutottak, hogy 300 ezer tonna gumi kerül a környezetbe csak a személy- és kisteherautókból az USA-ban és az Egyesült Királyságban. Arra nézve semmilyen szabályozás nincs, mennyi lehet az abroncsok kopási rátája évente, az is kevés, ami a kémiai összetételükre vonatkozik. Az Emissions Analytics most meghatározta, melyek a veszélyes anyagok 250 különféle szintetikus gumiban, amelyek kőolajból készülnek. Létrehozták az EQUA Tyre adatbázist, amelyben 40 gyártó több száz termékének mutatójára lehet rákeresni. “Száz és száz vegyületet tartalmaznak, sok közülük rákkeltő. Amikor ezt beszorozzuk az összes kopási értékkel, elrettentő kibocsátási adatok jönnek ki” - tette hozzá Molden. A különféle márkák kopási rátája alapvetően eltérő, összetételük még inkább.
Ugyanakkor nagyon sokat lehetne tenni azért, hogy ne legyenek ennyire szennyezők, könnyen el lehetne tüntetni a legmérgezőbbeket. Nem kell lebeszélni az embereket az autózásról, vagy teljesen új összetételű gumikat kikísérletezni. Ha a legrosszabb minőségűek felét ki lehetne vonni a piacról, vagy felhozni őket a jobbak színvonalára, az már hatalmas előrelépés lenne, de még felmérés sincs arányukról.
A cég 14 típust tesztelt egy Mercedes C-re szerelve, precíziós műszerekkel mérték a súlyvesztést, a gumik mögött egy mintagyűjtő eszköz volt, egészen 6 nanométerig vizsgálták a részecskéket. A kipufógógázokat négy benzines, a legnépszerűbb 2019-2020-as évjáratú SUV-nál vizsgálták. A használt, kopott gumik 36 milligram részecskét produkáltak kilométerenként, 1850-szer többet, mint a kipufogók, ami 0,02 mg/km-es átlag volt. Nagyon agresszív, de még legális vezetési stílussal ezt fel lehetett tornászni 5760 mg/km-re. Bár a gumik veszteségének csak 11 százalékát okozták a kis részecskék, ezek száma jóval nagyobb, mint a nagyobbaké: sokáig szállnak a levegőben, több százszor nagyobb súlyban, mint a kipufogókból származó részecskék.
Más kutatások szerint is a gumikból származó részecskék az óceánok mikroműanyag szennyezésének fő alkotórészei, ezek a szárazföldön is leülepednek, amit azután az esővíz juttat el a patakokon, csatornákon, folyókon keresztül a tengerekbe. A gumiban található egyik legmérgezőbb kemikália a 6PPD, ami a patakokban a koho lazacok pusztulását okozza. Kaliforniában májusban már elő is készítettek egy törvényt, amely arra köteleznék a gyártókat, hogy ezt más vegyületekkel helyettesítsék.