Picasso;Ladik Katalin;Botticelli;Kucsora Márta;Naomi Devil;Jackson Pollock;

- A világítótorony őrei

2021 első hónapjai még a koronavírus-járvány jegyében teltek, de tavasz végén, nyár elején újraéledt a valós eseményekkel teli kulturális élet. Sorozatunk negyedik részében képzőművészek foglalják össze az évet.

Mi volt az elmúlt év kulturális meglepetése?

Kucsora Márta festőművész:

Nem vagyok közgazdász, de azt nem lehet nem észrevenni, hogy a járvány következtében kialakuló gazdasági bizonytalanság a műtárgypiac erősödését generálta, nemzetközi szinten – elsősorban a már értékálló műtárgyak értéknövekedése látható. Kiemelkedő aukciós rekordok születtek 2021-ben a Chirstie’s-nél. Picasso egy 150x120cm-es portréja Marie-Thérése-ről 100 millió dollárért cserélt gazdát, míg egy 60x40cm-es Boticelli portré 90 millió dollárért. Az igazi meglepetés pedig a 40 éves Mike Winkelman, vagy művésznevén Beeple, aki saját aukciós rekordját többszörösen döntötte meg 2021-ben. Az amerikai digitális művész Everydays című NFT munkája (non-fungible-token, vagy kripto műtárgy) 69 millió dollárért kelt el, ezzel 2021 abszolút rekordere az élő művészek között. Csak mellesleg jegyzem meg, szintén idén kelt el Human One c. NFT-je, 30 millió dolcsiért, és Crossroad c. Munkája 6,6 dollármillióért. A blockchain alapú műalkotások igazán 2021-ben robbantak be, számomra egyelőre értelmezhetetlen, mi történik. Például létezik a kripto zombie, a kripto alien, a kripto punk, mint NFT „műalkotás”, ezekből komplett sorozatok keringenek az NFT piacon, és 6,7, illetve 8 számjegyért – dollárban értve – kelnek el. A nonszensz a legjobb kifejezés erre a jelenségre, azt gondolom, sokunk számára érthetetlen, én legalábbis nem értem. A kripto mellett vannak szívemhez közelebb álló rekordok is, az amerikai absztrakt expresszionista művészek leütései, például Jackson Pollock Number 17. című, 150x150cm-es festménye 61 millió dollárért cserét tulajdonost, és Cy Twombley, 250x550cm-es festménye 59 millió dolcsiért kelt el. És a londoni Sotheby’s-nél elkelt idén egy Kucsora is, több mint 17 ezer fontért. Igazi meglepetés, már csak pár nulláért kell izgulnunk...

Naomi Devil festőművész, grafikus:

Ebben az évben összesen 18 egyéni és csoportos kiállításon mutattam be műveimet. A

legfontosabb számomra a Bálnában megrendezett Art Market Budapest volt. Egy-egy

művem volt már látható az Art Marketen, de idén először szerepelhettem több alkotásommal az Ady 25 Galéria kiállítói közt. Meglepett, hogy a járvány ellenére mekkora tömegeket vonzott az rendezvény, és a kiállított alkotások magas színvonala is inspiráló volt. Mint festőművész sokszor úgy érzem magam, mint egy világítótoronyban szolgálatot teljesítő őr, mivel voltaképpen egész nap egyedül alkotok a műteremben. Egy olyan léptékű esemény, mint az Art Market hónapokra feltölt, hiszen a közönség pozitív visszajelzései erőt adnak, valamint négy napon keresztül az egész szakma jelen van. Ez kiváló alkalom a kapcsolatok építésére is.   

Ladik Katalin performer, képzőművész költő, színész:

Válaszaim nagyon szubjektívek, mivel meglehetősen zárkózottan élek, és igencsak megszűröm az információk tömkelegét. Személy szerint engem nagyon megérintett a női misztikáról szóló tanulmányokat és szépirodalmi írásokat publikáló Napút irodalmi, művészeti folyóirat 2020. 6. élő bemutatója, valamint maga a folyóirat olvasása. Ez a lapszámbemutató természetesen egy évet váratott magára a Covid-járvány miatt.

Milyen pozitívumokat hozott a járványhelyzet a kulturális életben?

