Elsőként a Haas és a McLaren vitte pályára 2022-es autóját Barcelonában, mindkét csapat hétfőn tartott forgatási napot, melynek keretében minden istálló legfeljebb 100 kilométert tehet meg a Pirelli által erre a célra gyártott, a versenyhétvégéken használt keveréknél jóval keményebb abroncsokon. Azaz ezek a filmes napok leginkább a rendszerek bejáratására és azok ellenőrzésére alkalmasak, semmint arra, hogy egyből előnyt szerezzenek a riválisokkal szemben. Korábban a Ferrari és az Alfa Romeo Fioranóban, az Alpha Tauri Imolában, a Mercedes, a Red Bull, az Aston Martin és a Williams pedig Silverstone-ban járatta be az autóját, kedden pedig az Alpine és Ferrari duója élt ezzel a lehetőséggel Barcelonában.
A csapatok igyekeznek megragadni minden lehetőséget, ugyanis a 2022-es szabályváltozások új kihívások elé állítják a mezőnyt. Aerodinamikai szempontból lényeges változás, hogy a leszorítóerő jelentős részét nem a szárnyak, hanem az autó alja és az aszfalt közötti szívóhatás fogja biztosítani. Ettől a módosítástól azt remélik, hogy az autóknak nem okoz majd problémát egymás mögött haladni, azaz több előzés, izgalmasabb versenyek következhetnek. A kocsik a megszokott 13 colos helyett 18-as felniket kaptak, a keréktárcsák pedig szintén a tisztább áramlatot segítik elő.
Az idei évtől teljesen befagyasztják a motorokat érintő fejlesztéseket, a csapatoknak azzal az erőforrás-kialakítással kell versenyezniük 2026-ig, amelyet a mostani szezon kezdetéig jóváhagyatnak. A korlátozás a teljesítmény növelésére vonatkozik, a megbízhatósági problémákat továbbra is lehet majd orvosolni.
A csapatok idei költségvetési plafonja 140 millió dollár (ebbe sok minden nem számít bele, többek között a pilóták fizetése sem), jövőre ez 135-re módosul majd, azaz ezzel is arra törekszenek, hogy csökkenjen az autók közötti különbség. A szabályváltozásokra és a költségsapka bevezetésére eredetileg már tavaly sor került volna, azonban a koronavírus-járvány miatt egy évvel későbbre halasztották. Amikor a szabályváltozásokról megegyeztek a csapatok, arról is döntöttek, hogy korlátozzák az aerodinamikai fejlesztési munkát, attól függően, hogy az adott csapat hol végzett a konstruktőrök versenyfutásában. A Ferrari 2020-as pocsék teljesítménye (6. helye) idén aranyat érhet, ugyanis a maranellóiak több fejlesztést hajthattak végre.
Ennek eredményeképp született meg a Ferrari „moduláris” orrkúpja, amelyhez hasonlót még nem lehetett látni korábban. Ennek lényege, hogy a Ferrari két részre osztotta az orrkúpot, s első szárny nélkül, de szabályszerűen bocsátotta töréstesztre az új autóját. Így az első szárnyat sokkal rugalmasabb fejlesztheti és módosíthatja anélkül, hogy az F1-75-öt újra töréstesztre kellene küldenie, ami nemcsak költséges, de időigényes is.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff arra számít, hogy a több fejlesztési lehetőség mérhető időelőnyt jelent majd a Ferrarinak. Az új szabályozás miatt a Mercedes veszít a legtöbbet, hiszen az elmúlt két évben megnyerte a konstruktőri bajnokságot. Wolff azonban hozzátette, részesei voltak a szabályok kialakításának, elfogadták azokat. Mint mondta, a sportágnak csak jót tehet, ha a Ferrari újra futamgyőzelmekért, vb-címért küzdhet.
A kétszeres világbajnok Fernando Alonso is az idei szabályváltozások miatt tért vissza tavaly a Forma-1 világába, a spanyol kiválóság pedig az reméli, idén talán gyakrabban esélye nyílhat a dobogós helyezésekre.
„Az előző év jó volt, de muszáj előre lépnünk, ha minden hétvégén a dobogóért harcolhatunk, akkor egyszer a győzelem is jönni fog, ha neked kedvezően alakulnak a dolgok” – tekintett előre a 40 esztendős pilóta.
Idén is három sprintfutam színesíti majd a versenynaptárt, ezeket az Emilia Romagna Nagydíjon, az Osztrák Nagydíjon, valamint a Brazil Nagydíjon rendezik majd. A pontozásban viszont változás történt, eddig az első három helyezett kapott pontot (3-2-1 ), addig idén már a legjobb nyolc pilótát jutalmazzák majd (8-7-6-5-4-3-2-1), így jóval nagyobb tétje lesz a szombati teljesítménynek.
Addig is Barcelonában a pilóták mindhárom nap – magyar idő szerint – 9 és 13, majd 14 és 18 óra között gyakorolhatnak. A mezőnyre március 10-12. között egy újabb háromnapos teszt vár majd Bahreinben, ahol egy héttel később az idény első versenyét rendezik.