Ez volt az a - mai szemmel nézve is rengeteg furcsaságot kínáló - korszak, amikor bűvészek léptek a Nemzeti Színház közönsége elé, mely közönséget a szünetekben sem a manapság szokásos színházi büfé, valamint az épület előtti közös, önfeledt dohányzás élménye várta, hanem.
És hogy mit kerestek bűvészek a Nemzeti színpadán? A szórakoztató illúziókeltés a 19. század elejétől egyre népszerűbb lett, és egész gyorsan önálló foglalkozássá is vált. Az első magyar bűvészkönyv 1803-as megjelenését követően időnként a társasági lapokban is meg-megjelentek egyszerűbb trükkleírások, hogy az arra hajlamosak a korszak "házibulijaiban" is ámulatba ejthessék vendégeiket. Az igazi nagy számokat azonban nem a szalonokban, hanem a színházban lehetett látni, mások mellett a korszak legnagyobb sztármágusai, Ludwig Döbler és Bartolomeo Bosco előadásain. Mely előadások döntően kétféle reakciót váltottak ki. Az ortodox hazafiakat például bosszantották - no nem mintha az illúziókeltés eleve hazafiatlan dolog lett volna, csakhogy ezek az előadások főleg német, olasz és francia nyelven zajlottak, márpedig a korszakban a magyar nyelv használata kifejezetten politikai tett volt. A nagyközönség azonban nagyon örült, hogy saját szemével láthatta a korábban legföljebb a külföldi híradások nyomán közvetve megismert bűvészek trükkjeit. A Kiscelliben egyebek mellett kiderül, hogy Bartolomeo Bosco volt az egyik első olyan bűvész, akinek célja nem a céh működésének misztifikálása, illetve a közönség félrevezetése volt, hanem annak ámulatba ejtése, szórakoztatása. "Gyorsaság,nem boszorkányság" - ez volt Bosco jelszava, amelyről nem véletlenül jut eszünkbe Rodolfo híres mottója: "Csak a kezemet figyeljék, mert csalok!"
A tárlat az egyesítés előtti főváros mindennapi életéről is körpanorámát nyújt. Ehhez a kurátorok eddig ritkán vagy még sosem látott korabeli grafikák sokaságát vonultatják fel. A mutatványok technikájának bemutatása mellett külön hangsúlyt kapnak az előadók karrierlehetőségei, a menedzsmentet illető nehézségek - a show mellett tehát valóban beleláthatunk a business mikéntjébe is. A kuponos akciók, az egyszeriséget és kivételességet hangsúlyozó reklámszövegek, a nagy presztízsű látogatókra történő hivatkozások bemutatásával az érdeklődő nemcsak a 19. századi emlékek befogadásához kap értelmezési kulcsot, de talán az őt körülvevő mostani szórakoztatóipari propaganda nyelvéhez is árnyaltabban közelít majd.
Infó:
Show és business Pest-Budán: kötéljárók, önmozgányok és más világszámok
Kiscelli Múzeum
május 1-jéig látható