;

Orbán-kormány;közpénz;MVM;állami költségvetés;rezsicsökkentés;trükközés;

- A rezsicsökkentés visszája

Orbánék trükkök, illetve milliárdjaink százaival védik a lakossági energiadíjak 2014-es befagyasztásának "vívmányait".

Idén február 1-vel megszűnnek a központi költségvetési szervek, illetve közfeladatot ellátó intézményeik és az áramszolgáltatók közötti, egyetemes szolgáltatási szerződések - derül ki a kormány múlt heti rendeletéből. Ezt követően tehát az állami szerveket piaci - jelen állás szerint a hatósági áraknál több mint kétszer drágább - áramvásárlásra kötelezik. A két ünnep közé időzített, a kabinet "rezsicsökkentési" szándékainak látszólag szögesen ellentmondó döntés előtt tapasztalataink szerint a szakértők is értetlenül álltak. Mint az - legalábbis a hangos Fidesz-propagandából - tudható, az elmúlt hónapok során a piaci energiaárak többszörösükre emelkedtek. (Igaz, az okokról szóló vitában Orbánék elsősorban Putyin felelősségéről igyekeznek elterelni a figyelmet, illetve következetesen összemossák az - uniós, egyszersmind hazai - tőzsdék, illetve a - kontinens-szerte változatosan szabályozott - lakossági árak kérdését.) Mindazonáltal tény, hogy a piaci tarifák a 2014 óta változatlan, hazai lakossági árak többszörösére ugrottak. Bár a lakosságon kívüli fogyasztók egy kisebb köre eddig is választhatott "kötött" tarifát, e díj az elmúlt évek során, fokozatosan a lakossági többszörösére kúszott. Így, mivel a tőzsde hosszú évekig még a lakossági díjat sem érte el, a jogosultak - a lakosságéhoz hasonló fogyasztású vállalkozások és a közintézmények - is inkább "piaci" szerződéseket kötöttek. A tőzsdék megugrása nyomán viszont, aki csak tehette, értelemszerűen igyekezett visszatérni a piaci árak felére-harmadára rúgó "hatósági" tarifához. E nyomást úgymond érzékelve az Orbán-kormány november végén 33 ezer kis- (valójában mikro-) vállalkozásnak is megnyitotta az alacsonyabb hatósági tarifák lehetőségét. A váltás ugyanakkor a már megkötött, a következő év egészére elköteleződést jelentő szerződések szigorú feltételei miatt legalábbis nehézkes. Így szakértők szerint az elvben jogosult cégek jó, ha negyede-ötöde lesz ténylegesen is képes a kedvezőbb egyetemes szolgáltatásra váltani.

A mostani intézkedés ugyanakkor szöges ellentétet mutat azzal a megmentői szereppel, amiben az Orbán-kormány hónapok óta, előszeretettel tetszeleg. A kabinet ugyanis február elsejével az összes közintézményt a jelenleginél legalább kétszer magasabb, piaci áramárak fizetésére kötelezte. (Ráadásul a szerződések központi megsemmisítésével - Orbán Viktor és Gulyás Gergely kisvállalkozások kapcsán tett megjegyzésére utalva - immár a "magánjogi viszonyokba" is belenyúltak.) Értékelések szerint a rendelkezés az összes állami szervre - így a közintézményeken kívül a központi fenntartású oktatási, gyógyászati, kulturális intézményekre is - kötelező. Igaz, az önkormányzati, illetve egyéb, egyházi, alapítványi épületek fenntartói a jelek szerint egyelőre megúszták. Szakértőink szerint az érintettek az országos energiafogyasztás körülbelül 6 százalékát képviselik. Ugyanakkor valószínűsítették, hogy a tavaly korán megkötött ez évi szerződéseknek köszönhetően többségük piaci áron vásárol. Mindazonáltal értelemszerűen a közintézmények is egyre nagyobb számban igyekeznének visszatérni az "egyetemes" tarifához. Ennek tilalma így egyértelműen rontja az állami szervek anyagi helyzetét. Igaz, az emelkedő villanyszámlájukat a központi költségvetés végül nyilvánvalóan állja. Számításunk szerint az intézkedés közvetlenül körülbelül húszámilliárddal rövidíti meg a közkasszát. Az így elszalasztott megtakarítást beleszámolva viszont a veszteség már több mint százmilliárdos.

Bár szakértőink az intézkedés mögött az állami energiaszolgáltató, az MVM anyagi helyzetének javítását sejtik, az valójában a Dunán- és Tiszántúl "egyetemes" ellátója, a német E.ON, sőt a többi, változatos hátterű piaci áramkereskedő érdekét is szolgálja.

A cél a szolgáltatói tehercsökkentésAz energiaárak drasztikus növekedését a magyar családok a rezsicsökkentésnek köszönhetően nem érzik - fogalmazott lapunk megkeresésére az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A Magyarországon egyetemes szolgáltatásra jogosultak a földgázt a legolcsóbban, a villamos energiát pedig a második legkedvezőbb áron kapják Európában. (Megjegyzendő: ez csak az EU-ra áll.) A kormány korábbi döntése alapján a rezsicsökkentést kiterjeszti a kis- és középvállalkozókra. Így a legfeljebb 4 milliárd forintos éves nettó árbevételű vagy mérlegfőösszegű, legfeljebb tíz munkavállalót foglalkoztató cégek energiaköltségei mérséklődnek. (Megjegyzendő: uniós besorolás szerint ezek leginkább mikro-, de semmiképp nem középvállalkozások.) Ezzel összefüggésben azok az intézmények, amelyek energiaköltségeit a központi költségvetés állja, a szolgáltatók teherviselésének megkönnyítése érdekében a piacról szerzik be a villamos energiát - zárja sorait az ITM. Így végül is elismerték, hogy az intézkedés a szolgáltatók "rezsicsökkentés" okozta hiányának mérséklését szolgálja.
Újabb kétszázmilliárd az MVM-beAz állami tulajdonos képviselője, Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter december 30-án 208 milliárd forinttal megemelte az MVM alaptőkéjét - tette közzé az állami energiacsoport szilveszterkor a tőzsdén. Bár az intézkedést nem indokolták, Orbán Viktor karácsony előtti sajtótájékoztatóján a rezsicsökkentett tarifák szinten tartásának terheivel kapcsolatos felvetésre már kilátásba helyezte, hogy a kormánynak "kompenzálnia kell az MVM veszteségeit". Az állami energiaszolgáltató tőkeemeléséhez a jelek szerint a kabinet igényli a szilveszteri hangulatot: 2020. december 31-én ugyanis éppenséggel 210,5 milliárdot utaltak az állami cégnek. Igaz, a lépésnek akkor még ekkora feneket sem kerítettek: a közpénzpumpára elsőként a Népszava januári tudósítása hívta fel a figyelmet.

Az ellenzék visszatérne a svájci indexáláshoz, valamint megtartaná a 13. havi nyugdíjat is.