;

tábornok;szabadalom;rágás;emberiség története;

- A nagy csócsálás

Egy száműzött mexikói elnök, egy rugalmas feltaláló és egy eszes szappankereskedő – ez a furcsa trió új slágerterméket hozott össze a múlt század hajnalán. A rágógumi az amerikai popkultúra jelképeként terjedt el a világon, pedig őseink évezredek óta csócsálnak mindenféléket.

Antonio López de Santa Anna (1794–1876) tábornok nem kevesebb, mint tizenegyszer volt Mexikó elnöke egy véres és zűrös korban. Ez különösen figyelemre méltó úgy, hogy ifjan, a függetlenségi háborúban még a spanyol hódítók oldalán harcolt a gyarmat elszakadása ellen, ám épp a legjobbkor pártolt át szabadsághősnek. Kitűnő érzékkel váltogatta világnézetét, mindig úgy, ahogyan érdekei diktálták. Politikus volt tehát ízig-vérig, egyben tehetséges hadvezér, kora jellegzetes latin-amerikai kalandora. Amikor elszegényedve, félig vakon befejezte mozgalmas életét, aligha képzelte volna, hogy maradandó öröksége a rágógumi nemzetközi diadalútja lesz.  

Mexikó Napóleonja

Santa Anna tábornok demokrata jelszavakkal került hatalomra, majd vérbeli diktátorként uralkodott Mexikóban újra és újra 1833-tól. „A Nyugat Napóleonjának” nevezte magát, ugyanis rajongott gyerekkori hőséért, a francia császárért; gyűjtötte a róla szóló könyveket és a vele kapcsolatos relikviákat. Sorsa csupa elképesztő fordulat, háború, államcsíny, bukás, száműzetés, visszatérés – és megint elölről. Különcségéről sokat elárul, hogy noha kétszer is megnősült, egyik esküvőjére sem ment el személyesen, beérte a busás hozománnyal. Valószerűtlen és groteszk dolgok estek meg vele, kiváltképpen a bal lábával (lásd keretes írásunkat).

Santa Anna hatvanévesen már túl volt sorsdöntő kudarcán, az Egyesült Államoktól elszenvedett háborús vereségen (1846–48), amelynek következtében Mexikó elveszítette területének felét, benne Texast és Kaliforniát. De nem törődött bele az immár végleges bukásba, sokadjára is haza akart térni a száműzetésből, hogy erővel visszavegye a hatalmat. Remélte, támogatást kaphat az amerikaiaktól a franciák pártfogoltja, Habsburg Miksa mexikói császár ellen (aki történetesen a mi Ferenc Jóskánk édestestvéröccse volt, és a köztársasági felkelők végül kivégezték 1867-ben). Az elkergetett zsarnok a Manhattanhez közeli ­Staten Island szigetén telepedett le, és próbált pénzt szerezni a tervezett államcsínyhez.   

Két balláb és a berágott tábornokKét bal láb és a berágott tábornok A franciák elleni úgynevezett cukrászdaháborúban, amelyre egy mexikóvárosi cukrász kirablása szolgáltatott ürügyet, ágyúgolyó vitte el Santa Anna tábornok bal lábát. Az amputált végtagot gondosan őrizgette veracruzi haciendáján, és amikor legközelebb ismét magához ragadta a hatalmat, hősnek kijáró dísztemetést rendezett neki, katonai tiszteletadással (1842). Volt a bizarr szertartáson parádés kocsi, gyászbeszéd, vers, díszsortűz, fejfa (már amennyiben használható ez a kifejezés láb esetében). Ám a láb nem lelt örök nyugalomra a sírban. Két év múltán, amikor a közhangulat újfent az elnök ellen fordult, a fellázadt tömeg kiásta a földből, kötélen vonszolta végig a mexikóvárosi utcákon, miközben azt skandálta: „Halál a nyomorékra!” Később, a mexikói–amerikai háború egyik ütközetében a tábornok megint elvesztette a bal lábát, mármint a protézist: az ellenség rajtaütött főhadiszállásán, ő pedig menekülés közben kénytelen volt hátrahagyni Cerro Gordónál (1847). A diadalittas illinoisi gyalogosok megtalálták, és magukhoz vették a hadizsákmányt. Santa Anna gyűlölt ellenség volt a texasi Alamo-erőd ostrománál elkövetett kegyetlenkedések ­miatt, ezért a falábát baseballütőnek használták, majd győzelmi trófeaként hazavitték az Egyesült Államokba, és falusi búcsúkban mutogatták. Végül a springfieldi hadtörténeti múzeumban állították ki, és a mexikói kormány ismételt kérésére sem voltak hajlandók visszaszolgáltatni a művégtagot.

