A hagyományos üzletek mellett az élelmiszert értékesítő webshopokban is vizsgálja február elsejétől a rögzített árak betartását a fogyasztóvédelem. A kijelölt termékeket a tavaly október közepinél drágábban kínáló, az előírt mennyiséget készleten nem tartó vagy a tájékoztatásban mulasztó kereskedő az első jogsértést sem ússza meg figyelmeztetéssel – jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) miniszterhelyettese a tárca tájékoztatása szerint.
Schanda Tamás kiemelte, a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei az általános gyakorlattól eltérően kötelezően bírságot szabnak ki, amely 50 ezertől akár több millió forintra rúghat. A rendelkezések betartását február 1-jétől az ország minden részében ellenőrzik a kormányhivatalok. A fogyasztóvédelmi szakemberek a kisboltoktól a piacokon át a hipermarketekig mindenütt vizsgálódnak majd, ahol élelmiszert lehet venni, így az online shopokban is. Ha egy vállalkozás egyszerre tart fenn üzletet és webáruházat, akkor mindkét helyen ellenőriznek. A beszerzési vagy önköltségi árnál olcsóbb értékesítés tilalmába ütköző esetekben a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) járhat el. A fogyasztóvédelmisek az efféle jogsértéseket jelzik a társhatóságnak.
„Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a helyes jogalkalmazás érdekében segédletet állított össze az előírásszerű árképzésről, készletezésről. Ha a hatóság mégis jogsértést tapasztal, kötelezően bírságol.
- fogalmazott Schanda Tamás.
Szintén a kereskedőket érinti, hogy a boltoknak saját költségen be kell szállniuk a kormány választási kampányába, vagyis jól látható helyre kifüggeszteni, hogy mely termékek árát fagyasztották be. A mostani közlés szerint a már említett bírság vonatkozik azon esetekre is, ha nem vagy nem jól helyezik ki az erről szóló plakátot.
Ehgyébként a bírság mértéke és a plakátok kifüggesztése is szerepelt az árstopról szóló első kormányrendeletben, amely január 14-én jelent meg.