;

irodalom;írás;

A tehetséget is csiszolni kell: Nádasdy Ádám kurzust tart.

- Regényes pálya

Magányos, cseppet sem profitorientált szakma a szépírás, az alkotók megítélése sosem egyértelmű. Merre induljon egy szépírni vágyó fiatal, hogyan kezdték azok, akik ma már kötetes írók, kik és hol tanítanak írást?

„A táborok az írók közösségi szerveződésének legfontosabb helyszínei. Innen el lehet indulni” – meséli Bíró Zsombor Aurél, aki huszonhárom éves, hat éve kezdett el írni. Prózái sok év tanulás, publikálás során jutottak el a komolyabb folyóiratokig. Forgatókönyvírással és drámaírással is foglalkozik, mióta felvették a Színház- és Filmművészeti Egyetemre. Három írószövetséget említ, ezeknek a táborába mehet el az, aki megmutatná magát, mentorokkal találkozna, műhelymunkában venne részt: a Fiatal Írók Szövetségét, a Magyar Írószövetséget és a József Attila Kört (JAK). Utóbbi ugyan 2019-ben megszűnt, de itt kezdtek a mai „nagy öregek”: például Nádas, Esterházy, Darvasi. A szervezetet Orbán János Dénes ideológiai „pöcegödörnek” nevezte, 2016-tól indította útjára a komoly állami ösztöndíjakkal megtámogatott Kárpát-medencei Tehetséggondozó Kft.-t.

Bíró Zsombor Aurél az utolsó JAK táborban még részt vett, de fontosabb hatások érték a FISZ táborában, ahová máig visszajár. Tizenhat évesen volt ott először, úgy tapasztalta, meghallgatják, komolyan veszik. „A nap nagy részét műhelyezés teszi ki, mindig meghívnak egy-két nevesebb szerzőt. Idén Kiss Tibor Noé vezette a prózai részt.” Kérdésemre, tanítható-e a prózaírás technikája, egyértelmű igennel válaszol. Legnagyobb szerencséjének a 2016-ban létrejött Független Mentorhálózatot tartja, amely egyszeri, innovatív gerillakezdeményezés volt. A programot írók hozták létre – reagálva az irodalmi élet átpolitizálódására –, egy évig vállalták egy-egy fiatal mentorálását.

Zsombor így találkozott Potozky Lászlóval, akivel mai napig szakmai és baráti kapcsolatot ápol, olvassák egymás munkáit. Kettejük munkakapcsolatában már nem volt annyi óvatoskodás, mint nagyobb plénum előtt a táborokban. Előfordult, hogy Zsombor három oldalas szövegéből Laci kettőt kihúzott. „Ami nem muszáj, hogy benne legyen, azt tényleg ki kell húzni” – említi a legfontosabb konklúziót. Publikálásban is kapott tanácsokat mentorától, hogy „hol olvassák el a fiatalokat”. Így tudott először kisebb, majd nagyobb presztízsű folyóiratokban közölni.

Szilasi László intézményes keretek között tanít szépírást a szegedi bölcsészkaron. A szak léte – alkalmazott irodalomtudomány – kuriózum az országban. Olyan embereket próbál nevelni, akik például beszédeket írnak. Kurzusa a kreatív írás nevet viseli, workshop-szerű órákat tart. „Minden csoportban másfél tehetséges ember van. A félig tehetséges nem kapcsolja össze a tehetséget a szorgalommal. Le szoktam ilyenkor vele ülni, hogy dolgozzál már, légy szíves!”

Azt meséli, tehetséget természetesen nem lehet adni, de azt meg lehet tanítani: ha sokat olvas valaki, eszközöket kaphat a kezébe. Állítja, Horger Antal óta Szegeden hagyomány, hogy „nem bántják” a hallgatókat, jó a hangulat. Úgy véli, a közösségi média szerepe ma már kardinális, ha egy író be akar futni, jellemzően ez segíti olvasótáborhoz a fiatalokat. S bár sokat jelent a külföldön élő magyaroknak az irodalom, szomjazzák a nyelvet, a világban túl kevesen beszélnek magyarul, ezért kicsi az írók és olvasók közössége. 

„Hosszú évek, évtizedek előkészülete után elkezdődött az irosuli.hu – nem csak íróknak programunk. Rögtön két tankönyvvel, két munkafüzettel, és két tanfolyammal, illetve a tananyaghoz kapcsolódó irodalmi alkotásokkal. Van hét beharangozó YouTube videó is.” Nógrádi Gábor Janikovszky-díjas író így harangozza be tanfolyamát, melyet XXI. századi metódusokhoz igazított. „A program, mint a szlogenjében is látható, nem csak íróknak, írónak készülőknek szól. Nem kell bizonygatnom: a XXI. század a kommunikáció százada. Aki jól, pontosan, helyesen és érdekesen ír, illetve beszél, az minden pályán sikeresebb” – szélesíti az írásoktatás célját Nógrádi Gábor.    

Szakdolgozatszöveget nem szokás színpadra vinni. Színészhallgatók nem is szoktak önmagukról, addigi életükről szakdolgozatot írni. Márfi Márk mindez ellen ment.