Egyetlen, cseppfolyósítottföldgáz- (lng-) szállítással kapcsolatba hozott, nálunk tevékenykedő vállalkozás sem erősítette meg lapunknak a kormányfő múlt heti szavait, miszerint a világ lng-szállítói, szerződéses vállalásaiktól visszalépve termékeiket inkább Dél-Ázsiában adnák el.
"A baj inkább abból van, hogy az lng-sek nem teljesítik a kötelezettségeiket" - fogalmazott sajtóértekezletén az európai rezsiválság okainak boncolgatása során Orbán Viktor. "Tehát, szemben az oroszokkal, azt tapasztalom, hogy akivel lng-ügyben leszerződsz, miután az ázsiai, dél-kínai, dél-ázsiai kereslet megnőtt, gond nélkül fölrúgják a szerződéseket, kifizetik a kötbéreket és még így is akkora profittal tudják elszállítani és eladni az lng-t, hogy ez megéri nekik. Tehát ma energiabizonytalanság bennünket nem az orosz, hanem az lng-piac felől fenyeget" - nyilatkozta a nemzetközi sajtótájékoztatóján a kormányfő.
Minden szerződés szerint halad - ezt a rövid üzenetet küldték lapunknak a MET-től. A svájci központú, hazai kötődésű, európai gázkereskedő tavaly 3 évre elosztva 1,3 milliárd köbméter gázt rendelt meg a Krk szigetnél idén átadott, évi legfeljebb 2,6 milliárd köbméter lng lefejtésére alkalmas, horvát egységből.
Az INA megbízható lng-partnert választott és eddig nem tapasztalt fennakadást a megállapodás szerinti szállításokban - közölték lapunk megkeresésére a horvát energiatársaságot irányító Molnál. Igaz, minden más üzleti titok. Korábbi hírek szerint az INA idénre százmillió köbméter lng-t kötött le Krkön, amit lábon el is adnak.
A hat évre 6,75 milliárd, vagyis évi több mint egymilliárd köbméter lng-t lekötő, állami MVM-től az elmúlt három munkanap során nem kaptunk választ. Úgyszintén nem találtunk meghallgatásra az MVM-mel hat évre összesen másfélmilliárd köbméter, vagyis évi 250 millió köbméter lng leszállítására szerződő - Magyarország szóba jöhető lng-beszállítói közül eddig egyedül megnevezett - Shellnél sem. Ugyanakkor egyes forrásaink szerint a válaszadás nem valamiféle titkok, pusztán az ünnepek miatt akadozik. Vagyis a központi hazai lng-vevőnél, az állami MVM-nél vélhetőleg szintén nem tapasztaltak a kormányfő által említett fennakadást.
Ez csak azért kínos, mert Orbán Viktor (és mögötte a Fidesz-agitprop) a - tagadhatatlan - európai gázválság kiváltó okaként rendre újabb és újabb ötletekkel rukkol elő azért, hogy elterelje a figyelmet Európa fő beszállítója, Moszkva felelősségéről. Eddig az Unió környezetvédelmi erőfeszítéseit kárhoztatták. Olyannyira, hogy - látszólag saját elveikkel szemben, egyszersmind sikertelenül - kezdeményezték a nagy szennyező multik környezetvédelmi "adójának" számító ETS felfüggesztését is. Az okok persze emellett valóban összetettek, így az oroszokén kívül más hatások is azonosíthatók.
Az elsősorban az Egyesült Államok, de számos más földgázkitermelő, így közel-keleti olajmonarchiák kínálatát is tükröző lng-piac mára kétségkívül az olajéhoz hasonló rugalmasságú, amennyiben a folyékonnyá préselt földgáz tankereken szállítható ide-oda a világban. Bár egy lapunk által megkérdezett szakértő "nem tudja elképzelni", hogy az lng-szállító multik a lekötött megrendelések lemondásával hírnevüket kockáztatnák, azért találtunk Orbán Viktor szavait látszólag megerősítő, valójában azonban megint csak cáfoló szaktudósításokat. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal nyári gázpiaci elemzéseiben tényleg az ázsiai kereslet miatt csökkenő európai lng-szállítmányokra figyelmeztetett. Szeptember óta viszont már éppenséggel Európába érkezik több fűtőanyag. A nemzetközi tudósítások szintén főképp az ázsiai lng-forgalom akadozásáról számolnak be. A piacra inkább a késés, semmint a lemondás jellemző - hívta fel az S&P Global figyelmét Agnieszka Ason, az Oxford Institute for Energy Studies vendégkutatója.
A földrészek fizetési hajlandóságának változása tehát valóban okozhatja az lng-szállítmányok eseti fennakadását. Ám ezek jellemzően nem járnak szerződések felrúgásával és rendre megoldódnak, szeptember óta éppenséggel Európa szívja el mások lng-jét, a hazai ellátást pedig a kérdéskör a jelek szerint nem érinti.