felvásárlás;Lengyelország;MOL;benzinkút;olajpiac;

- Új, Orlen márkájú benzinkutak jelennek meg itthon, miközben a Lukoil eltűnik

A tegnap bejelentett ügyletsorozat révén a Mol a lengyel üzemanyag-piacon, az ottani PKN Orlen pedig nálunk veti meg a lábát. Az orosz hangzású hazai lánc szintén elkelt.

A Mol különböző készpénzes és barterügyletek révén 417 lengyel üzemanyagkutat vásárol - derül ki az olajcég tegnapi közleményéből. A megállapodás nyomán az eladóhoz, vagyis a lengyel PKN Orlenhez kerül 144 hazai és 41 szlovák töltőállomás. A különböző összevezetések után a Mol összesen kétszázmillió dollárt (valamivel több mint 70 milliárd forintot) fizet a - lengyel állam kisebbségi tulajdonában lévő, főképp a tőzsdén jegyzett - PKN Orlennek - közölte lapunk kérdésére az ügyletet követő online háttérbeszélgetésen Ratatics Péter, a Mol csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezetője. (Ezen belül a jelenleg Lotos nevet viselő lengyel hálózatot 610 millió, a magyar-szlovákot pedig 259 millió dollárra értékelték.) A bejelentés előtt néhány órával a Mol azt is közzétette, hogy megvásárolta a 79 Lukoil márkájú, a hasonló nevű orosz olajmultitól ugyanakkor már hét éve független egység üzemeltetőjét, a Fazakas Imre olajipari vállalkozókhoz köthető - áttételesen ciprusi kézben lévő - Normbenz Kft.-t. Az ügylet nyomán ezek közül több hazai Lukoil-kút is "lábon" a PKN Orlenhez kerül.

A Mol számításai szerint a mostani ügyletsorozattal az általuk üzemeltetett töltőállomások száma tíz térségbeli országban 1943-ról 2390-re nő. A lépéssel rögtön a lengyel üzemanyag-kiskereskedelmi piac harmadik legnagyobb szereplőjévé válnak, de céljuk a második hely. A nálunk újnak számító, lengyel Orlen márka számításunk szerint a hazai üzemanyag-piac negyedik szereplője lesz, szorosan a Mol, a Shell és az OMV után. Az ügyletsorozattal a Mol magyarországi piaci részesedése éppenséggel csökken. Olyannyira, hogy a zárás után a lengyeleknél és a horvátoknál több Mol-kút üzemel majd, mint belföldön.

A lépés egyébként egy még nagyobb horderejű, szintén versenyhatósági engedélyekhez kötött ügyletsorozat folyománya, amennyiben a lengyel PKN Orlen megvásárolja az ugyanott tevékenykedő, Lotos nevű energiacéget. A Mol úgy kerülhetett vevőként képbe, hogy az ügylet engedélyezését az Európai Bizottság a piaci verseny fenntartása érdekében egyes eszközeik - így kútjaik - eladásához kötötte.

A felvásárlással a Mol kiskereskedelmi hálózatát immár három, az Adriai-, a Balti- és a Fekete-tenger határolja - fogalmazott az eseményen Világi Oszkár, a Mol-csoport vezérigazgató helyettese. Így már most meghaladták a tavaly frissített, hosszú távú stratégiájukban 2025-re meghatározott, 2200-as célt - hívta fel a figyelmet Ratatics Péter. Egyetlen év alatt mintegy hatszáz kutat vettek - közölte Bacsa György stratégiai és üzletfejlesztési igazgató. Ebbe beletartozik az OMV 120 szlovén, valamint a Normbenz 16 szlovákiai egysége is. (Utóbbiakból szintén kap a PKN Orlen.) A végleges számok ugyanakkor a franchise-szerződések újrakötésétől is függnek.

Ama idézett lengyel felvetéseket, miszerint a Mol az ügylettel orosz érdekeket szolgálna, Világi Oszkár visszautasította, leszögezve: a megvásárolt kutakból nem terveznek jelentős értékesítést. Meglátása szerint a megállapodás a Mol osztalékpolitikájára sem gyakorol érdemi hatást. Felvetésünkre, miszerint mi változott 2014 óta, amikor a Mol a Normbenz javára voltaképp még lemondott a térségi Lukoil-hálózatról, Bacsa György leszögezte: akkor a Lukoil-egységek felvásárlásával a Mol hazai kiskereskedelmi piaci részesedése megközelítette volna az 50 százalékot, ami esetleges versenyhivatali problémákat vetett volna fel. A kérdés viszont most az átrendeződések nyomán a teljes Lukoil-hálózat felvásárlása ellenére sem merült fel.

A Mol verseny- és nem árszabályozás-pártiA Magyarországon jelenleg érvényes, literenként 480 forintos üzemanyagárplafon nem befolyásolja a kiskereskedelmi ügyletek értékelését - közölte kérdésünkre Ratatics Péter. A felvetés csak hazai vonatkozásban értelmezhető, mivel a tevékenységük szerinti államok közül csak nálunk érvényes a korlát - jegyezte meg. (Horvátország a piaci olajárak csökkenésére hivatkozva december 6-án feloldotta a hazai döntés hivatkozási alapjául is szolgáló, a főbb üzemanyagokra akkor két hónapja érvényben lévő, literenként körülbelül 530 forintnak megfelelő ottani árkorlátot.) A Mol a hazai kormányrendelet alapján azzal számol, hogy a díjmaximálás február közepéig marad hatályban - tette hozzá. A Mol szerint az árszabályozásra leginkább a verseny és a piac alkalmas - fogalmazott az ügyvezető.

A Fidesz kihívói inkább az áfát csökkentenék.