;

üzemanyag;benzin;árak;töltőállomás;

- „Azt kellene odaállítani a pultba, aki ezt kitalálta!” – Káoszt hozott a kettős ár, van, aki kannában külföldieknek is 480-ért adja a benzint

Lelassult kiszolgálás és tétován tankoló autósok mutatták hétfőn is, hogy sok a bizonytalanság a hatósági áras üzemanyagvásárlásból a külföldieket kirekesztő kormányrendelet végrehajtásában.

A péntektől érvényes új tankolási rendre három nap alatt kellett átállniuk a kutaknak, de bőven lenne még mit megmagyarázni, a vitás helyzeteket egyértelműsíteni a kabinetnek. Ám időközben ilyen rendelkezés nem látott napvilágot, így a kutasok maguk értelmezik a sokadszor módosított tankolási feltételeket.

- Ez úgy hülyeség, ahogy van! Azt kellene odaállítani a pultba, aki ezt kitalálta! – fortyant fel egy somogyi benzinkutas, amikor a csütörtöki kormányinfón bejelentett üzemanyag-rendelet első tapasztalatairól kérdeztük. – Egy falusi kis kútnál biztosan könnyű kiszűrni, ki, mit tölt a kocsijába, de egy ekkoránál, mint a mienk, erre külön ember kell, mert utólag aztán megy a veszekedés.

- Bár rossz idő volt, azért jöttek többen, akik a megszokott módon a fűnyíróba, más kerti gépekbe akarták vinni az üzemanyagot, s persze nem értették, hogy miért kell nekik 1400 forintot fizetni a két literért, amikor egy hete még 960-nal megúszták – folytatta a benzinkutas. – Magyarok, magyar rendszámú kocsival, a kiskerthez kell nekik a nafta, de, ugye, a fűnyírónak nincs forgalmija…

A hetesi magánkútnál viszont nem foglalkoztak vele, hogy a környékbeli falvakból érkezők az autójukba vagy kannába tankoltak, mindenkinek 480-ért mérték az alapüzemanyagot. - Régóta idejárnak, ismerjük őket, nem tehetjük meg, hogy a külföldieknek szánt áron adjuk nekik

– magyarázta Koczor András tulajdonos. – Igazából nem is tudom, hogy a rendelet szabályozza-e a kannás tankolást a magyaroknak, erről nem olvastam semmit. Szerintem a benzinkutas hozzáállásán múlik, mennyiért számolja azt a néhány litert, amit elvisznek kannában.

Több helyen, ahol nincs mennyiégi tankolási limit, a mezőgazdasági vállalkozóknak is 480 forintért adják a gázolajat, ami persze komoly veszteség a kutasoknak.

- Ugyanannyiért adjuk, mint amennyiért kapjuk, nincs rajta egy fillér haszon sem – jegyezte meg Koczor András. – Vagyis a rezsit és a fizetéseket a sajátból fizetjük, ami nem tudom, meddig működik.

Elvileg 20 forint kompenzációt kapunk literenként, de eddig egy fillért sem láttunk, pedig már két hónapja leadtuk az első elszámolást.

A hetesi kúttulajdonos hozzátette, nagy a kavarodás az új szisztéma miatt, hiszen a kútoszlopokon a teljes árat látják az autósok, s sokan ez alapján tankolnak, hogy aztán meglepődjenek a fizetésnél.

- Nálunk a többség konkrét összegért veszi a benzint vagy a dízelt, azaz öt-, hét-, maximum tízezerért tankol – állította. – Amikor a kútoszlop tízezret mutat, megáll, bejön fizetni, aztán a pénztárnál kiderül, csak 6860-nal tartozik. És nem érti, hiszen tízezerért akart tankolni. Akinek tudjuk, annak ajánljuk, hogy a telefonján ossza vissza 480-nal a tervezett összeget, s ne az árat nézze, hanem az így kapott litert.

Az ötlet nem csak Hetesen hódított, több somogyi kútnál láttunk a telefonjukat elmélyülten nyomkodó autósokat. A kutasok szerint a fizetésnél nem jelent gondot a kettő árszámítás, ugyanis a pénztárgépek programja alkalmas ilyesfajta kettős árszámításra.

