;

zene;The Weeknd;

- A horror folytatódik

A kanadai énekes, The Weeknd legújabb lemezén egy purgatóriumi utazásra invitál.

„Ön most a 103.5 Alkony FM-et hallgatja. Túl sokáig tartózkodott a sötétben. Ideje, hogy kisétáljon a fénybe. És tárt karokkal fogadja a végzetét. Netán fél? Ne aggódjon. Itt leszünk, hogy fogjuk a kezét, és vezessük ezen a fájdalommentes átmeneten. De mi ez a sietség? Csak pihenjen, és élvezzen újabb egy órányi »szabadítsd fel magad« kereskedelmi zenét a 103.5 Alkony FM-en. Maradjon velünk” – mondja Jim Carrey búgó hangon a The Weeknd, vagyis Abel Tesfaye kanadai énekes legújabb Dawn FM (Alkony FM) című lemezének nyitószámában.

A bizarr klipjeiről (is) híres előadó ötödik stúdióalbuma ugyanis olyan érzést kelt, mintha egy rádióállomást hallgatnánk, melyen a The Weeknd osztja meg velünk legmélyebb érzéseit, miközben a műsorvezető, Jim Carrey vezet át minket a következő számhoz. Az énekes a Billboardnak azt nyilatkozta, úgy kell elképzelni a lemezt, mintha azt egy halott személy hallgatná, aki éppen egy „purgatóriumi állapotban” van, és az autóban ülve a forgalomban arra várakozik, hogy meglássa az alagút végén a fényt, miközben szól a rádió.

A lemez borítója szintén meglepőre sikerült – ezen a harmincegy éves Tesfaye egy gondterhelt, ősz hajú öregemberként tűnik fel –, míg a dalai a nyolcvanas évek hangzásvilágát idézik – az egyik zenei alapja egy ’83-as japán popdal –, miközben érződik bennük a dance, az elektro és az R&B műfajok hatása is. A közreműködők között pedig Jim Carrey mellett hallhatjuk többek közt a producer Quincy Jones és a rapper Tyler, The Creator hangját is, míg két számban a svéd DJ trió, a Swedish House Mafia is segédkezett. Az album egyik legsikerültebb száma kétségkívül az energiától lüktető Take My Breath, melyben Tesfaye ismét bizonyítja, hogy az énekhangja éteri magasságokat képes megütni, míg a funky dallamú Sacrifice-ban olyan érzést kelt, mintha maga Michael Jackson támadt volna fel – akihez gyakran is hasonlítják az előadót. A lemez olykor nihilista dalszövegei mellett leginkább a szerelemre és a szexualitásra esik a fókusz. A How Do I Make You Love Me? című számban Tesfaye azt kérdezi a választott hölgytől, hogyan szerethetne bele örökre, az Is There Someone Else? című számban már a féltékenységét fejezi ki, míg az I Heard You're Married dalszövegében egy házas nőhöz intézi a kérdéseit.  

A Dawn FM a nagy sikerű, 2020-as After Hours című lemez folytatása, mely elődjéhez hasonlóan szintén sötét hangulatú lett, ami a dalokhoz készült klipekből is érződik. A Take My Breath videójában Tesfaye például egy éjszakai klubba érkezik meg, ahol egy fekete bőrruhás nő kéjgázzal kínálja, majd kis híján elveszi a lélegzetét – méghozzá szó szerint, a fonott haját az énekes nyaka köré csavarja. A Sacrifice klipjében az előadó egy stroboszkóptól villogó terembe lép be, ahol csuhás alakok ejtik fogságba és helyezik egy kereket formázó szerkezetre, míg a Moth To A Flame-ben kábelek közt fekvő meztelen testek között jelenik meg.

A legutóbbi, Gasoline című klip pedig még ezeknél is bizarrabb: ebben Tesfaye ismét egy klubba érkezik, de immár megkettőzve, fiatal és idős alakban is – az előbbi pedig annyira nem bírja elviselni a másik látványát, hogy a táncoló közönség előtt kezdi el bántalmazni. A lemez által bemutatott purgatórium tehát a klipekben is megjelenik, a kérdés csupán az, vajon az utolsó videóban Tesfaye tényleg eljut-e a célként megjelölt fényhez.

The Weeknd: Dawn FM, XO/Republic Records, 52 perc

A fideszes megmondóember forgatókönyvet ír és producerkedik.