Budapest;BKV;alkusz;

- Kinyitotta a száját a NER-gömböc, Mészáros Lőrinc alkuszcége több száz milliós árkedvezményt ígér a BKV-nak

Közös biztosítási ernyő alatt képviselne több tucat állami és fővárosi céget a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő. Az ügyletben az oligarcha érdekeltsége segít.

A nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter felügyeli a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által szervezett közös biztosítási szolgáltatásbeszerzést, amely a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (KGFB) mellett, a Cascóra és a csoportos élet- és balesetbiztosításra (CSÉB) is kiterjed. Az akció nem teljesen példa nélküli, hiszen az MNV korábban már több alkalommal szervezett hasonló eljárást, csak akkor még kizárólag az irányítása alá tartozó gazdasági társaságok részére, az idén azonban nyitnának és a közbeszerzési konzorciumba a Fővárosi Önkormányzat egyes cégeit is bevonnák.

A felvetés korántsem meglepő annak ismeretében, hogy az üzletben a Hungarikum Alkusz segédkezik. A csatlakozási lehetőségről is a Mészáros Lőrinc érdekeltségű cég értesítette a BKV Zrt-t.

A csatlakozási felhívás szerint eddig összesen 88 gazdasági társaság csatlakozott a közös eljáráshoz, köztük az MNV és a MÁV leányvállalatai, regionális vízművek és hulladékkezelő cégek, a Honvédelmi Minisztérium cégei, az Antenna Hungária, az Magyar Fejlesztési Bank csoport, a Szerencsejáték Zrt., de fontolgatja a részvételt a Fővárosi Vízművek és a Fővárosi Csatornázási Művek is. Eddig összesen 6000 járműre kötnének kötelezőt és 3500-ra Casco-t. (Ebben nincs benne a BKV állománya.) A nagy mennyiség miatt jelentős árkedvezményt tudnának kisajtolni a biztosítókból – ígéri a Hungarikum Alkusz. Márpedig ez igen fontos szempont a BKV-nak.

A fővárosi közlekedési cégnek kapóra jött az ajánlat, hiszen az idén év végén lejár a a KGFB és Casco szerződése, ám a KGFB fenntartását – akárcsak a magánautók esetében – törvény írja elő. A BKV két piacfelmérést is végzett, elsőkörben beírták a Generali Biztosító flotta kalkulátorába a cég számait, ebből az jött ki, hogy az éves díj csaknem a háromszorosára emelkedhet, vagyis meghaladhatja az 1 milliárd forintot, holott a jelenlegi szerződés alapján eddig három évre fizettek 1,4 milliárdot.

A második körben az Igazgatóság felkérésére több biztosítótól is kértek ajánlatot, de csak kettő adott. Ezek pedig több száz millió forinttal voltak magasabbak a Hungarikum által ígértnél.

A cég csaknem 1400 járműre kötne kötelezőt és 9 speciális buszra casco biztosítást. A BKV a jelenlegi szerződést is egy közös tenderrel hozta tető alá, csak akkor a Budapesti Városüzemeltetési Holding (BVH) ernyője alatt. A cég azóta Budapest Közművek Zrt. néven alakult újjá. A BVH pedig szintén a Hungarikum bábáskodásával szerezte a biztosítást, sőt, a holding alá tartozó cégek vagyon- és felelősségbiztosítását is. Utóbbi tavaly járt volna le, de a BVH a Hungarikummal folytatott tárgyalások eredményeként nem írt ki új tendert, inkább meghosszabbította a régit.

A fővárosi közlekedési cégnek is visszatérő partnere a Hungarikum Alkusz. A BKV menedzsmentje már a vagyon- és felelősségbiztosítások beszerzése előtt azzal érvelt az igazgatósági ülésen a NER biztosítási lábát adó cég mellett, hogy a hazai piacon sajátos szabályrendszer szerint működik, ahol a Hungarikum nélkül kedvezőtlenebb szerződéseket köthetnének. 

Milliárdos üzlet

A felcsúti székhelyű Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. fő tulajdonosa továbbra is a Keszthelyi Erik alapította Keszthelyi Holding, a cégbe azonban 2018-ban beszállt Mészáros Lőrinc. A korábban is bődületes mértékben növekedő cég azóta csaknem megháromszorozta a nyereségét. A 2018-es 2,4 milliárd forint után 2020-ben már 6,4 milliárd árbevételt könyvelhetett el, adózás utáni nyeresége pedig 1,2 milliárdról 4 milliárd forintra nőtt. (A tavalyi évről még nincsenek adatok.) A cég az elmúlt években gyakorlatilag kisajátította a nagyobb állami és önkormányzati vállalatok biztosítási piacát, de a vizes világbajnokságot és legutóbb Paks II.-t is rajtuk keresztül biztosították.

Kissé nyakatekert ugyan, de a végeredményen már nem változtat.