- Péntek óta úgy van beállítva a gép, hogy a kútoszlopon ugyan a teljes árat mutatja, a kaszánál viszont a csökkentettet – magyarázta Koczor András. – Nálunk ez nem akasztja meg a forgalmat, a Balatonnál nyáron azonban komoly problémát jelenthet majd.

A nagyobb kutakon ezért már most is előfordult, hogy az egyik alkalmazott afféle felvilágosító emberként járkált az autósok között, más kérdés, hogy a tulajdonos szerint ezzel egy ember kiesik a normál munkából, tehát újabb pluszköltséget kaptak a nyakukba. Másutt azt állították, a külföldiek egy ötszázassal vagy ezressel próbálják szemhunyásra bírni az alkalmazottakat, hogy a „magyar” áron számolják nekik a tankolást, s mivel nagy forgalomnál, mint például a hétvégi, képtelenség ellenőrizni őket.

- Ez a kettős ár egy nagy marhaság, mindenkinek egyszerűbb lenne, ha lehetne normál áron adni az üzemanyagot – jegyezte meg egy somogyi kúttulajdonos. – Sokáig úgy sem lehet fenntartani ezt a rendszert, előbb-utóbb annyit kell fizetnie mindenkinek, amennyibe kerül, nem lehet a különbözetet időtlen időkig ráterhelni a kutakra.

Ha igaz, amit mondanak, hogy nyár végéig így marad, rengeteg ki falusi kút zár be, mert haszon nélkül lehetetlen kigazdálkodni a rezsit és a fizetéseket.

Lehet hitegetni az embereket, hogy olcsó az üzemanyag, és lehet hülye szabályokat hozni, csak éppen amikor nem lesz hol tankolni, illetve az eddigi 5-10 kilométer helyett 30-40-et kell autózni egy falusinak, hogy benzinkutat találjon, mindenki rájön, hogy a pillanatnyi népszerűségért hagytak összeomlani egy működő rendszert.

Az EU kíváncsi a diszkrimináció részleteire

Az Európai Bizottság (EB) a sajtóból értesült arról, hogy múlt péntek óta az autósok piaci áron vásárolhatják az üzemanyagot a magyarországi benzinkutaknál, ha nem magyar a rendszámuk vagy a forgalmi engedélyük, nyilatkozta lapunknak egy bizottsági forrás. A brüsszeli testület illetékeseitől azt kérdeztük, hogy az Orbán-kormány friss döntése összehangban van-e az uniós előírásokkal.

Mint a nyilatkozó rámutatott, az EB további vizsgálatokat tart szükségesnek, hogy pontosan megismerje az intézkedés hatályát, tartalmát és indoklását. Az összes elemet figyelembe véve fogja értékelni a budapesti kormány döntését, ezért egyelőre nem kívánja minősíteni. Forrásunk ugyanakkor leszögezte: “Egyértelmű, hogy a belső piacon az áruk és a szolgáltatások szabad áramlása a legerősebb eszköz az Unión belüli ellátás biztonságának fenntartására. Korlátozni csak a közrend, a közbiztonság vagy a közegészségügy veszélyeztetése miatt, vagy más, az ítélkezési gyakorlatban meghatározott esetekben lehet. A hatályos jogszabály szerint az uniós tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a vállalatok ne alkalmazzanak megkülönböztetést a szolgáltatás igénybevevőivel szemben úgy, hogy megtagadják a szolgáltatáshoz való hozzáférésüket vagy magasabb árakat alkalmaznak állampolgárságuk, illetve lakóhelyük alapján. Az eltérő bánásmód csak akkor megengedett, ha a különbségek közvetlenül indokoltak”, hívta fel a figyelmet a bizottsági illetékes, aki aláhúzta, hogy a testület nagy figyelmet fordít ezeknek az előírásoknak a betartására. –  Halmai Katalin (Brüsszel) 

Az Orbán Viktornak hivatalosan tanácsokat nem adó üzletember feladja álmát, igaz a cég 13 éve egy fillér bevételt sem termelt.