üzemanyag;benzin;benzinár;üzemanyagár;árstop;

- Döntött a kormány: állami támogatást ad a kis kutaknak

A kormány literenként 20 forint ártámogatást nyújt az üzemanyagárstop miatt mára kifeküdt kis kutaknak, egyszersmind - három és fél hónap után - az állam és a Mol is vállal magára anyagi terheket. Az olajár 120 dollár felett jár.

A kis benzinkutaknak az üzemanyagár-stoppal érintett üzemanyagok értékesítése után literenként 20 forint támogatást nyújt márciusra, áprilisra és májusra az állam - tette közzé a kormány tegnapi döntéseit reggel Facebook-oldalán György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára. Három hónapra valamennyi kútüzemeltető esetében elengedik az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerből (ekr) származó kötelezettségeket. Biztosítják annak jogi lehetőségét, hogy a kis benzinkutaknak csak a személygépjárműveket, a motorkerékpárokat és a mezőgazdasági gépeket kelljen kötelezően kiszolgálniuk, a 3,5 tonnát meghaladó kamionokat és buszokat nem.

Végül márciustól májusig az állami, illetve önkormányzati ingatlanban működő üzemanyagtöltő-állomásokat mentesítik a bérletidíj-fizetési kötelezettség alól.

Cserébe azt várják el, hogy a kis benzinkutak fenntartsák működésüket, azaz ne hirdessenek az idő alatt üzemszünetet, és tartsák meg munkavállalóikat. Így tartható fenn ugyanis az ellátás biztonsága.

Az államtitkár megismételte az egy héttel korábban meghozott 6 azonnali intézkedést is: az érintett cégeknek hitelmoratóriumot vezetnek be, január elseje és május 31-e között töltőállomásonként 4 fő foglalkoztatottig elengedik a szociális hozzájárulási adót, ideiglenesen eltörlik a külföldről beszerzett energiára kivetett adót, fejlesztési támogatásban részesítjük a vidéki kisbenzinkutakat, hogy képesek legyenek a 24 órás kiszolgálásra, kamatmentes áthidaló hitelt biztosítanak és elengedik a készletezési díjat.

A Kormány kitart a benzinárstop mellett, hogy megvédje a családokat a külföldről begyűrűző inflációval szemben, de támogatást nyújt a kis benzinkutaknak az ellátásbiztonság érdekében - fogalmaz. A kormány célja, hogy a családok megfizethető áron juthassanak üzemanyaghoz. Emellett azonban biztosítaniuk kell az ellátás fenntartását is, hogy a benzinkutak fenntartsák működésüket, és megfelelő mennyiségű üzemanyagot biztosítsanak a magyarok számára. Ezért támogatjuk célzottan azokat a kisbenzinkutakat üzemeltető családi vállalkozásokat és az ott dolgozókat, amelyek bevételei döntően üzemanyagértékesítésből származnak. A kis benzinkutak érdekképviseleteivel több körben eredményes tárgyalásokat folytattak az elmúlt hetekben. A tárgyalások eredménye az a kis benzinkutak megsegítését célzó, közös javaslatcsomaguk, amelyről tegnap a kormány döntést hozott - fogalmaz György László.

Mindezek kapcsán több megjegyzés szükséges. Információink szerint a kis kutak a hét eleji, újabb tárgyalási forduló során 32 forintos állami támogatást kértek. Ezt a követelést egyébként újonnan fogalmazták meg, kifejezetten amiatt, mert a múlt szerdán György László Facebook-oldalán, majd hétfőn a Magyar Közlönyben kihirdetett intézkedések nem vagy csak nagyon kis mértékben segítettek a november 15-e óta érvényes 480 forintos üzemanyag-korlát miatt mára a csőd szélére került kis kutakon. Ugyanakkor a forrást a literenként körülbelül 8 forintra becsült ekr-kedvezménnyel, valamint a szocho eltörlésével együtt számolva az összeg már közelíthet a 32 forintos igényhez. (Igaz, az ekr-kötelezettség eltörlése nem jelent túlzott előnyt, mivel annak beszedését a kabinet - a befizetést későbbre halasztva - a koronavírusra tekintettel már felfüggesztette.) Mindezek nyomán ugyanakkor a kis kutasok akár le is fújhatják a péntekre tervezett, 24 órás "karbantartási szünetet".

György László felsorolásából ugyanakkor látványosan hiányzik a hétfői kormányrendeletben meghirdetett, 5 forintos jövedékiadó-csökkentés és a nagykereskedelmi árak 480 forintos szinten meghúzott árkorlátja. Emellett a jogszabály szerint - a mostani felsorolástól eltérően - a készletezési díjról márciustól és nem januártól visszamenőleg mondanak le.

A mostani intézkedések nyomán a lassan negyedik hónapja fenntartott "üzemanyag-rezsicsökkentés" anyagi terheiből a hazai töltőállomások után az állam és a - tavaly 526 milliárdos rekordnyereséget jelentő - Mol is magára vállal terheket. A Népszava számításai szerint az állam számára a tavalyi forgalomra vetített, literenként 20-20 forintos kiadás - amennyiben az csak a "márkátlan", vagyis "fehér" kutaknak jár, egy negyedév alatt közel tízmilliárddal terheli meg az államkasszát.

Bár értékelések szerint a literenkénti jövedéki adó 5 forintos csökkentése, illetve a készletezési díj hasonló mértékű felfüggesztése a Mol terheit csökkenti, az olajcsoport szerdai nyilatkozata szerint számukra a hétfőtől érvényes, 480 forintos nagykereskedelmi árstop literenként 34,5 forint veszteséget hoz https://nepszava.hu/3148578_benzinarstop-mol-kutak. Azóta ráadásul az olajár, Ukrajna orosz lerohanása miatt még inkább az egekbe tört: csütörtök reggel az Európában irányadó, Brent típusú nyersanyagért már 122 dollárt kértek: ilyen magas szintre nyolc éve nem akadt példa. A Mol tegnapi bejelentése szerint kútjaikon száz literben korlátozták az egyszerre megvásárolható mennyiséget. Előzetesen a Shell élt hasonló lépéssel. Ez azért fura, mert két hete Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a kormányinfón (akkor még csak a kis kutasok hasonló példái nyomán) törvénytelennek nevezte a mennyiségi korlátozásokat.

A csőd szélére sodródott kis töltőállomások keveslik az úgymond megsegítésükre bejelentett fél tucatnyi intézkedést. A nagykereskedelmi árstopot már a Mol is megérzi.