Visszautasította a szerződéskötést az érdi önkormányzattal az egyik legnagyobb magyarországi útépítő cég, a Colas Út Építőipari Zrt., majd kisvártatva egy másik nagyágyú, a Swietelsky Magyarország Kft. is ezt tette, így egyelőre elmarad a Tárnoki út közel 1,5 kilométeres nagy forgalmú, de igen rossz állapotú szakaszának a felújítása – írja a 24.hu. A főváros melletti megyei jogú városban 200 milliós munka hiúsul meg feltehetően immár az orosz-ukrán háború következményeként, s ez a jelenség várhatóan országos problémává válhat.
Arra hivatkoztak hogy ők az árajánlatot 7 hónappal korábban tették, amikor még híre hamva sem volt az orosz inváziónak, nem láthatták előre a háborút, illetve annak következményeit, az energia- és üzemanyagdrágulást, a termelési és szállítási kapacitások kiesését, az ellátási láncok megszakadását. Becslésük szerint legalább 30 százalékos áremelés kellene ahhoz, hogy teljesítsék az útfelújítást, de ilyen mértékű változtatásokra nem adnak módot a közbeszerzési szabályok.
Az önkormányzat tavaly augusztusban írta ki a közbeszerzést az útfelújításra, szeptemberben tettek ajánlatot a cégek, végül idén február 14-én küldték meg az összegzést a jelentkezőknek, ebben nyertesnek a Colast jelölték meg. A francia tulajdonú cég 192,8 millió forintos ajánlata volt a legjobb ár-érték arányú vállalási ár, a második legjobbat a Swietelsky Magyarország Kft. adta, az osztrák tulajdonú cég 217, 5 millió forinttal pályázott. A szabályok szerint az összegzéstől számított 60 napon belül kell megkötni a szerződést a nyertessel, azonban a Colas megtagadta.
A Colas után a pályázaton másodikként befutott Swietelsky is elhárította a felkérést, s az alapanyagbeszerzés nehézségeit ecsetelve azt írták, hogy a szállítók az ajánlatokat maximum egy hétig tartják fenn, és ma már leginkább napi árak vannak.
Borúlátóak a szakemberek: 95 százalékuk számít válságra az építőiparbanTarthatatlan az árazás az építőiparban