Az első órában több mint 76 ezer rendelést adtak le összesen 2,4 milliárd forint értékben az eMag és az Extreme Digital tegnapi közös Black Friday akciónapján. Egy vásárló átlagosan 74 ezer forintot költött. A délelőtti órákban 55 százalékkal több rendelés érkezett, mint tavaly. Délutánra az eladott termékek száma 300 ezer darabra, értéke 7,5 milliárd forint fölé kúszott. Ennek részben az is az oka, hogy a fúzió útjára lépett két piacvezető az idén először közösen rendezte meg az akciót, ráadásul egyetlen napra időzítve. Bár az Amerikából származó Fekete Pénteket eredendően tényleg csak 24 óráig tartják – a hálaadást követő pénteken -, a magyar kereskedők az utóbbi évek során gyakorlatilag egész novemberre széthúzták az akciót. A hazai gyakorlat abban is különbözik, hogy míg nálunk jellemzően az online térben, Amerikában inkább a hagyományos boltokban kínálnak kedvezményeket a kereskedők. A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint az idén a hazai webáruházak 64 százaléka szervez ilyen akciót, de csak 13 százalékuk időzíti ezt egyetlen napra. A webáruházak fele egy egész hétvégén át kínálja a kedvezményeket, negyedüknél pedig egy teljes hétig tart a Fekete Péntek.
Az igazi, nagy akciók azonban az idén, úgy tűnik, elmaradnak. Míg korábban 30-40, vagy akár 70 százalékos árengedményeket is ki lehetett fogni, addig az idén a GKI Digital szerint átlagosan csak 17 százalékos kedvezményre számíthatnak a vásárlók. Ennek oka, hogy a koronavírusjárvány következtében szűkülő gyártási képességek, illetve a szállítmányozási, logisztikai problémák miatt számos termék jóval kisebb számban és lassabban jut el Európába. A világszintű chiphiány pedig - a Black Friday akciókkal megnyíló karácsonyi vásárlási szezonban rendkívül népszerűnek számító – szórakoztatóelektronikai cikkek és háztartásigépek területén is erőteljesen érezteti hatását. A gyártók a rendelkezésre álló chipeket inkább a drágább termékekbe építik be, mert ezekből nagyobb a hasznuk. Utóbbiakból emiatt szélesebb, az olcsóbbakból viszont szűkebb a kínálat, ami erőteljes drágulás érzetét kelti a vásárlókban. Erre jön még rá itthon a gyenge forintárfolyam miatti áremelkedés.
Ezzel együtt a november várhatóan az idén is az online kereskedelem legerősebb hónapja lesz. Már tavaly ilyenkor is több mint 118 milliárd forintos forgalmat, ezzel pedig csaknem 50 százalékos növekedést ért el a szektor. Ebben szerepet játszott a kijárási tilalom és a boltok nyitva tartásának korlátozása is, ami a web felé terelte a vásárlókat. Az idén egyelőre nem kell ezzel számolni, így várhatóan a hagyományos üzletekben is erős lesz az év végi forgalom. Ez és a korlátozottabb áruválaszték miatt az online rendelések száma várhatóan nem dönti meg a tavalyi rekordot, az árak emelkedése miatt azonban az online költések értéke idén novemberben elérheti a 140 milliárd forintot is.