zöldpolitika;fiatalok;IDEA;választás 2022;

- IDEA: a magyar fiatalok kétharmada „zöld” kormányt akar

Egy friss felmérés szerint a 17-29 éves korosztály kiemelt célként tekint a klíma- és ökológiai válság elleni harcra.

A magyar fiatalok választói döntésében ma már a politikusok zöld elköteleződése is szerepet játszik – állapította meg az IDEA Intézet  az év első két hónapjában végzett – a Népszavához eljuttatott – felmérésében. 

Kiemelték, hogy a 17–29 évesek több mint a kétharmada fontosnak tartja, hogy „2022 áprilisától Magyarországnak olyan kormánya legyen, amely kiemelt célnak tekinti a klíma- és ökológiai válság elleni harcot.  Azzal az állítással pedig, miszerint „a magyar kormány nem korlátozza eléggé a környezetszennyező vállalatokat”, a megkérdezettek kétharmada vagy teljesen vagy inkább egyetért.”

Ugyancsak az említett korosztály csaknem kétharmada tartja fontosnak vagy nagyon fontosnak „a miniszterelnök-jelölt” következetes zöld kiállását. Az eredmények pedig azt mutatják, hogy a fiatalok nem a politikai cselekvők múltbeli tevékenységét mérlegelik leginkább, hanem a jövőt vizsgálják, azaz, hogy az adott párt, pártszövetség mit nyújthat számukra, például a környezetvédelem és a természetvédelem területén.

A felmérés szerint a fiatalok18–19 százaléka beszélget rendszeresen a zöld kérdésekről szüleivel, illetve barátaival. A zöld diskurzus az életkor, az urbanizáció és az iskolázottság emelkedésével növekszik, és különösen magas a nők körében.

A fiatal generáció nagy többsége mindamellett tisztában van a klímaváltozás súlyos társadalmi és hosszú távú következményeivel. A kérdezettek közel fele, 47 százaléka ötös értéket adott, további egyharmaduk pedig négyest az ezzel kapcsolatos állításra: „A klímaváltozásnak súlyos hatásai lesznek a következő generációk életére.” Az is jól látszik, hogy a klímaváltozás tagadó álláspont elfogadottsága alacsony: 12 százalékuk ért vele nagyon vagy inkább egyet.

Megjegyzik, a kutatás egyrészt egy online beszélgetéseket 2019. január 1-2022. január 1. között vizsgáló social listening módszerre épült, és így kutatói szövegelemzés készült 314 ezer tartalom alapján, másrészt a közösségi médiában folytatott beszélgetések tapasztalataira építve egy kérdőíves vizsgálatra került sor. A kérdőíves kutatás a 17–29 éves magyar fiatalok körében készült 2022. február folyamán.

A „társadalomtudományi alapkutatást” közösen végezték a Datalyze Kft.-vel, a European Climate Foundation támogatásával.

A balliberális oldal szerint a papok közül sokan megmondják a híveknek, hogy kire voksoljanak. Wildmann János teológussal az egyház és a politika kapcsolatáról beszélgettünk.