Chicle-forradalom

Mindeközben megrögzötten rágcsált egy gumiszerű anyagot, a chiclét, ahogy az a tábornok szülőhazájában megszokott volt évszázadok óta (lásd keretes írásunkat). Egy New York-i feltaláló, bizonyos Thomas Adams (1818–1905) figyelt fel erre. A vállalkozó kedvű férfinak megtetszett a kaucsukféle. Gondolta, gumipótlékot állít elő belőle, hogy kerekeket gyártson. Egy vagyont költött az importra meg a kísérletezgetésre, mire bebizonyosodott, hogy a chicle sajnálatos módon nem vulkanizálható, az elképzelt ipari felhasználásra alkalmatlan. Kezdenie kellett valamit a nyakán maradt szállítmányokkal. Erre felfőzte, megédesítette és aromákkal ízesítette, kiszárította és felaprította: hadd rágcsálja más is, ha akarja.

A szokás nem volt ismeretlen, az újvilági telepesek előszeretettel csócsáltak dohánylevelet és lucfenyőgyantát. Ez utóbbiból állította elő az első, bolti forgalomban kapható rágógumit John B. Curtis (1848). Mások paraffinviasszal próbálkoztak. Kentuckyban egy gyógyszerész tolubalzsamba kevert porcukrot, ez lett az első ízesített változat. Adams chicle-rágógumiját elkapkodták a közeli patikából, a feltaláló belehúzott: 1870-től nagyüzemileg, tonnaszám gyártotta Black Jack fantázianevű termékét, és szabadalmaztatta az ehhez épített gépet is.

Az alapanyagot Mexikóból, Guatemalából és Belize-ből szerezték be, ahol a hirtelen megugró kereslet munkát adott a parasztoknak, mígnem rájuk szakadt a monokultúrás termesztés összes ismert átka és környezeti kára. Tönkre is mentek, a XX. század közepén az iparág áttért a szintetikus alapanyagokra.   

Nyírfakéreg, ginzenggyökér, kokalevél, bálnazsír, gittNyírfakéreg, ginszenggyökér, kokalevél, bálnazsír, gitt Ösztönösen szeretünk rágni olyankor is, ha nem eszünk. Civilizációk egymástól függetlenül „találták fel” a szokást, mindenütt akadt valami csócsálnivaló. Skandináviában például a nyírfakéreg. Régészeti leletek arról tanúskodnak, hogy már az újkőkorszak embere is rágcsálta, több mint ötezer évvel ezelőtt: antiszeptikus hatású, csillapíthatta a fogfájást. Kínában ginszenggyökeret harapdáltak, Indiában bételdiót, Afrikában kóladiót, Észak-Amerikában fenyőfélék gyantáját, Dél-Amerikában a kokacserje levelét, az eszkimók bálnazsírt. Az ókori görögök kedvence a híoszi pisztáciafa (Pistacia lentiscus) gyantája, a masztix volt, amint erről a római történetíró, az idősb Plinius beszámol. A Pál utcai fiúk is rágtak, tudvalévőleg gittet. Hétköznapi szájápolási rutin volt a rágcsálás a majáknál, elűzte a rossz leheletet, az éhséget és a szomjúságot. Egy spanyol misszionárius a XVI. században feljegyezte, az azték társadalomban szigorú etikett szabályozza, kinek hol, mikor, hogyan illik, illetve nem illik rágóznia. E két mexikói kultúrában az ott honos sapodilla trópusi örökzöld fafajta kérgét megvágták, sűrű nedvét felfőzték, kiszárították és feldarabolták. Ez a kaucsukféle, gumiszerű anyag a chicle, amit ragasztásra, tapasztásra is használtak. A spanyol hódítók hamar átvették az őslakosoktól, leszármazottaik pedig már magától értetődően rágógumiztak – így lett e szokás rabja Santa Anna mexikói elnök is, aki magával vitte az Egyesült Államokba.

