vonatközlekedés;Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület;Belgrád-Budapest vasút;

- A MÁV elrendelte a vágányzárat a Budapest- Kelebia vonalon, de érdemi munkavégzés még hónapokig nem várható

Még a kiviteli tervek sem készültek el, így nem lehet arra számítani, hogy a parlamenti választásig megkezdődjön az munka.

Február elején a MÁV lezárta a vasúti forgalom elől a Budapest- Kelebia vonal nagy részét, ezzel formálisan megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása és kétvágányosítása.

A teljes projekt 850 milliárd forintba kerül, azt Mészáros Lőrinchez köthető vállalkozás és kínai projektcégek végzik, kínai hitelből, amit egyelőre nem folyósítanak Pekingből. Az alvállalkozók között a teljes hazai NER-építőipar felvonul. A beruházás gazdasági megalapozottságát a kormánynak soha nem sikerült bizonyítania, egy, a kormány számára készült hatástanulmány szerint a beruházás 970 év alatt térülne meg, már ha az infrastruktúra kibírna ennyit.

A Budapest-Kelebia vasútvonal az ország egyik legkisebb forgalmú fővonala, a főváros környékén azonban napi 50 ezer fős elővárosi forgalmat bonyolít. (Az M3-es metró forgalma békeidőben ennek a 13-szorosa.) A beruházást a kínai kormány erőltette, indoklásuk szerint a kínai áruk ezen a vasútvonalon jutnának el az uniós piacokra. Ebbe a projektbe szállt be az Orbán-kormány, így juttatva újabb több száz milliárdos megrendeléshez a hozzá közel álló NER-cégeket.

A MÁV ugyan február elsejével elrendelte a vágányzárat, ám érdemi munkavégzés még hónapokig nem várható a vonalon. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) véleménye szerint még a kiviteli tervek sem készültek el, így nem lehet arra számítani, hogy a választásokig megkezdődjön az érdemi munka – olvasható a szervezet Facebook-bejegyzésében. Csak azért bontanak bele a pályába, a felsővezetékbe meg a biztosítóberendezésbe, hogy igazolják, itt már folyik a munka, ami már nem csinálható vissza – írják, arra az esetre utalva, ha a választásokon olyan döntés születne, hogy új kormány áll fel. Mint az közismert, a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítását ebben a formában a teljes ellenzéki oldal pénzpocséklásnak tartja, és az első intézkedések közé sorolja ennek felfüggesztését.

Nem is volt közbeszerzésNem szerepel a Budapest-Kelebia vasútvonal szerződése a közbeszerzési adattárban – derítette ki a Corruption Research Center Budapest (CRCB). A 750 milliárdos beruházást egyedüli pályázóként Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő felcsúti székhelyű RM International Zrt. nyerte el egy kínai projektcégekkel konzorciumban. Ám mint most kiderült hiába jelent meg anno a felhívás az uniós közbeszerzési értesítőben, azzal  nem közbeszerzési eljárást, hanem - mivel azt egy nemzetközi szerződés előzte meg - „csak” egy versenyeztetési eljárás bonyolítottak le – derített ki a Telex a Közbeszerzési Hatóság megkeresése után. CRCB igazgatója, Tóth István János szerint azért előnyös lehet ez a megoldás a kormány számára, mert nyugodt jogi kereteket biztosít ahhoz, hogy tovább épüljön a „nemzeti tőkésosztály”, emellett a projektet így nem lehet megtámadni a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Tóth szerint ezt a vélekedést támasztja alá, hogy az alvállalkozók körében kizárólag NER-közeli építőipari cégei találhatók. 

A pénzintézetnél szabálytalanságok sorozatát tárták fel, és nem ez volt az első ilyen eset.