Nehéz helyzetben vannak másfél hónapja a gyógyászati segédeszközre szorulók, különösen azok, akiknek például egyedi gyártású ortopéd cipőre, orvosi oxigénre, speciális kötszerre, inkontinencia termékekre van szükségük. November elsejétől ugyanis valamennyi tb-támogatott eszközt is úgynevezett e-vényre kell írni. Csakhogy erre új rendszert építtetett az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFÖ) azért, hogy a gyógyászati segédeszköz forgalmazók – mivel nem mindegyikük patikus –, ne láthassanak rá a páciensek számára felírt gyógyszerekre is. Ehhez a rendszerhez külön kellett csatlakozniuk mind a felíró orvosoknak, mind az eszközforgalmazóknak. Ám a rendszer novemberi indulásakor ez még sokaknak nem sikerült. Így a gyakorlatban az orvosok egy része a kizárólag patika-szerek kiváltására alkalmas e-receptre rendelték az eszközöket. Ezek viszont csak gyógyszertárban válthatók be. S ugyan a vészhelyzeti szabályozás egy ideig lehetővé tette néhány segédeszköz patikai elérhetőségét, az új rendszer indításakor ez megszűnt. A gyógyszertárak amúgy árusítanak inkontinencia termékeket és egyszerűbb kötszereket is, de például a pelenkák esetében – az egy receptre írható 3 havi mennyiséget csak autóval lehet elszállítani – így emiatt korlátos a patikák kiszolgáló képessége. A kötszerek közül pedig jellemzően csak az egyszerűbbeket tartják.
A nagyobb mennyiségű pelenka kiszolgálására felkészült, és speciális kötszereket, ortopédcipőket, kerekesszéket forgalmazó üzletek viszont a patikai e-vényeket nem válthatják be, mert az ő rendszerükben ez a felírás nem látható. Így, ha a rászoruló hozzá akar jutni az eszközéhez vissza kellett mennie papír receptért a felíró orvoshoz, akikhez viszont most, a járvány idején alig lehet bejutni. Azaz a betegnek nincs más választása, minthogy futkoshat a rendszer szereplői között.
Rásky László az Orvostechnikai Szövetség főtitkára szerint novemberben csak az inkontinencia és kötszer termékekből 25-30 százalékkal kevesebbet váltottak ki a betegek. A főtitkár hozzátette: az új felírási rendszerrel kapcsolatos problémákat már november közepén jelezték Pintér Sándor belügyminiszternek, és Kásler Miklósnak, a humántárca vezetőjének, ám választ azóta sem kaptak.
Megítélésünk szerint az e-GySE-rendszer november 1-jei indulása nem egyszerűen közigazgatási kudarc – mondta Rásky László. – Veszélyeztette az érintett, mintegy egymillió beteg ellátását és nehéz helyzetbe hozta az abban közreműködő hazai mikro-, kis- és közepes vállalkozásokat.
Lapunk még november 24-én megkereste az Országos Kórházi Főigazgatóságot, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőt továbbá az Emberi Erőforrások Minisztériumának sajtóosztályát érdeklődve, hogy miként és mikorra orvosolják a hibát, válasz nem érkezett.
Néhány forgalmazótól és orvostól pedig azt a választ kaptuk, hogy ha lassan is, de javítják az új rendszer hibáját, fölgyorsították például a szakrendelőkben, háziorvosoknál a gyógyászati segédeszköz vényíró szoftverek akkreditációját.