Pécs;színház;

- Szenvedélyes perirat

Több bravúros színészi alakítással Pécsen bemutatták Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című drámáját. Zsótér Sándor először rendezett a baranyai megyeszékhelyen.

 A színpad hátterében, mintha lerombolt ukrajnai lakótelep romjait látnánk. (Díszlet: Ambrus Mária). De lehet, hogy az ember már mindennel a lebombázott épületek látványát azonosítja. A színpadon néhány bútor újra és újra megjelenik. A hangulat a pőreségével együtt balladai. A Zsótér Sándor által rendezett pécsi Bűn és bűnhődés elsősorban szószínház, de olykor túlmutat ezen és összművészeti hatást kelt. A zene, a klasszikus és operettrészletek a kórus megjelenése a tágasságot adják. Van az egészben valami kozmikus, a végtelen elérésének a vágya. Miközben körülöttünk zajlik a háború, nehéz a bűnről beszélni. Inkább elméleti, filozofikus szinten lehet, Zsótér színháza ilyen, de nem nélkülözi az érzékiséget sem. Az egész olyan mint egy perirat, Dosztojevszkij alapművére is jellemző ez. (Dramaturg: Ungár Júlia) Nem ítélkezik, nézőpontokat ütköztet. Nem ment fel, csupán szembesít.

Lelkes Botond Raszkolnyikovja valóban egy mai fiatalember, jobb sorsra érdemes. Bármi lehetne belőle, mégsem lesz. Fellázad, bűnt követ el és ez az egész életét meghatározza. Érvel, az igazáért küzd, mégis elveszik. Önmagát veszíti el.

Rába Roland kettős szerepet játszik, van olyan jelenet, amikor a szerepváltást csupán egy zakócsere jelzi. Ő Szvidrigajlov és Porfirij a vizsgálóbíró. Utóbbi megjelenítése egészen bravúros. Amikor Raszkolnyikov váratlanul meglátogatja alsóneműben és egy szál ingben fogadja, tornázik, ugrókötelezik. A jelentből parádés magánszám lesz, de a duett is nagyszerűen működik. Olyan mint egy szellemi szkander, olykor sziporkázó, máskor elfojtottan szorongó.

Mások is alakítanak több szerepet. Füsti Molnár Éva Raszkolnyikov anyját és a zálogos nőt játssza, Darabont Mikold pedig Szonyát és Lizavetát. Több szerepet alakít Reider Péter, Krum Ádám, Bera Márk, Arató Ármin és Bergendi Barnabás is. Raszkolnyikov húgát Illés Alexa személyesíti meg. Emlékezetes a táncművészből színésszé lett Uhrik Teodóra megjelenése Marmeladovaként. Tartása, prózai megszólalása kifejezetten markáns, nem beszélve, ahogy táncot tanít.

Az előadásban elhangzik, hogy az apró dolgok rontanak el mindent. Csakhogy nem figyelünk rá és aztán lavinaként minden ránk szakad. A bűneink is. És ezen sokszor már a megbánás sem segít.

Infó: 

Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés

Pécsi Nemzeti Színház

Rendező: Zsótér Sándor   

A színész szerint biztosítani kell, hogy Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerepeljen a díjátadó programjában, különben a nézőknek és a vendégeknek bojkottálniuk kell az eseményt.