filmkritika;zene;besúgó;

A sorozatban Szőke Abigél énekli a Besúgók és provokátorok című Kontroll
Csoport-szerzeményt

- Megrontók és forradalmárok

Kultikus magyar slágereket használ A besúgó című széria: az ennek kapcsán szervezett beszélgetésen kiderült mennyi minden van egy-egy dal mögött, amit nem is gondoltunk volna.

Milyen hatással vannak a mai könnyűzenére a nyolcvanas évek underground formációi? Vagy még inkább: a magyar slágerek mennyire politikusak? – efféle kérdésekre keresték a választ a Mocskos idők a sarokba bújva című kerekasztal beszélgetésen, melyet minap rendeztek meg a Millenárison az HBO Max A besúgó című új sorozata kapcsán. A házigazda Weyer Balázs volt, aki az említett széria mellett a kultikus Aranyélet zenei supervisora is volt. A diskurzus indító mozzanata a Carson Coma Bábu vagy című KFT feldolgozása volt, mely egyfajta kedvcsináló klip a sorozathoz – melyben egyébként az eredeti verzió hangzik fel. Márton András, a KFT dobosa és énekes úgy nyilatkozott, hogy kifejezetten tetszik neki a feldolgozás, különösen, ahogy a kórust felerősítették a refrénben. „Ez egy jó feldolgozás, tudnék rosszat is mondani” – tette hozzá. Kiemelve, hogy az eredeti dalban van egy négynegyedes ritmusütem rész, ami nem táncolható és ezt a legtöbbször ki szokták hagyni.

Azt már Bárdos Deák Ágnes, a Kontroll Csoport énekes tette hozzá, hogy A besúgó öt része után úgy érzi, hogy csupa olyan dal került be, melyek egyfajta alulról jövő lázadást jelképeznek. Ezen túl meg kissé átvéve a moderátori szerepet, a Carson Coma két jelenlévő tagjától szerette volna megtudni, hogy nekik milyen érzéseik vannak a sorozattal kapcsolatosan. Fekete Giorgo és Héra Barnabás kissé humorosan megjegyezte, hogy a nyolcvanas évek nekik már afféle kosztümös korszak, olyan régen volt, de elismerik, hogy a széria igencsak aktuális manapság is – ezt pedig különösen felerősítette, hogy a gyártó HBO a választásokra időzítette a premiert.

„Ez a sorozat pont arról szól, hogy ma ugyanaz van, mint negyven évvel ezelőtt és a fiataloknak észre kell venniük, hogy most az a feladat, hogy még negyven év múlva ez már ne legyen így. A mi generációink tagjainak, akik lelkesek és forradalmárok voltak, a szülők bűneivel kellett felnőniük: ők számítottak árulónak” – érvelt Bárdos Deák Ágnes. Úgy gondolta, hogy A besúgóban minden egyes szülő beépített ember. Ebből a szempontból igen pontos Szentgyörgyi Bálint alkotása, mely rámutat arra, hogy a szocializmus alatti idősebb korosztály megrontó nemzedék volt. Ahogyan fogalmazott, nézzük csak meg, mennyien mentek ki ’56 leverése után egy évvel május elsejét ünnepelni a diktátorral. Innentől kezdve lett Magyarország a legvidámabb barakk. Márton András nem látja ennyire fekete-fehéren ezt a kort, de azt elmondta, hogy A besúgó gyomorforgató erővel hozta vissza a nyolcvanas évek hangulatát: pár év eltéréssel két zenésztársát, Bornai Tibort és Laár Andrást is be akarták szervezni. Ahogy a zenész hangsúlyozza, nagyon sok embert fenyegettek a rendszerváltás előtt zsarolással, voltak bonyolult élethelyzetek, így nem lehet minden embert, aki besúgott (mint említik, akkoriban téglának hívták az ilyen személyeket), elítélni.

Weyer Balázs szerint a KFT mint zenekar nem volt egyértelműen az underground oldalon, hanem egyfajta átjárót képezett támogatott előadókhoz. „A Bábu vagy szövege azért elég bátor volt” – érvelt Bárdos Deák Ágnes. Márton András a KFT múltját is árnyaltan látja, hiszen nekik is volt betiltott koncertjük, igaz, felléptek az 1981-es Táncdalfesztiválon is és ahogy emlékszik, összesen két daluk szövegét cenzúrázták. Viszont: mivel a Bábu vagy pont a Táncdalfesztiválon debütált és az egész ország látta, a hatalom már nem tudott vele mit tenni. De a legtöbb zenekar a szocializmus alatt nem politikai agendával alakult, hanem szimplán azért, hogy zenéljenek és elmondják, amit gondolnak, így nagyon színes volt a mezőny. „Olyan alkatúak voltunk, hogy nekünk ne pofázzanak. Ilyenek voltunk.” – tette hozzá támogatólag Deák Bárdos.

A hangulat fokozása tekintetében bejátszották a Szőke Abigél által A besúgóban előadott Besúgók és Provokátorok című Kontroll Csoport szerzeményt, mely egy „kurva anyátok” felkiáltással zárul. Deák Bárdos Ágnes szerint Szőke Abigél nagyon jól énekel, de ilyen szófordulat soha nem hangzott el a Kontroll Csoport koncerten, bármennyire punkos motívum ez. Olyan megszólalás sem volt akkor lehetséges, hogy „menjetek a picsába”, amit Szőke Abigél az Európa Kiadó mocskos idők című nótája kapcsán kiált. A Kontroll csoport frontembere érti, hogy A besúgó nem dokumentumfilm és fiatalok készítették, de ha megkérdeztek volna egy öreget, akkor kiderült volna, hogy akkoriban ez nem volt stílus. De végül is bevallja: egyszer egy rendőrre alkalmazott nem megfelelő jelzőt alkoholos befolyás alatt – eljárás is lett belőle. 

Fizetős formára vált a tavaly indult Magyar Mozgókép Fesztivál: a szervezők mintegy száz filmmel kecsegtetik a film szerelmeseit.