A tehetséges Mr. Wrigley

Ezalatt, ahogy az a banán és más trópusi gyümölcsök esetében is történt, az Egyesült Államokban extraprofitot termelt az új fogyasztási cikk. A rágógumi elsöprő sikere egy másik üzletember tehetségét dicséri. William Wrigley (1861–1932), egy phila­delphiai kvéker kereskedő fia gyerekkorától szappannal házalt, és igen leleményesnek bizonyult a reménybeli vevők megnyerésében. Harminckét dolláros kezdőtőkével saját céget alapított Chicagóban (1892). Eleinte szappant árult és sütőport, a rágógumit ajándékként osztogatta a vásárlóknak. Ám egy nap ötlete támadt: hátha több benne a fantázia, mint az eredeti portékában? Két saját márkát szabadalmaztatott (Juicy Fruit és Wrigley’s Spearmint), majd a direktmarketing úttörőjeként milliónyi ingyen kóstolót küldött szét telefonkönyvben szereplőknek, illetve szülinapos gyerekeknek.

Módszere bevált, Wrigley mesés vagyont keresett a dinamikusan bővülő piacon. Az 1920-as évekre tömegcikké vált a rágógumi az Államokban, egy átlagember több mint száz darabot fogyasztott évente. Az amerikai katonák már ellátmányban kapták a cigarettával együtt, ők terjesztették el külföldön a második világháború alatt. Konvertibilis fizetőeszköznek bizonyult a helyiekkel folytatott seftelésben, és szinte észrevétlenül popkulturális szimbólummá vált. Népszerűségének alig ártott meg, hogy a szanaszét köpködött rágógumik elcsúfították a városokat. A tisztaságára kényes Szingapúrban be is tiltották (1992), ám amerikai nyomásra óvatosan visszakoztak: a délkelet-ázsiai városállam patikái újra árusítanak rágógumit, de csak fogorvosi receptre.

Hivatalos besorolás szerint a rágógumi „minimális tápértékű élelmiszer”. Manapság, a korszellemnek megfelelően, gyártanak már környezetbarát, biológiailag lebomló rágót is, és egyre inkább a cukormentes termékek népszerűek. A teljes rágógumipiac összértéke tavaly 16,75 milliárd dollár volt. A pandémia és a lockdown világszerte növelte a keresletet, elemzők az iparág 4,4 százalékos bővülésével számolnak.

250 ezerdarab kiköpött, aszfaltba és járdakőbe taposott rágógumit számoltak össze London forgalmas belvárosi bevásárlóutcáján, az Oxford Streeten.

– Talán jövőre – mondja Karcsi bácsi. Tiszta, világoskék szemét behunyja, elfordul. Férfiember nem szívesen mutatja a könnyeit. Mindketten tudjuk, csodának kell történnie ahhoz, hogy megkeresse a gyerekeit. Semmit nem tud felőlük. Arról, hol siklott ki az élete, nem beszél. Szégyen lehet akkor is, ha átverték, és akkor is, ha rászolgált a peremlétre. Ok nélkül ritkán kerül az ember hajléktalanszállóra. Persze, van aki nagyot is hibázhat, más kicsit sem. Karcsi bácsi már felhagyott az ivással – megunta. A kocsmától nem távolodott el, naphosszat ül ott, de egy kortyot sem iszik. Józansága aranyat ér. Mert Csaba például nagyon is iszik, és most éppen Ausztriában van ugyan, de drága út lesz az neki. Svindlerek vitték, hitelbe vetetnek vele elektronikai berendezéseket. Londonba is utaztatják a fedélnélkülieket, ha nem akadnak fönn a Ferihegyi ittassági szűrőn. Idehaza prémium mobilokat vásároltatnak velük, 5-10 ezret húznak egy ügyleten, míg a szélhámosok százezreket. A letiltás pedig a hajléktalanok kicsi pénzére érkezik.