Kucsora Márta:

Inkább nehézségeket hozott, személyes pozitívumokat viszont tudok mondani. Határozottan több időt töltöttem a műteremben. Idén több videó installáció készült, ebben segítségemre volt két tehetséges fiatal filmes, Colin Welch és Marton Lukács. Egy videó installáció látható is most a Műcsarnokban, az Incepció című kiállításomon (kurátor Antalffy Péter), mely február 13-ig látogatható. A kiállításra különben óriási festményeket készítettem, szintén ebben az évben. Bemutatásra került 3x5, illetve 2x9 méteres festmény is. Idei hír, hogy egy ikonikus New York-i galéria, a Postmasters Gallery kért fel együttműködésre. Első önálló kiállításomat rendeztük együtt. Sajnos sem a márciusi megnyitóra, sem később nem jutottam ki New Yorkba. Viszont jó hír, hogy 2022 tavaszán ismét meghívtak egy absztrakt kiállításra, és nagyon remélem, hogy ezúttal ott tudok lenni.  Szintén a járvány alatt jött a felkérés egy nagy kínai múzeumi kiállításra Nankingba, a Deji Art Múzeumba, mely a tervek szerint 2022 első felében kerül megrendezésre. Ahogy a híreket nézem, egyelőre esélytelennek látom, hogy ki tudok utazni.

Naomi Devil:

A járvány elején azt hittem, hogy teljesen befellegzik a festészetnek. Volt pár érdeklődő vevő jelöltem, akik teljesen eltűntek, amikor 2019-ben felröppent az első diagnosztizált beteg híre Magyarországon. Szerencsére 2-3 hónap elteltével elmúlt a pánik és megfordult a kocka. A lockdown ellenére, vagy talán éppen azért, jelentősen megnövekedett a kortárs művészet iránti érdeklődés, és ez a mai napig tart. Otthon ülve jobban feltűnik, ha csinosításra szorul a lakás. Az emberek kevesebbet utaznak, így több pénzük marad a környezetük szépítésére. Másrészt sokan tartanak az inflációtól, ezért fektetnek antik, illetve kortárs műtárgyakba. Megemlíteném még azt is, hogy a művészeti életben sokan dolgoznak évek óta azon, hogy a kortárs műgyűjtés fellendüljön, és ennek kezd érezhető hatása lenni.

Ladik Katalin:

Nem tudom, pozitívumnak lehet-e elkönyvelni, de bizonyos értelemben új időszámítás kezdődött nemcsak az emberek életében, hanem az egész társadalomban, a gazdaságban. A kulturális intézmények, például a galériák, múzeumok, hangversenytermek, meglehetősen rövid időn belül átváltottak online üzemmódba, így a megváltozott körülmények között is jelen lehetett a művészet az életünkben. Én is megtanultam online részt venni bizonyos kulturális eseményeken.

Mit vár legjobban a kultúra terén 2022-ben?

Kucsora Márta:

Az látható, hogy a kulturális események nem érvényesülnek megfelelően az online térben. Például a Makláry Kálmánnal való többéves együttműködésünk egyik fő pillére a nemzetközi jelenlét a művészeti vásárokon, mint a brüsszeli BRAFA vagy a párizsi Art Paris. Illetve Budapestre utazni sem egyszerű, így a most látható kiállítás a Műcsarnokban, illetve az ezzel párhuzamosan rendezett kiállítás a Kálmán Makláry Fine Arts-ban, most csak a Budapesti közönséget tudja megszólítani. Egyértelmű, ha a határok megnyitnak, az a kultúrának jót fog tenni. 

Naomi Devil:

Idén részt vettem a Magyar Alkotók Országos Egyesülete (MAOE) Képzőművészeti

Tagozatának Dante Univerzuma címmel meghirdetett kiállítássorozatán, ahol Dante Alighieri alakjának és irodalmi életművének kortárs képzőművészeti megfogalmazásával találkozhatnak az érdeklődők. Nagyon színvonalas, változatos, izgalmas anyag jött össze a kollégák keze munkája nyomán. Külön megtiszteltetés, hogy szakmai elismerésben is részesültem. Jövőre Petőfi Sándor költészete a meghirdetett téma, és már bele is vettem magam a munkába. Olvasom a verseit, míg kikristályosodik bennem a személyes mondandóm. Nagyon kíváncsian várom, hogy a többi művész milyen gondolatokat fogalmaz majd meg. Legközelebb márciusban lesz két kiállításom. A bécsi Collegium Hungaricumban veszek részt egy csoportos kiállításon, illetve a Bázeli Magyar Napokon is látható lesz pár alkotásom. Bécsben már többször volt kiállításom, Svájcban viszont ez lesz az első alkalom, amit már nagyon izgatottan várok.

Ladik Katalin:

Remélem, a megváltozott körülmények ellenére sem csökken a nyomtatott könyvek, kiadványok, hanglemezek, filmek és színházi előadások száma, és az alkotók meg a kultúra fogyasztói is hozzászoknak ezekhez a megváltozott körülményekhez. 

Az anarchiából kertvárosba menekülnek Margaret Atwood Legvégül a szív című regényének szereplői, akik később legszívesebben kirohannának a tökéletes világból.