A bútorok kerekekre helyezésének ötlete már évszázadok óta velünk van. Az innováció soha nem marad abba: a XVI. században II. Fülöp spanyol király egyedi gyártású, négy kis kerékkel ellátott széket használt, 1665-ben pedig bemutatták egy deréktól lefelé lebénult órásmester kerekesszékét, amelynek első kerekén fogaskerék volt, és kézi hajtókarral rendelkezett. Legyenek kézi vagy elektromos meghajtásúak, a kerekesszékek kétségkívül több millió, járási nehézségekkel küzdő ember életminőségén javítottak. Ma ugyanazokat a digitális technológiákat, amelyek megváltoztatják életmódunkat, munkavégzésünket, közlekedésünket és interakcióinkat – mesterséges intelligencia, 3D nyomtatás, a dolgok internete, hangaktiválás – a kerekesszékek gyártásában is alkalmazzák.
„Rengeteg kutatás folyik jelenleg azzal kapcsolatban, hogyan segíti a csúcstechnológia a fogyatékossággal élő személyek függetlenebbé válását” – mondja Manuel Lai, az innovatív technológiák fejlesztésére szakosodott, IRIS nevet viselő, vezető kkv társalapítója. Annak ellenére, hogy az elmúlt évtizedben számos fontos előrelépés történt, a mobilitással kapcsolatos kihívások továbbra is akadályozzák a fogyatékossággal élőket abban, hogy egyenlő feltételekkel legyenek jelen a társadalomban.
Használatalapú fizetés
„Olyan mobilitási megoldásokra van szükségük a fogyatékossággal élők és idősek számára, amelyek elősegítik a társadalmi befogadásukat a városi környezetben, és lehetővé teszik számukra, hogy segítség nélkül könnyedén mozoghassanak” – mondta Lai. A FreeWheel projekt koordinátoraként több mint egy évet töltött a kerekesszékesek igényeinek és elvárásainak tanulmányozásával, és kifejezetten városi környezetre tervezett megoldást dolgozott ki. Az eredmény: az elektromos teljesítményt és az autonóm vezetést ötvöző, rugalmas kialakítású intelligens modul, amely bármilyen kerekesszéken használható. Az intelligens modul egy speciális alkalmazás révén lehetővé teszi egy kézi hajtású kerekesszék vezetését. „A felhasználó egyszerűen beállítja az úti célt az alkalmazásban, a kerekesszék pedig magától elmegy oda, úgy alakítva az útvonalat, hogy elkerülje a rögzített vagy mozgatható akadályokat” – mutatta be a megoldás működését Lai.
Míg maga a technológia is úttörőnek számít a kerekesszékes iparban, talán az üzleti modell a FreeWheel leginnovatívabb része. „A kerekesszékek hagyományos üzleti modelljei az eszköz értékesítésén és a birtoklásán alapulnak. Ez egy kezdeti beruházást feltételez, amely akadályt jelenthet, és a tulajdonlási költségek jelentős részét a végfelhasználóra hagyja. Lai azt tervezi, hogy használatalapú megközelítést vezet be, hasonlóan ahhoz a rendszerhez, amelyet autók és kerékpárok esetében használnak számos európai országban. Ez azt jelenti, hogy a kerekesszék költségeit a felhasználók előfizetéseiből fedezik, amely így ideálissá teszi az igény szerinti bérlést például egy bevásárlóközpontban vagy egy turisztikai helyszínen történő használatra” – magyarázza Lai.
Egyszerű, de zseniális
A motorizáció és az új intelligens technológiák bevezetése a kerekesszék újbóli feltalálását eredményezte, és jelentősen könnyebbé teszi a használatát. Az innováció azonban lehet alacsony technológiaigényű („low-tech”) is, mint például azon magyar fejlesztők esetében, akiket a kerékpár inspirált. Az egész a Stringbike nevű, kis vállalkozással kezdődött. Tíz éve nagy feltűnést keltettek a kerékpárok világában, amikor bemutatták az innovatív, láncmentes biciklit, amelyben a hagyományos kerékpárláncot köteles-csigás hajtás váltja fel. „Ezt a kötelet általában vitorlázáshoz használják, és csendes, olajmentes és gördülékenyebb kerékpározási élményt biztosít” – ismerteti Kakas József, a Stringbike munkatársa. „Egyik ügyfelünk egy térdproblémákkal küzdő orvos volt, aki arról számolt be, hogy könnyebb volt a Stringbike-on biciklizni a hagyományos kerékpárhoz képest, mert használatakor kevesebb fájdalmat érzett. Ez inspirált bennünket arra, hogy a technológiánkat orvosi célokra használjuk.”
2019-ben a cég StringHandbike projektre a Horizont 2020 program keretében finanszírozást nyert. A program három, kifejezetten mozgáskorlátozottak számára tervezett új termékre összpontosít: a Stringchair, a StringHandbike és egy tricikli, mindhárom a vállalkozás szabadalmaztatott köteles-csigás meghajtási megoldásán alapul.
Megfigyelték, hogy a hagyományos kézi hajtású kerekesszék esetén a felhasználó karjai nagy igénybevételnek vannak kitéve. Az a mozdulat, amikor hátranyúlnak, hogy előretolják a kerekesszéket, idővel vállfájdalomhoz vezet. A három Stringbike megoldásban a felhasználó karjai előrenyúlnak, a kerekesszék pedig egy kar tolásával és húzásával működik. Ez csökkenti a vállízületekre kifejtett erőt a hagyományos kézi hajtású kerekesszékekhez képest. „Vannak olyanok, akik a hagyományos kerekesszékben nem tudnak hátranyúlni a karjukkal, hogy elindítsák a kereket, de képesek lennének az előttük lévő kart használni” – teszi hozzá Kakas. „Ez azt jelenti, hogy a mozgási nehézségekkel küzdő emberek nagyobb csoportja lesz képes a termékeink kézi használatára.”
A Stringchair és a StringHandbike kerekesszékhez rögzíthető kiegészítőként kaphatók, megőrizve a hagyományos összes funkcióját. Bel- és kültéri használatra egyaránt alkalmasak, és orvostechnikai eszközként naponta használhatók. A Stringchair már bejegyzett orvostechnikai eszköz az Európai Unióban, és ezt hamarosan követi a StringHandbike is.
Függetlenül attól, hogy alkalmazások vagy kötelek működtetik, a kerekesszékes technológia folyamatosan javul. A FreeWheel és a Stringbike csak két példa arra, hogyan bontja le a fogyatékossággal élők befogadására összpontosító fejlesztés a fogyatékossággal élők millióinak társadalmi befogadása előtt álló akadályokat.
A cikk a Horizon magazinban, az Európai Unió Kutatási és Innovációs Magazinjában jelent meg.