Több olyan beszámoló is eljutott a Népszavához, ami azt írja le, hogy közvélemény-kutatás címszó alatt telefonos operátorok irányított szuggesztív, sugalmazó kérdéseket tettek fel a hívott feleknek: támogatná-e az LMBTQ-mellett kiálló Márki-Zay Pétert; melyik szimpatikusabb önnek, a migránspárti Brüsszel, vagy a határok sérthetetlenségét védő magyar kormány? Vannak, akiket havi rendszerességgel hívogatnak. „Legtöbbször általános kérdéseket kapok: konzervatív vagy liberális vagyok-e; hány nemzeti konzultációban vettem reszt; költöznék-e varosból faluba; mennyit használom a Facebookot; milyen véleménnyel vagyok Orbán Viktorról?” – nyilatkozta az egyik érintett olvasónk, aki úgy véli, a „közvélemény-kutató” valójában a Fidesz szűrője lehet, mivel úgy tapasztalta, hogy minden nagyobb kormányzati döntés előtt lefuttatnak egy-egy ilyen telefonálós kört.
Az ügyben Kubatovics Áron, a Társaság az Élhető Szentendréért Egyesület aktivistája, korábbi önkormányzati képviselő tett bejelentést a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál. Kubatovics hangfelvételt is készített egy ilyen telefonhívásról, amit Facebookon tett közzé. Ebből kiderül: a „közélet aktuális kérdéseivel kapcsolatban” telefonáló cég munkatársa nem mutatkozott be, ahogy azt is csak sokadik kérdésre, nehezen érthetően árulta el, hogy a Call Express (vagy Poll Express) megbízásából telefonál. Ilyen neveken azonban nincs ismert, működő piackutató Magyarországon.
Ráadásul az operátor a civil aktivista sokadik kérésére sem volt hajlandó elárulni, hogy honnan szerezte meg a telefonszámát, ezért Kubatovics jelezte neki, hogy bejelentést tesz, válaszul az operátor elköszönés nélkül bontotta a vonalat.
A hívásokban visszatérő elem, hogy a beszélgetés végén arra ösztökélik a válaszadókat, regisztráljanak a telefonospanel.hu oldalon. Ez egy olyan felület, amelyen keresztül az érdeklődők hozzájárulhatnak ahhoz, hogy részt vegyenek telefonos piac- és közvélemény-kutatásokban. Az oldal az Amarone Kft.-hez tartozik, ami viszont már csöppet sem ismeretlen a piackutatás területén, ugyanis tulajdonosi köréhez köthető az a szerteágazó tevékenységű, Szinapszis nevű cégcsoport, amelytől a Kósa Lajos vezette debreceni önkormányzat is rendelt szolgáltatást, és amelyről a Magyar Narancs azt írta, hogy a legutóbbi önkormányzati választások előtt Amygdala Közvélemény-kutató néven irányított kérdésekkel kereste meg az embereket telefonon. A Szinapszis cégcsoport résztulajdonosa, ügyvezetője, Kertész Balázs Márton (nem azonos Rogán Antal propagandaminiszter ügyvédjével) a Narancsnak ezt akkor elismerte. Kertész arra a kérdésre most nem válaszolt a Népszavának, hogy van-e valami közük a Call Expresshez. Az ügyben írtunk a Fidesz sajtóosztályának is, de nem reagáltak.
Olvasóink beszámolója szerint Magyar Társadalomkutató néven is egyre többször mutatkoznak be névtelen operátorok a telefonban, és szintén kérdésnek álcázott sugalmazásokat terítenek ellenzéki jelöltekről. A 444.hu szerint megesett, hogy az egyik beszélgetés során a névtelen operátor elismerte: szervezetük azonos az előbb említett Amygdala Közvélemény-kutatóval, „csak átnevezték őket”. Kertész Balázs Márton ellenben lapunknak azt állította, hogy a Magyar Társadalomkutatóról még nem hallott, nem ismeri.
Ugyanakkor az tény, hogy létezik egy Társadalomkutató Kft., illetve Társadalomkutató néven valóban gründoltak egy új intézetet. Mind a cég, mind az intézet kötődik a Fidesz-közeli Nézőpont Intézethez, a cég vezetője a volt nézőpontos Fekete-Somodi Ágnes, korábban pedig résztulajdonosa volt Mráz Ágoston cége, a Kutatópont Kft., és a Társadalomkutató vezetőségének egy része is a Nézőponttól érkezett. Mráz Ágostonnal is beszéltünk, aki azt mondta: mára a Kutatópont kiszállt a cégből, bár a szakmai kapcsolat nem szakadt meg közöttük, most is együttműködnek.
Fekete-Somodi Ágnes azt közölte a Népszavával: nincs és nem is volt semmi közük a Magyar Társadalomkutató néven bemutatkozókhoz, és semmiféle ilyen jellegű tevékenységet nem végeznek, továbbá a Fidesztől sem kapott a cége megbízásokat. A pár hónapja üzemelő, Fekete-Somodi-féle intézet honlapja egyelőre szellős, néhány, a kormányzati kommunikáció főáramát tükröző hír szerepel rajta, kutatásaikból azonban kiderül, hogy a baloldal gyengült az előválasztások alatt, mindenki nagyon örül a 13. havi nyugdíjnak, a családosok félnek legjobban az LMBTQ-propagandától, egy gyorsjelentésük szerint pedig a fiatalok többsége határozottan bízik a jövőben.
Arra a kérdésünkre, hogy tesznek-e feljelentést a Magyar Társadalomkutató néven telefonálgatókkal szemben, Fekete-Somodi úgy válaszolt: „Álláspontunk szerint nincs értelme a névhasználatot peresíteni”.
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság előtt heverő beadvány miatt kerestük, de a honlapján nem találtunk arra utaló híreket, hogy eddig folyt volna bármilyen vizsgálat álközvélemény-kutatókkal szemben. Egyelőre nem kaptunk választ a hatóságtól sem, hogy előfordult-e már ilyen korábban.