;

statisztika;közlekedési baleset;

A pénteki balesetben az autó utasa, egy 14 éves lány életét vesztette.

- Drámai adat: 16,7 százalékkal többen haltak meg tavaly az utakon, mint két éve

Továbbra is a gyorshajtás jelenti a legfőbb problémát.

Romlott a közlekedésbiztonság Magyarország útjain tavaly, derül ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) múlt évet összegző friss statisztikáiból. A személysérüléses balesetek száma 3 százalékkal emelkedett 2021-ben, összesen 14 194 alkalommal kellett mentőt hívni az utakra. Sajnos nem stabilizálódtak a balesetszámok a 2020-as alacsonyabb szinten, akkor a járvány első esztendejében bevezetett kijárási korlátozások látványosan csökkentette a tragédiákat az ország útjain. Ezzel szemben tavaly megindult visszafelé a régi szint irányába - írja a vezess.hu.

A balesetek bő ötöde Budapesten történt. Érdekes azonban, hogy miközben országos összesítésben 3 százalékkal több személysérüléses eset történt, a fővárosban szinte semmit nem romlott a helyzet 2020-hoz képest: 2955 baleset után 2964 volt tavaly. Bács-Kiskun megyében ellenben 15,7 százalékkal több sérüléssel járó baleset volt 2021-ben (649 után 751), Komáromban 9,9 százalékkal nőtt a számuk (372 után 409), Győr-Moson-Sopronban 9,3 százalékkal (605-ről 661-re). 

A közlekedési balesetek nagyságát - az emberek szabálykövetési szokása, a forgalom nagyságára is ható üzemanyagárak, az úthálózat minősége, az időjárás - befolyásolja a forgalomban lévő személyautók száma is, itt drámai növekedést látunk az elmúlt években: míg 2011-ben 2,967 millió személyautó futott a hazai utakon, 2020-ban már 3,92 millió. A tavaly előttinél nincs frissebb KSH-adat jelenleg, mégis kijelenthető: 2022 februárjában egészen biztosan 4 millió darab felett jár már a hazai személyautó-állomány, tavaly ugyanis 122 ezer újat állítottak forgalomba a kereskedések, míg használtan 132 ezer érkezett be külföldről az országba. 

A statisztikák közül a legdrámaibb adat:

16,7 százalékkal többen haltak meg tavaly az utakon, mint két éve (460, 537). A legnagyobb mértékben Jász-Nagykun-Szolnok megyében (71,4 százalék), Somogyban (66,7 százalék) és Hajdú-Biharban (57,1 százalék) ugrott meg a halálos balesetek száma.

A személysérüléses balesetek háromnegyede mögött három vezetői hiba áll. Mindig is a gyorshajtást nevezte meg legfőbb oknak a rendőrség, tavaly 4339 esetet írtak az utólagos vizsgálatok a sebességhatárt átlépők rovására (31 százalék). Rengetegen vétettek az elsőbbségadási szabályok ellen (25 százalék), míg az elvétett kanyarodás 2370 súlyos balesetet okozott (17 százalék).   

Jó hír, hogy az ittasan elkövetett szabálysértések az utóbbi évtized legalacsonyabb számát mutatják 2021-re. 10,8 százalékos csökkenéssel 1214 esetben derült ki az utólagos vizsgálat során az alkoholfogyasztás a balesetet okozó járművezetőről.

Érdekes adat, hogy a Budapesten élők – vagy ott akár csak alkalmilag közlekedők – tapasztalatai szerint megnövekedett az elmúlt két évben a városban biciklizők száma. A járvány miatt a legtöbb megyeszékhelyen hasonló tendencia figyelhető meg. Ennek ellenére kerékpárosok miatt tavaly országosan 19 százalékkal levesebben sérültek meg, mint egy évvel korábban (1615, 1307).

Pulzáló elektromágneses energia idézhette elő az amerikai diplomáciai képviseletek munkatársainak tömeges megbetegedését – áll a hírszerzés új jelentésében.