Mozgalmas heteken van túl Dér Zsolt, aki a Giro d’Italia országúti kerékpárverseny első három magyarországi szakaszán az Israel – Premier Tech csapatánál segédkezett, majd pedig a Tour de Hongrie-n szövetségi kapitányként irányította a hazai válogatottat.
A 39 éves, korábbi sikeres kerékpáros két nappal a Nagy Rajt előtt, szerdán csatlakozott a World Tour-csapathoz „A délelőtti órákban a sportigazgatókkal, Claudióval és Oscarral az akkreditációs központba mentünk. Javasolt még a helyszínen megbizonyosodni arról, hogy minden csapattag akkreditációja, minden autómatrica, roadbook és egyéb a verseny teljes egészére szükséges dokumentum átadásra került-e. Ez a program jó alkalom volt a beszélgetésre és az ismerkedésre egyaránt. A nap hátralévő részében pedig sikerült megismerkednem az itt tevékenykedő csapattagok mindegyikével. A fogadtatás pozitív és barátságos volt, mindenki nagyon nyitott és kommunikatív volt velem, a beilleszkedés így gördülékenyen ment, úgy érzem azonnal elfogadtak. A legtöbb időt a sportigazgatókkal és Greg Hendersonnal (szakaszt nyert a Vuelta a Espanán, pályán pedig 4 világbajnoki címe van – szerk.) töltöttem, vele ültem a felderítőautóban, amely a szakaszok során a mezőny előtt haladt” – ismertette tapasztalatait Dér Zsolt.
„A verseny előtt feltérképeztem a teljes útvonalat, megkérdezték, hogy mi várható, változott-e valami. A taktikát természetesen a csapat határozta meg, később viszont lehetett nyíltan beszélni és nem vették rossz néven, ha megosztottam saját gondolataimat. Ha a versenyző végig viszi a tervet, de nem sikerül nyernie, akkor azt nem kudarcként kell elkönyvelni, hanem el kell fogadni, hogy valaki jobb volt. Viszont, ha a versenyző hibákat vét, az már egy más dolog. Ez fontos volt náluk is, hangsúlyozták, hogy mindenki tegye bele a maximumot” – fejtette ki Dér Zsolt, akitől nem tartottak vissza információkat, sőt szívesen meg is osztottak vele.
„A magyarországi szakaszok relatív egyszerűek voltak, viszont egy sprintbefutó előtt nem árt tudni, hogy egy körforgalmat melyik irányból célszerű kerülni, ha mindkét oldala nyitott. Ha a rossz oldalt választod, buksz 10-20 pozíciót és akkor annyi az aznapi versenyednek. Minden apróság számíthat, a hatodik szakaszon láthattuk, hogy Arnaud Démare csak néhány milliméterrel előzte meg Caleb Ewant. Ez a munka sokkal hasznosabb, mint sokan gondolnánk” – magyarázta Dér Zsolt, aki azt is elárulta, felderítőként egy applikáció segítségével juttatta el az információkat a sportigazgatóknak, akik pedig ezeket rádión keresztül üzenték meg a versenyzőknek.
Dér Zsolt mindemellett a budapesti időfutamon Reto Hollensteint kísérte, gyakorlatig teljes értékű sportigazgatóként működött.
„Előzetesen megbeszéltük, hogy nagyjából mit fog hallani tőlem” – mondta Dér Zsolt, akinek ezt a tevékenységét a raliversenyzők navigátorához lehet leginkább hasonlítani. „Az időfutam alatt lehajtott fejjel megy a versenyző, ezért is fontos minden információ, amitől gyorsabb lehet. Egy idő után a fáradtságtól romlik a versenyző testtartása, ez is fontos tényező, amire a kocsiból figyelni kell. Reto teljesen nyitott volt, figyelt rám, végül ő is megköszönte a munkámat” – tette hozzá Dér Zsolt, aki szerint az is nagyban megkönnyítette a beilleszkedését, hogy olaszul, spanyolul, angolul és szerbül is beszél, azaz a csapat minden tagjával szót értett a sportigazgatókon át egészen a szakácsig vagy a szerelőig.
A szakembert végül arról is kérdeztük, a magyar válogatott szövetségi kapitányaként, hogyan értékeli tanítványai szereplését a Tour de Hongrie-n. „A mezőny nagyon erős volt, szerettem volna, ha a versenyzőink jelen vannak a nap szökésében, a próbálkozások ellenére ez csak az utolsó napon jött össze. A kiemelt versenyzőnknek, Karl Ádámnak a sprintbefutók relatív jól sikerültek, minden nap az első 20-ban érkezett meg. Összességében a konkurenciához képest jól versenyeztek, tisztességesen helyt álltak a fiúk” – zárta szavait.