„Mindkét félnek az az érdeke, hogy sikerként kommunikálja a megállapodást” – fogalmazott az uniós csúcstalálkozóról lapunknak Virág Andrea. A Republikon Intézet stratégiai igazgatója emlékeztetett: Orbán Viktor - amellett, hogy támogatja az európai uniós erőfeszítéseket - elsődleges céljának a rezsicsökkentés megvédését nevezte a háború kezdete óta. A hétfői éjjel megkötött megállapodást pedig kommunikálhatja idehaza úgy, mint aki megvédte a magyar rezsit. Ugyanakkor egyhangú megállapodás is született, vagyis papíron Orbán sem gátolja semmilyen fontos szankció bevezetését – tette hozzá.
Magyarországon kívül mások is felmentést kaptak egyelőre az Oroszország elleni olajembargó alól, így Szlovákia, Csehország és Bulgária is, ám ezek az országok nem hőbörögtek, vagyis Orbán végezte el helyettük a „piszkos munkát”. Virág Andrea szerint nem minden uniós vezető „engedheti meg magának” belpolitikai szempontból, hogy Orbánhoz hasonló vitába keveredjen az EU-val. Másrészt ezek a vezetők tudták, hogy a magyar miniszterelnök nem fogja elfogadni a szankciókat, így bíztak benne, hogy kitart, nekik pedig elég lesz a háttérben, halkabban mondani a véleményüket.
Ám hiába a pillanatnyi győzelem, Virág Andrea szerint később ezek a csatározások visszaüthetnek, elég csak az uniós pénzek visszatartására gondolni.
– Az olajembargóból való technikai kimaradás megnehezíti majd a benzin hatósági árának feloldását is. Virág Andrea szerint az embargós siker után egy hónappal az ársapka megszüntetése nagyon fájna a magyar társadalomnak. Úgy véli,
a kormány ameddig tudja, fenn fogja tartani az árstopot, mert a rezsicsökkentés után a benzinárstop az „új zászlóshajó”.
"Most mindenki úgy csinál, mintha nem lenne háború, mintha nem lenne drága az energia, mintha nem lenne klímaválság, mert az egész Unió - nemcsak Magyarország -, azon dolgozik, hogyan lehetne ugyanannyi olajat behozni Európába, mint eddig" – értékelte a megállapodást lapunknak Perger András, a Greenpeace Magyarország klíma- és energiakampány-felelőse.
A vezetékeken érkező olajat valahonnan pótolni kell, ezek jó része pedig vízi úton, messzebbről (Arab-öböl, Dél-Amerika), tehát nagyobb környezeti terheléssel érkezik majd.
Éppen ezért Perger szerint a fogyasztás csökkentésére kéne koncentrálni, a környezetvédő szervezet pedig ki is dolgozott egy javaslatot, amellyel számításaik szerint 28 százalékkal lehetne csökkenteni az unió olajfogyasztását - Perger szerint ez nagyjából az oroszoktól vásárolt mennyiség. Ebben olyan, pénzbe alig kerülő megoldások vannak, mint a rövidtávú repülőjáratok tiltása vagy az egyéni autóhasználat korlátozása a sebességhatárok leszállításával.