Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani – tudta meg a kormányközeli Világgazdaság iparági forrásokból.
Miután az OMV vélhetően saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal, a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy oldani lehessen a kínálati szűkületet, azaz valahogy vissza kell hozni az importot. Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám a lap iparági információkra hivatkozva azt írja, az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel. Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához.
A lap úgy tudja, az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaik szerint az olajtársaságnál az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását. Becslések szerint az OMW június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra. Ez azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el.
Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon, és arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet.
Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb.
Ugyanakkor az OMV pénteken azt közölte, egy műszaki jellegű baleset történt a schwechati finomítóban pénteken, melynek következtében két ember megsérült. A történtek során megrongálódott a fő nyersolaj-lepárló egység. Emiatt a finomító beindítása késik, a károk mértékét és a leállás időtartamát még vizsgálják. A szűkszavú tájékoztatásban megjegyezték, szorosan együttműködnek az ügyfelekkel és a beszállítókkal, hogy enyhítsék a termékek elérhetőségére gyakorolt hatásokat.