feLugossy személyében multifunkcionális alkotót ismerhetünk meg. Az íróként, performerként és zenészként is számon tartott Munkácsy-díjas festőművész autodidakta módon sajátította el a különböző művészeti ágak fortélyait. Habár elsősorban festőként tevékenykedik, 1979 és 1986 között az A.E Bizottság zenekar énekese és szövegírója is volt, az Új Modern Akrobatika music-performance (1985–1992) és az úgynevezett Batu Kármen zenekar alapítása is az ő nevéhez fűződik. Képzőművészettel tizenhét éves kora óta foglalkozik. A 60-as évek közepén jóbarátjával, ef Zámbó Istvánnal Kecskeméten létrehoztak egy klubot, ahol kiállításokat, irodalmi esteket, beatkoncerteket szerveztek, majd azokon fellépőként is közreműködtek. Ebben az időszakban, korai kecskeméti évei alatt Tóth Menyhért festőművész kubisztikus, figurális festészete, groteszk figurái erősen hatottak rá.
feLugossy László a népszerű kollázstechnikát felhasználva nem csak fest, hanem rajzol, videófilmet készít, és költői szövegeket is ír. Munkásságában szorosan összefonódik a képzőművészi kifejezés a költészettel, zenével és mindenféle kreatív tevékenységgel. Leegyszerűsített, neoprimitív stílusú munkáihoz a pop art tárgykultúra jegyében a legkülönbözőbb hétköznapi tárgyakat (fa, vászon, szúnyogháló, papír) használja fel.
A Lejárt lemez című tárlata az ezredforduló után készült képekre fókuszál. Olyan vegyes technikával kartonra „applikált” titokzatos női (esetenként férfi) alakokat látunk, amelyek természetellenes pózokban merednek ránk. A szabálytalan, sokszor felcserélt végtagokkal megformált figurák a kompozíciónak alárendelten töltik ki a képmezőt, testhelyzetük olykor groteszk látványt nyújt. Mandulavágású szemeik túlontúl széthúzottak, álarcok szemréséhez hasonló, tojásdad formájú fejük testükhöz viszonyítva roppant nagy. A gyermeki világszemlélettel (neoprimitív) módon megfestett nőalakok egyszerűségük ellenére is különös látványt nyújtanak. feLugossy László mindenféle illúziótól és szemérmességtől mentesen mutatja meg figuráinak szabadon hagyott melleit, szeméremdombjaikat, amelyek karikatúraszerű voltukból kifolyólag nem annyira erotikusak, inkább komikusan hatnak. Ezek a képi fantáziában, ötletekben oly gazdag, harsány színvilágú (vörössel, sötétbarnával, világoskékkel megkomponált) képek olyan meghökkentő élethelyzeteket tárnak fel nyers őszinteséggel, melyeknek egyaránt része a neoprimitivizmust sugárzó groteszk formaiság és a leplezetlen szexualitás.
Nem kell sietni című (2008) című képén egy ovális fejformájú, színes, csíkos nyakkendőt viselő figurát látunk. feLugossy alakja rezzenéstelenül néz maga elé, miközben mellette „oda nem illő” tárgyak (téglatest, egy tejesüveg mellett térdepelő árnyalak) lebeg. Ezek a tárgyak, emlékek maguk a főszereplő gondolatai lehetnek, amelyek kivetüléseit mi magunk is láthatjuk.
Egy másik munka, a Fényöntő már jóval sötétebb, tulajdonképpen fekete-fehér kép. Alapja, mint feLugossynál gyakran, egy paradoxon, logikai bukfenc vagy gag. Középpontjában egy ruhátlan nőalak ül, kezéből valamilyen fehér anyagot önt egy tálkára. De lehet-e ez, – ahogyan a címben is áll – maga a fény, aminek látható színe nem is fehér?
Nem szokványos alkotás a Csodálkozó (2012), amely kísértetiesen emlékeztethet minket az alkotó Kis lépések világa című sorozatának vonalhálós fejeire (Határtalan fejek 1, Határtalan fejek 2 2012). feLugossy figuráját ezúttal hátulról látjuk, így csupán sejthetjük, hogy milyen lehet az arca. Ezzel a takarással, rejtőzködéssel identitása továbbra is titok marad a néző számára. feLugossy képeinek látszólagos vizuális egyszerűségük ellenére mindig része egy megfejtendő gondolat, felfejtendő életérzés, intellektuális talány.
Izgalmas anyagot prezentáló tárlat a Lejárt lemez, amelynek címe feLugossy László azonos című manifesztációja. Habár az alkotó szerint „az ember fokozatosan lejárt lemez lesz és egyszer csak megakad a torkán a masina tűje”, kiállításának sajátos formanyelvű darabjai minden bizonnyal nem jutnak egy lejárt lemez sorsára.
Infó:
Godot Galéria
feLugossy László: Lejárt lemez
Nyitva: december 18.-ig